Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:37:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:27
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door 008200
Vandaag om 15:21:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door BrightonBelle
Vandaag om 15:16:15
Cranicher Altbahn door Montanbahn
Vandaag om 15:07:00
Da's Daz 2 door ex44
Vandaag om 15:02:02
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Maartenw
Vandaag om 14:53:23
Roco 2025 door Deetrein
Vandaag om 14:53:22
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 14:50:32
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter Kleton
Vandaag om 14:48:29
z21 Start opkrikken door Herb73
Vandaag om 14:44:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:15:35
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 14:07:41
Goede wensen voor 2026 door R v/d Hoven
Vandaag om 13:59:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door j.ossebaar
Vandaag om 13:29:45
Aachenau West door Peter J K
Vandaag om 12:10:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 11:54:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eric B
Vandaag om 11:33:21
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 11:29:00
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:24
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 10:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:03:32
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:45:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Maartenw
Vandaag om 09:11:57
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door ChrisNL
Vandaag om 08:27:26
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 05:33:46
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
  

Auteur Topic: GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg  (gelezen 1128 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8632
  • Spoor N
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
« Gepost op: 08 December 2025, 15:35:09 »
Artikel van de Volkskrant

De genoemde 'treinstellen' zijn van het type I10, een stam zal bestaan uit één eerste- en negen tweede-klasse rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:36:01 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2025, 15:52:21 »
Interessant,  ik ben benieuwd wat voor loc(s) deze trein gaat trekken.


In februari zag het er nog niet rooskleurig uit:

Voor 10 euro een trein laten rijden naar Parijs? Makkelijker gezegd dan gedaan
https://www.volkskrant.nl/economie/voor-10-euro-een-trein-laten-rijden-naar-parijs-makkelijker-gezegd-dan-gedaan~b50b95d5/

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
  • Klaar voor vertrek
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2025, 17:08:23 »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2025, 18:47:03 »
Interessant,  ik ben benieuwd wat voor loc(s) deze trein gaat trekken.


In het artikel van treinreiziger.nl  werd de financiering van  24 miljoen  voor vijf Vectron locomotieven genoemd.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2025, 19:37:44 door ES44C4 »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2025, 20:37:46 »
Lijkt me sterk, ze hadden al problemen met de financiering van de rijtuigen, dit zal wel lease worden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 952
  • Steel is king!
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 11:29:06 »
Ze zijn een samenwerking met Keolis Nederland (dochter van de SNCF) aangegaan voor operationele samenwerking en personeelsinzet.
Daarnaast in Onderhoudsbedrijf Brouwer Technologie een medekapitaal investeerder (naast eigen kapitaal van de eigenaren Hessel Winkelman en Maarten Bastian), en zoals al genoemd is er 24 miljoen beschikbaar (secured investment volgens Winkelman) voor de 5 Vectrons (koop) met een optie op uitbreiding.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:36:35 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Maartenw

  • Online Online
  • Berichten: 552
    • Valleitrein
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 12:50:25 »
Mooie en interessante ontwikkelingen!  (y)
Met vriendelijke groet, Maarten

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8632
  • Spoor N
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 13:43:57 »
Het originele persbericht is duidelijker, de trein bestaat uit elf rijtuigen waaronder een 'loungerijtuig' (restauratie), twee 'Comfort' (eerste klasse) en acht 'Economy' (tweede klasse) rijtuigen.
De trein naar Berlijn vertrekt om 08:34 uit Amsterdam en komt om 15:20 aan op Berlin Gesundbrunnen, de terugreis vertrekt om 15:46 en komt aan in Amsterdam om 23:55. Naar Hamburg is het vertrek om 08:05 met een aankomst van 13:26 te Hamburg Harburg. De terugreis vertrekt om 14:21 (of 15:00) met een aankomst van 20:26. Vooral de keertijd in Berlijn lijkt me krap met slechts 26 minuten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Maartenw

  • Online Online
  • Berichten: 552
    • Valleitrein
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 13:52:04 »
Een keertijd van 26 minuten in Berlijn is in de huidige omstandigheden niet realistisch.
Reken bij dergelijke afstanden in Duitsland op gemiddelde vertragingen van drie kwartier.
Het zal zelden voorkomen dat de keertijd voldoende zal zijn.

