Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 13:32:27
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:31:14
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
Vandaag om 13:06:14
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 12:48:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:43:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 12:31:58
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door bask185
Vandaag om 11:56:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 December 2025, 22:56:26
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
09 December 2025, 22:20:19
  

Auteur Topic: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...  (gelezen 1115 keer)

BramFokke

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Gepost op: 09 December 2025, 14:20:23 »
Ik ben een baan aan het bouwen. Gedurende de bouw check ik af en toe of er voldoende profielvrije ruimte is bij plaatsing van pilaren, viaducten en dergelijke. Op het moment gebruik ik:
  • Trix 25160 Trix NS 1700 met pantograaf omhoog voor de hoogte.
  • Trix 23277 DDM dubbeldeksrijtuig
  • Trix 24421 Schuifwandwagen
Mijn aanname is dat als deze wagons zonder passen, dat ook zal gelden voor andere wagons.

Ik bouw mijn baan met minimum radius R2 (Roco R3). Ik neem aan dat ik ook nog zal moeten testen met een lange stoomloc o.i.d. Welk 'worst case' materieel zou ik nog kunnen gebruiken om te voorkomen dat ik later voor onaangename verrassingen kom te staan? Kunnen de gebruikte koppelingen nog invloed hebben hierop en zo ja?

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 597
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2025, 14:39:36 »
Zelf gebruik ik rijtuigen in exact 1:87. Die zijn wat langer dan jouw DDM, nl. 303 mm. Zeker in krappe bogen zoals jij gebruikt kan dat uitmaken. Let ook op, als je dubbelspoor hebt: kunnen ze elkaar dan op alle punten passeren?
Er zijn ook normen voor. Die vind je hier.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2025, 14:44:05 »
Wat Peter zegt, volg NEM102, NEM103 en NEM112. Dan past alles zonder aanrijdingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Maartenw

  • Online Online
  • Berichten: 553
    • Valleitrein
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2025, 14:53:23 »
De langste rijtuigen in schaal H0 zijn de moderne dubbeldekkers van Tillig bijvoorbeeld.
Zelf heb ik ze ook gehad.
Met 313 mm. lengte gemeten over de buffers voor de stuurstandrijtuigen. (308 mm. voor de gewone).

Houdt er ook rekening mee dat iets minder lange rijtuigen soms toch voor verrassingen zorgen door tredes die ver uitsteken bijvoorbeeld. Lastig bij perrons soms.
Met vriendelijke groet, Maarten

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4309
    • Gouda in H0
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2025, 16:36:34 »
Ik gebruik er steeds SJ rijtuigen van roco voor mijn testen...



Omdat ze meer ruimte ter beschikking hebben in Zweden gaat het voor normale treinen altijd goed

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2025, 16:54:09 »
Omdat ze meer ruimte ter beschikking hebben in Zweden gaat het voor normale treinen altijd goed
Deze zin snap ik niet. Deze rijtuigen zijn toch niet langer of breder dan andere rijtuigen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #6 Gepost op: 09 December 2025, 17:02:36 »
Dat zijn ze wel, in Zweden geldt een groter PVR daarom kunnen de treinen breder zijn.
In Duitsland is het traject van Berlijn naar Sassnitz ook aangelegd op het grotere Zweedse PVR.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #7 Gepost op: 09 December 2025, 17:07:56 »
In het echt zijn ze misschien breder, maar ook in model? Dat zou op een spoorbaan die is aangelegd volgens NEM tot problemen leiden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #8 Gepost op: 09 December 2025, 17:13:28 »



Als deze twee ergens (onder)langs of naast kunnen, lukt het met al mijn materieel.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4309
    • Gouda in H0
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #9 Gepost op: 09 December 2025, 18:21:55 »
In het echt zijn ze misschien breder, maar ook in model? Dat zou op een spoorbaan die is aangelegd volgens NEM tot problemen leiden.

Zijn idd iets breder, maar zijn ook volgens NEM inzetbaar...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

BramFokke

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #10 Gepost op: 09 December 2025, 19:40:27 »
Dank voor alle ideeën! Ik heb de normen er eens op nageslagen, ontzettend interessant en leerzaam. Ik heb wel een vraag over die normen, specifiek NEM111. Als ik die erop na sla, lees ik dat de minimale toegestane radius voor wagons uit groep C 30*G is, ofwel 495mm. En volgens de norm is dit de minimum radius, die alleen gebruikt moet worden als er sprake is van onvermijdbare omstandigheden. Maar al het materieel dat ik momenteel heb gaat prima door R1 (360mm)* heen en ik dacht dat ik al een marge inbouwde door R2 (420mm) als minimum te hanteren. Waar zit de discrepantie? Want als ik aan deze normen wil voldoen moet ik een grotere zolder kopen  ;D

* Ik heb de rocoline radii even vertaald naar de meer gangbare indeling om het overzichtelijk te houden

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #11 Gepost op: 09 December 2025, 20:24:12 »
Welk 'worst case' materieel zou ik nog kunnen gebruiken om te voorkomen dat ik later voor onaangename verrassingen kom te staan? Kunnen de gebruikte koppelingen nog invloed hebben hierop en zo ja?

De kraanwagen trein van Fleischmann.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #12 Gepost op: 09 December 2025, 21:03:10 »
Maar al het materieel dat ik momenteel heb gaat prima door R1 (360mm)* heen en ik dacht dat ik al een marge inbouwde door R2 (420mm) als minimum te hanteren. Waar zit de discrepantie? Want als ik aan deze normen wil voldoen moet ik een grotere zolder kopen  ;D
De discrepantie zit waarschijnlijk in de spoorafstand. Je langste wagens gaan wel door R1 en R2, maar als je die naast elkaar legt en je hebt op beide sporen zo'n lange wagen, dan raken ze elkaar misschien. En misschien zelfs bij de combinatie R2 en R3.

PS: net even NEM112 bekeken, en als ik het goed zie moet het zelfs met de combinatie R1 en R2 net gaan.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 21:10:13 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

BramFokke

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #13 Gepost op: 09 December 2025, 21:38:31 »
Voor R1/R2 zou ik mijn hand niet in het vuur durven steken, maar voor R2-R3 met de standaard spoorafstand van Roco (61,6mm) kunnen de wagons die ik getest heb elkaar ruimschoots passeren.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #14 Gepost op: 09 December 2025, 21:53:28 »
Het probleem met NEM112 is dat de boogstralen die daar genoemd worden niet overeenkomen met de boogstralen die Roco hanteert. Je moet dus wat interpoleren. Nu vind ik R1 sowieso te klein, en zelfs R2 vind ik nogal krap.
Zelf kies ik bogen van minstens 500 mm en dat kan omdat ik al jaren uitsluitend met flexrail werk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.