Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 16:06:41
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 15:55:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:34:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 15:34:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 14:49:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:13:17
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Acme nieuwe ICNG door Quinzeedied
Vandaag om 13:45:52
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:28:13
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
  

Auteur Topic: Acme nieuwe ICNG  (gelezen 13737 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #30 Gepost op: 01 October 2025, 21:41:26 »
Toch grappig, Jeroen. Ik wisselde de assen van tweerail materieel nooit. Zelden ontsporingen, ook niet op wissels. Aswissel daarentegen leverde soms wel problemen op. De flenzen schuurden soms tegen de wagenbakonderzijde.

Die rp25 zat onder een goederenwagen die zelfs bij M-Track op de rails bleef. Wel moestie dan een wel heel groot gat bij puntstukken overbruggen. Maar ook dat ging zelden mis.
Wordt dan wel nieuwsgierig waarom dat bij jouw baan toch problemen oplevert. Voorzover ik je baan hier van het forum ken, verbaast me het.

Groet
Huibert
« Laatst bewerkt op: 01 October 2025, 21:43:11 door Huup »

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #31 Gepost op: 02 October 2025, 00:04:11 »
Als je een baan hebt met een flink aantal wissels die niet allemaal recht in de baan liggen, zul je echt de wielen moeten vervangen van de meeste merken.
Alleen bij Piko gaat het meestal goed, maargoed ontspoord alleen maar.
Mvg Mark

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #32 Gepost op: 02 October 2025, 06:37:06 »
Laten we hier verder bij het onderwerp blijven, de ACME NS ICNG.

Die DC /AC discussie is op dit forum al vaker gevoerd en hoort in dit draadje niet bepaald thuis.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 847
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
    • arnaud's trein baan
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #33 Gepost op: 07 October 2025, 09:33:30 »
Ik ben zelf juist benieuwd naar het geluid, want dat betekent dat ik of zelf aan de bak moet of dat ik een soundmodel ga bestellen...

Ik ben ook wel heel benieuwd naar de soundfile
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC
trein - tram - hulpverlening
iTrain V5 ultimate

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


showdagen oktober 2025: https://ap.lc/MKOqk

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 692
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #34 Gepost op: 04 November 2025, 20:33:52 »
Een kijkje op de Italiaanse versie van redelijk dichtbij:

https://www.youtube.com/watch?v=vDYXFqc-ZLM&t=323s

Groeten,
Jos

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1923
    • Flickr pagina
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #35 Gepost op: 04 November 2025, 22:35:15 »
Weer een stukje verder!  (y)

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 09:04:28 »




Oei, dat wordt beentjes amputeren bij de Preisterjes...    :'(

Bor

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4024
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 09:20:14 »
Waar had je dan gedacht dat ze de motor en decoder zouden verstoppen?

De andere wagens hebben wel gewoon losse stoelen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 10:36:10 »
Ik vraag me serieus af wie er verzonnen heeft dat het altijd een middenmotor met cardan moet zijn.
Jarenlang hebben we het met een "rondmotor" gedaan die op een draaistel geplaatst werd. Fleischmann Plan V, VT614, marklin 628, 515 etc. Alleen Liliput komt tegenwoordig nog zover met de 614. De rest offert allemaal interieur op. De aandrijving van deze ICNG had gemakkelijk in een Jacobsdraaistel gepast.

Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3062
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #39 Gepost op: Vandaag om 10:47:37 »
Ik denk de voordelen van de middenmotor is dat je 2 draaistellen kan aandrijven met 1 motor. Daarnaast is het gebruiken van 1 of 2 vliegwielen makkelijker. Voor een rondmotor moet je ook een deel van het interieur opofferen, want de ramen zitten daarvoor (denk ik) te dicht bij het einde van de bakken. Het gebruiken van vliegwielen is lastiger en de bakovergang (vouwbalgen) zullen te smal zijn voor een middenmotor, tenzij je de vouwbalgen tot aan de rand van de bak lopen. Dat is bij de ICNG niet zo.

Kortom, een rondmotor levert denk ik minder goed rijgedrag op en past gewoon niet goed in dit model.

Groeten,
Rogier

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #40 Gepost op: Vandaag om 13:29:24 »
Waar had je dan gedacht dat ze de motor en decoder zouden verstoppen?


Ergens hier:



Daar zitten de ramen en dus ook de stoelen hoger en had het geen zichtbaar probleem opgeleverd.

Bor



Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #41 Gepost op: Vandaag om 13:33:09 »
Je kunt ook gewoon een wegwerpmotortje rechtop op het draaistel plaatsen. Het hoeft niet persé een rondmotor te zijn. En als je bang bent dat 1 motor te weinig is zet je er gewoon 2 in. Kosten niks tegenwoordig.
En wat betreft aandrijving op 1 draaistel: dat was vroeger geheel normaal en leverde toen ook geen problemen op.

Bart
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:36:15 door Bahn-AG »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1441
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #42 Gepost op: Vandaag om 13:45:52 »
Precies, de Liliput 614 rijdt prima, met op ieder kopdraaistel 1 motor.