Een aantal maanden geleden stond er in een artikel op treinreiziger.nl over de vertragingen in Duitsland.
Citaat uit het artikel: "Reizigers die een internationale treinreis maken door Duitsland zijn momenteel slechts bij hoge uitzondering nog wel eens op tijd."

Dit zal de komende jaren zo blijven...
Met vriendelijke groet, Maarten

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 14:48:57 »
Volgens berichten elders zitten er in de terugreizen vanuit Hamburg en Berlijn opvallend lange reistijden. Die marges zou men kunnen gebruiken om vertragingen op de heenweg op te vangen. Men vertrekt weliswaar te laat door te late aankomst maar het pad voor de terugreis kan dan gebruikt worden door later tijdens de rit weer op tijd te rijden. Let ook op het feit dat er Berlijn, Hamburg en Bremen wordt vermeld als bestemming, zonder Hbf erachter. Voor Berlijn kan de aankomst op Hbf boven zijn en het vertrek beneden... Aankomst en vertrek te Hamburg schijnt te Harburg te zijn, met het doorrijden naar een emplacement tussen Harburg en Hbf om daar kop te maken. Zijn ze te laat, dan is kopmaken op Harburg een optie om de terugreis weer op tijd te laten zijn.

Ik vind het fijn dat er nu weer een rechtstreekse verbinding met Hamburg komt. Da's handig voor reizen verder door naar het noorden. Ook een slim gekozen verbinding want daarop rijdt de NS / DB / een ander niet rechtstreeks. Ik zou die verbinding ook 6/7 dagen per week aanbieden en helemaal niet naar Berlijn. Ik had Amsterdam ---- Hannover - Leipzig - Dresden aangeboden. Die verbinding is er nu helemaal niet, en ook niet rechtstreeks. Na Dresden (wat overigens een prima eindbestemming is qua omgeving) is het eenvoudig doorreizen naar Praag, Brno of Boedapest.

Ook het wéér naar Parijs willen, snap ik niet. Waarom? De NMBS heeft al een goedkopere dienst opgezet tegenover de Eurostar. Je bent een startup. Je moet je nog bewijzen. Neem dan een markt als Eindhoven - Breda - Antwerpen - Gent - Kortrijk - Lille? Of Arnhem - Tilburg - Roosendaal - Antwerpen - Gent - Oostende? Nieuwe routes waar mensen willen reizen maar vaak moeten overstappen. En jij bied dat rechtstreeks aan. Of wat dachten we van Roosendaal - Eindhoven - Maastricht - Angleur (nee, niet Luik want dan moet je kopmaken) - Gouvy - Ettelbruck - Luxemburg. De Ardennenexpres toonde al aan dat er een markt voor is.

Ik wens GoVolta succes! Fraaie kleurstelling (als de plaatjes werkelijkheid worden) en in I-10 is het prima reizen. Brussel-Luxemburg was ruim 3,5 uur en prima vol te houden. Rijden nu toch ook tussen Rotterdam - Brussel in de 'slomere' (tegenover EuroCity Direct) EuroCity Brussel?

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27024
    • Pagina van klaas
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 14:58:22 »
Een keertijd van 26 minuten in Berlijn is in de huidige omstandigheden niet realistisch.
Is het wel een keertijd? Of is het een andere trein? Die hoeft dan niet te wachten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Maartenw

  • Online Online
  • Berichten: 552
    • Valleitrein
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 15:08:35 »
Volgens het persbericht bestaat hun trein uit 11 rijtuigen.
Ze hebben in eerste instantie maar 13 gekocht.

Zoals R v/d Hoven zegt zijn de reistijden op de terugweg opvallend lang. Wellicht worden daar de vertraging op de heenreis mee opgevangen.
Met vriendelijke groet, Maarten