Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 08:57:46
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 08:46:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:38:36
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 08:37:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hans Reints
Vandaag om 08:28:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jelmer
Vandaag om 08:25:40
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Lambert
Vandaag om 08:21:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 08:05:11
Acme nieuwe ICNG door Quinzeedied
Vandaag om 07:29:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
  

Auteur Topic: Acme nieuwe ICNG  (gelezen 14384 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #30 Gepost op: 01 October 2025, 21:41:26 »
Toch grappig, Jeroen. Ik wisselde de assen van tweerail materieel nooit. Zelden ontsporingen, ook niet op wissels. Aswissel daarentegen leverde soms wel problemen op. De flenzen schuurden soms tegen de wagenbakonderzijde.

Die rp25 zat onder een goederenwagen die zelfs bij M-Track op de rails bleef. Wel moestie dan een wel heel groot gat bij puntstukken overbruggen. Maar ook dat ging zelden mis.
Wordt dan wel nieuwsgierig waarom dat bij jouw baan toch problemen oplevert. Voorzover ik je baan hier van het forum ken, verbaast me het.

Groet
Huibert
« Laatst bewerkt op: 01 October 2025, 21:43:11 door Huup »

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #31 Gepost op: 02 October 2025, 00:04:11 »
Als je een baan hebt met een flink aantal wissels die niet allemaal recht in de baan liggen, zul je echt de wielen moeten vervangen van de meeste merken.
Alleen bij Piko gaat het meestal goed, maargoed ontspoord alleen maar.
Mvg Mark

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #32 Gepost op: 02 October 2025, 06:37:06 »
Laten we hier verder bij het onderwerp blijven, de ACME NS ICNG.

Die DC /AC discussie is op dit forum al vaker gevoerd en hoort in dit draadje niet bepaald thuis.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 847
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
    • arnaud's trein baan
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #33 Gepost op: 07 October 2025, 09:33:30 »
Ik ben zelf juist benieuwd naar het geluid, want dat betekent dat ik of zelf aan de bak moet of dat ik een soundmodel ga bestellen...

Ik ben ook wel heel benieuwd naar de soundfile
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC
trein - tram - hulpverlening
iTrain V5 ultimate

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


showdagen oktober 2025: https://ap.lc/MKOqk

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 692
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #34 Gepost op: 04 November 2025, 20:33:52 »
Een kijkje op de Italiaanse versie van redelijk dichtbij:

https://www.youtube.com/watch?v=vDYXFqc-ZLM&t=323s

Groeten,
Jos

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1923
    • Flickr pagina
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #35 Gepost op: 04 November 2025, 22:35:15 »
Weer een stukje verder!  (y)

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #36 Gepost op: 05 November 2025, 09:04:28 »




Oei, dat wordt beentjes amputeren bij de Preisterjes...    :'(

Bor

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #37 Gepost op: 05 November 2025, 09:20:14 »
Waar had je dan gedacht dat ze de motor en decoder zouden verstoppen?

De andere wagens hebben wel gewoon losse stoelen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #38 Gepost op: 05 November 2025, 10:36:10 »
Ik vraag me serieus af wie er verzonnen heeft dat het altijd een middenmotor met cardan moet zijn.
Jarenlang hebben we het met een "rondmotor" gedaan die op een draaistel geplaatst werd. Fleischmann Plan V, VT614, marklin 628, 515 etc. Alleen Liliput komt tegenwoordig nog zover met de 614. De rest offert allemaal interieur op. De aandrijving van deze ICNG had gemakkelijk in een Jacobsdraaistel gepast.

Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3063
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #39 Gepost op: 05 November 2025, 10:47:37 »
Ik denk de voordelen van de middenmotor is dat je 2 draaistellen kan aandrijven met 1 motor. Daarnaast is het gebruiken van 1 of 2 vliegwielen makkelijker. Voor een rondmotor moet je ook een deel van het interieur opofferen, want de ramen zitten daarvoor (denk ik) te dicht bij het einde van de bakken. Het gebruiken van vliegwielen is lastiger en de bakovergang (vouwbalgen) zullen te smal zijn voor een middenmotor, tenzij je de vouwbalgen tot aan de rand van de bak lopen. Dat is bij de ICNG niet zo.

Kortom, een rondmotor levert denk ik minder goed rijgedrag op en past gewoon niet goed in dit model.

Groeten,
Rogier

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #40 Gepost op: 05 November 2025, 13:29:24 »
Waar had je dan gedacht dat ze de motor en decoder zouden verstoppen?


Ergens hier:



Daar zitten de ramen en dus ook de stoelen hoger en had het geen zichtbaar probleem opgeleverd.

Bor



Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #41 Gepost op: 05 November 2025, 13:33:09 »
Je kunt ook gewoon een wegwerpmotortje rechtop op het draaistel plaatsen. Het hoeft niet persé een rondmotor te zijn. En als je bang bent dat 1 motor te weinig is zet je er gewoon 2 in. Kosten niks tegenwoordig.
En wat betreft aandrijving op 1 draaistel: dat was vroeger geheel normaal en leverde toen ook geen problemen op.

Bart
« Laatst bewerkt op: 05 November 2025, 13:36:15 door Bahn-AG »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1442
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #42 Gepost op: 05 November 2025, 13:45:52 »
Precies, de Liliput 614 rijdt prima, met op ieder kopdraaistel 1 motor.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #43 Gepost op: 05 November 2025, 17:46:02 »
De Liliput 614... Dat is dat model met een geblindeerd eerste raam, toch?

Daarnaast moet de decoder en de luidspreker ook nog ergens heen, bij voorkeur enigszins bereikbaar.

Google helpt me niet zo snel aan de vloerhoogte van de Trenitalia versie. Is die niet 600 mm? Dan mag je nog hopen dat de NS versie een hogere vloer heeft en daardoor wel ruimte heeft voor stoelen.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2025, 17:51:36 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1442
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #44 Gepost op: Vandaag om 07:29:16 »
De Liliput 614... Dat is dat model met een geblindeerd eerste raam, toch?

Daarnaast moet de decoder en de luidspreker ook nog ergens heen, bij voorkeur enigszins bereikbaar.

Bij de gerenoveerde versies is er inderdaad een geblindeerd raam. Heb zelf alleen de niet gerenoveerde en daar speelt het probleem niet.
Decoder en luidspreker zitten bij de Liliput overigens bovenin 1 kopbak, de huidige compacte luidsprekers zijn echt geen probleem meer om weg te werken tegenwoordig...