Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 19:27:45
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg  (gelezen 3321 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8640
  • Spoor N
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
« Gepost op: 08 December 2025, 15:35:09 »
Artikel van de Volkskrant

De genoemde 'treinstellen' zijn van het type I10, een stam zal bestaan uit één eerste- en negen tweede-klasse rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 15:36:01 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2025, 15:52:21 »
Interessant,  ik ben benieuwd wat voor loc(s) deze trein gaat trekken.


In februari zag het er nog niet rooskleurig uit:

Voor 10 euro een trein laten rijden naar Parijs? Makkelijker gezegd dan gedaan
https://www.volkskrant.nl/economie/voor-10-euro-een-trein-laten-rijden-naar-parijs-makkelijker-gezegd-dan-gedaan~b50b95d5/

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1441
  • Klaar voor vertrek
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2025, 17:08:23 »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2025, 18:47:03 »
Interessant,  ik ben benieuwd wat voor loc(s) deze trein gaat trekken.


In het artikel van treinreiziger.nl  werd de financiering van  24 miljoen  voor vijf Vectron locomotieven genoemd.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2025, 19:37:44 door ES44C4 »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2025, 20:37:46 »
Lijkt me sterk, ze hadden al problemen met de financiering van de rijtuigen, dit zal wel lease worden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2025, 11:29:06 »
Ze zijn een samenwerking met Keolis Nederland (dochter van de SNCF) aangegaan voor operationele samenwerking en personeelsinzet.
Daarnaast in Onderhoudsbedrijf Brouwer Technologie een medekapitaal investeerder (naast eigen kapitaal van de eigenaren Hessel Winkelman en Maarten Bastian), en zoals al genoemd is er 24 miljoen beschikbaar (secured investment volgens Winkelman) voor de 5 Vectrons (koop) met een optie op uitbreiding.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 11:36:35 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 556
    • Valleitrein
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #6 Gepost op: 09 December 2025, 12:50:25 »
Mooie en interessante ontwikkelingen!  (y)
Met vriendelijke groet, Maarten

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8640
  • Spoor N
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #7 Gepost op: 09 December 2025, 13:43:57 »
Het originele persbericht is duidelijker, de trein bestaat uit elf rijtuigen waaronder een 'loungerijtuig' (restauratie), twee 'Comfort' (eerste klasse) en acht 'Economy' (tweede klasse) rijtuigen.
De trein naar Berlijn vertrekt om 08:34 uit Amsterdam en komt om 15:20 aan op Berlin Gesundbrunnen, de terugreis vertrekt om 15:46 en komt aan in Amsterdam om 23:55. Naar Hamburg is het vertrek om 08:05 met een aankomst van 13:26 te Hamburg Harburg. De terugreis vertrekt om 14:21 (of 15:00) met een aankomst van 20:26. Vooral de keertijd in Berlijn lijkt me krap met slechts 26 minuten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 556
    • Valleitrein
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #8 Gepost op: 09 December 2025, 13:52:04 »
Een keertijd van 26 minuten in Berlijn is in de huidige omstandigheden niet realistisch.
Reken bij dergelijke afstanden in Duitsland op gemiddelde vertragingen van drie kwartier.
Het zal zelden voorkomen dat de keertijd voldoende zal zijn.

Een aantal maanden geleden stond er in een artikel op treinreiziger.nl over de vertragingen in Duitsland.
Citaat uit het artikel: "Reizigers die een internationale treinreis maken door Duitsland zijn momenteel slechts bij hoge uitzondering nog wel eens op tijd."

Dit zal de komende jaren zo blijven...
Met vriendelijke groet, Maarten

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #9 Gepost op: 09 December 2025, 14:48:57 »
Volgens berichten elders zitten er in de terugreizen vanuit Hamburg en Berlijn opvallend lange reistijden. Die marges zou men kunnen gebruiken om vertragingen op de heenweg op te vangen. Men vertrekt weliswaar te laat door te late aankomst maar het pad voor de terugreis kan dan gebruikt worden door later tijdens de rit weer op tijd te rijden. Let ook op het feit dat er Berlijn, Hamburg en Bremen wordt vermeld als bestemming, zonder Hbf erachter. Voor Berlijn kan de aankomst op Hbf boven zijn en het vertrek beneden... Aankomst en vertrek te Hamburg schijnt te Harburg te zijn, met het doorrijden naar een emplacement tussen Harburg en Hbf om daar kop te maken. Zijn ze te laat, dan is kopmaken op Harburg een optie om de terugreis weer op tijd te laten zijn.

Ik vind het fijn dat er nu weer een rechtstreekse verbinding met Hamburg komt. Da's handig voor reizen verder door naar het noorden. Ook een slim gekozen verbinding want daarop rijdt de NS / DB / een ander niet rechtstreeks. Ik zou die verbinding ook 6/7 dagen per week aanbieden en helemaal niet naar Berlijn. Ik had Amsterdam ---- Hannover - Leipzig - Dresden aangeboden. Die verbinding is er nu helemaal niet, en ook niet rechtstreeks. Na Dresden (wat overigens een prima eindbestemming is qua omgeving) is het eenvoudig doorreizen naar Praag, Brno of Boedapest.

Ook het wéér naar Parijs willen, snap ik niet. Waarom? De NMBS heeft al een goedkopere dienst opgezet tegenover de Eurostar. Je bent een startup. Je moet je nog bewijzen. Neem dan een markt als Eindhoven - Breda - Antwerpen - Gent - Kortrijk - Lille? Of Arnhem - Tilburg - Roosendaal - Antwerpen - Gent - Oostende? Nieuwe routes waar mensen willen reizen maar vaak moeten overstappen. En jij bied dat rechtstreeks aan. Of wat dachten we van Roosendaal - Eindhoven - Maastricht - Angleur (nee, niet Luik want dan moet je kopmaken) - Gouvy - Ettelbruck - Luxemburg. De Ardennenexpres toonde al aan dat er een markt voor is.

Ik wens GoVolta succes! Fraaie kleurstelling (als de plaatjes werkelijkheid worden) en in I-10 is het prima reizen. Brussel-Luxemburg was ruim 3,5 uur en prima vol te houden. Rijden nu toch ook tussen Rotterdam - Brussel in de 'slomere' (tegenover EuroCity Direct) EuroCity Brussel? nee, I-11 dus (dank, Martijn!)

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 22:11:13 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #10 Gepost op: 09 December 2025, 14:58:22 »
Een keertijd van 26 minuten in Berlijn is in de huidige omstandigheden niet realistisch.
Is het wel een keertijd? Of is het een andere trein? Die hoeft dan niet te wachten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 556
    • Valleitrein
Re: GoVolta treindienst naar Berlijn
« Reactie #11 Gepost op: 09 December 2025, 15:08:35 »
Volgens het persbericht bestaat hun trein uit 11 rijtuigen.
Ze hebben in eerste instantie maar 13 gekocht.

Zoals R v/d Hoven zegt zijn de reistijden op de terugweg opvallend lang. Wellicht worden daar de vertraging op de heenreis mee opgevangen.
Met vriendelijke groet, Maarten


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11769
    • Mijn fotoarchief
Re: GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
« Reactie #13 Gepost op: 09 December 2025, 16:31:48 »
Dat wordt interessant. Dan kan ik vanuit Aalborg naar Hamburg en verder door naar Nederland. Prima alternatief voor het vliegtuig  (y)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
« Reactie #14 Gepost op: 09 December 2025, 18:47:46 »
Als je één treinstam hebt, wat moet je dan met vijf locs?