Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Hatsune Miku
Vandaag om 18:02:38
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Gerrit H
Vandaag om 18:00:36
fotowedstrijd 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 17:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:25:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
Vandaag om 16:57:46
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Beekdaelen in H0 door Casmir
Vandaag om 16:49:37
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 16:37:58
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 16:33:38
Piko blauwe 1000 door spoorzeven
Vandaag om 16:23:26
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 16:06:53
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:07:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
  

Auteur Topic: De troubles van GoVolta  (gelezen 2052 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
  • Southern....de oude dan
De troubles van GoVolta
« Gepost op: 28 February 2025, 10:22:52 »
Mogelijk achter een betaal muur, andere forum leden konden daar soms 'omheen werken':
https://www.volkskrant.nl/cs-b50b95d5/

Inhoudelijk aan de ene kant niets nieuws; landelijke monopolisten, een druk spoor, materiaal tekorten.
Aan de andere kant een leuk inkijkje hoe buitenstaanders zich moeten invechten in de markt en de problemen die ze hebben financiering rond te krijgen (discriminatie t.o.v. de staatsbedrijven)
Zijlijntje:
In het artikel komt naar voren dat AH in 2019 opeens vliegschaamte kreeg en geen advertenties voor vliegvakanties meer wilde plaatsen. Dat is wel een erg 'goedkope' manier om je zg groene imago wat op te poetsen......

Grtz Gerard
« Laatst bewerkt op: 28 February 2025, 10:25:04 door BrightonBelle »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
  • Southern....de oude dan
Re: De troubles van GoVolta
« Reactie #1 Gepost op: 01 March 2025, 13:51:43 »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
  • Spoor N
Re: De troubles van GoVolta
« Reactie #2 Gepost op: 01 March 2025, 15:31:47 »
Inhoudelijk aan de ene kant niets nieuws; landelijke monopolisten, een druk spoor, materiaal tekorten.
Kan je ook aangeven waar dat staat? Want in het artikel staat dat er treinpaden en materieel waren maar dat de Rabobank zich terugtrok. Over de landelijke monopolisten wordt slechts in twee zinnen vermeld dat die wél rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: De troubles van GoVolta
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2025, 01:01:12 »
Of anders gezegd, de Rabobank ziet blijkbaar geen vertrouwen in het bussiness plan van GoVolta (en hun eerdere onderaannemer blijkbaar ook niet gezien het afhaken) en ik zie niet in hoe dat zou komen door een monopolist of een druk bezet spoorwegnetwerk.

Dat anderen hoge tarieven hanteren, is misschien wel niet omdat ze dat leuk vinden, maar simpelweg omdat de onkosten aan het rijden van een trein en het beheren en onderhouden van materieel nog wel een flink prijskaartje kent.

Bedoel, als je zitplaatsen voor een tientje per persoon gaat hanteren om bijvoorbeeld naar Berlijn te komen, met een trein van 10 rijtuigen waar gemiddeld 80 personen in passen dan zou je aan een propvolle trein 8000 euro omzet draaien.

Ik vrees dat de personeels- en infra kosten op die afstand al hoger zijn dan dat, en dan moet je die miljoenen investering voor de lokken en rijtuigen er mee zien terug te verdienen...
« Laatst bewerkt op: 02 March 2025, 01:13:35 door Thom »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
  • Southern....de oude dan
Re: De troubles van GoVolta
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2025, 16:18:51 »
@ Rick; ik heb een link gepost naar een volgens mij interessant artikel en omdat het achter de betaal muur zit heb ik een context geschetst.
Ik heb nergens (kan ook niet in drie regels) gezegd dat deze factoren (die uitgebreid genoemd worden na de sub kop 'Het idee van de budgettrein: niet de luxe, wel het gemak' de beslissende factor van het uit- dan wel afstel waren. Maar in ieder geval leuk dat je het artikel wel gelezen hebt.
Reagerend op de serieuzere reactie van Thom;
Het zegt zeker wat dat de RABO afgehaakt is. Ik ken natuurlijk hun business case niet, maar vermoed dat die wel wat meer inhoud had dan jouw bierviltjes berekening. Aangezien ze blijkbaar uit de vliegwereld komen, is het meest waarschijnlijk dat ze zoals RyanAir max 10% van hun stoelen voor die laagste prijs zouden willen verkopen. Maar zoals gezegd, blijkbaar niet haalbaar.

Grtz Gerard

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
  • Spoor N
Re: De troubles van GoVolta
« Reactie #5 Gepost op: 02 March 2025, 16:59:36 »
Jouw context insinueert dat de problemen liggen bij 'landelijke monopolisten, een druk spoor, materiaal tekorten'. De realiteit is dat een financierder zich terug trok. Mocht dat niet jouw bedoeling geweest zijn dan had je meer dan drie regels kunnen plaatsen, dan had ik ook een 'serieuze' reactie kunnen plaatsen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.