Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Aanpassen baanplan bestaande baan  (gelezen 2255 keer)

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Aanpassen baanplan bestaande baan
« Gepost op: 10 August 2025, 12:25:59 »
Hallo,

Vorig jaar heb ik mijn eerste baan gebouwd met Roco spoor zonder bedding. Nu komen er toch nog wat problemen naar boven waar ik voordat ik met de scenery zou beginnen toch eerst een oplossing voor wil.

Deze problemen zorgen ervoor dat sommige locomotieven/treinen niet lekker rijden of ontsporen, ongeacht de snelheid. Dit is vaak bij een bakovergang of aaneengesloten (gebogen) wissels.

Hieronder wat foto's van de situatie met daarop de probleemplekken aangegeven. Hoe zouden jullie dit anders doen?

Ik vind het geen probleem om de bakken aan te passen danwel verbeterd opnieuw te bouwen en het spoor opnieuw aan te leggen in dit gebied. Mochten jullie beter kunnen helpen als ik het Anyrail werkdocument stuur dan hoor ik dit graag.

Overzichtsfoto:



Afmeting bakken:



Probleem 1, Keerlus overgang 1 (Groen):


Probleem 2, Keerlus overgang 2 (Paars):


Probleem 3, Wissels richting opstelspoor (Rood):


Alvast bedankt voor het meedenken!
« Laatst bewerkt op: 10 August 2025, 13:40:48 door San-Markos »
Groet,

Mark

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2025, 15:31:49 »
   Duidelijkst is de schuine/scheve overgang in de keerlus ... past niet helemaal (of past helemaal niet) aan elkaar ...
   En 't is meestal al zo lastig om haakse overgangen feilloos te verwezenlijken

   Bij een thuisbaan die slechts sporadisch (terug) uit elkaar moet, heb 'k goede ervaringen met 2 aparte railstukjes (10 cm) die met 4
   rail-lasjes aan de 4 spooreinden worden verbonden (losse spoorstaafjes zonder biels(en))
  (maar minder geschikt voor een expo-baan, wegens niet in een paar seconden uit te voeren en er mag niet te veel scenery in de weg staan)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17934
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2025, 15:32:42 »
Als ik de eerste foto's bekijk zie ik zo dat de diverse railstaven niet gelijk liggen. Kijk eerst eens naar je modules, met die spleten ertussen lijken ze niet goed tegen elkaar te zitten en kan dat makkelijk de oorzaak zijn van je problemen.

Verder valt mij op alle foto's op dat het lijkt alsof je bogen niet consistent zijn in verloop.... dus geen constante radius. Dat kan ook zomaar problemen geven met verschillende wagons en/of locs.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #3 Gepost op: 10 August 2025, 15:49:58 »
Als je problemen hebt met die twee meegebogen wissels, dan kan je het bovenste meegebogen wissel met het aansluitende spoor en gewone wissel rechts weglaten. Dat spoortje is feitelijk overbodig.

Kan je sowieso uitleggen hoe je van waar naar waar met de treinen wil rijden met dit baanplan?  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #4 Gepost op: 10 August 2025, 17:39:42 »
@hervé
Bedoel je dat je wel de bielsen vastlegt en de railstaven los aansluit met de raillasjes? Ik zal hier is over nadenken. Het zou inderdaad dan een doorgesneden rail schelen.

@Ronald Halma Helaas zijn dit de eerste bakken welke ik gemaakt heb. Vanwege de kromme latten aan de onderkant kunnen deze helaas niet dichter tegen elkaar aan en ook niet op een andere manier.
De bogen zijn overigens wel (voor een groot deel) constant in de bogen. Daar waar op deze plek voor standaard R3 bogen zijn gekozen.

@henk Het voordeel van dit spoortje is dat treinen kunnen blijven rondrijden op de achterste twee doorlopende sporen en dat er tegelijkertijd treinen (mogelijk kleine/langzame rangeerloc's) kunnen pendelen tussen het opstelspoor en het station. Wel kan het rechte wissel misschien meer verplaatst worden naar het kruiswissel. Hierdoor kan het rangeerterrein naar voren worden verplaatst en blijft er meer ruimte over voor de keerlus.

Ik zit er over na te denken om de twee linker bakken opnieuw te bouwen. Ook twijfel ik om van deze twee bakken één bak te maken. Dat zou al een van de overgangen (de groene) schelen. Mogelijk wordt de bak dan ook rechter en sluit hij beter aan bij de andere bak. Mogelijk kan het spoor dan ook anders liggen waardoor de overige problemen ook beter opgelost kunnen worden.

Een overzicht van de huidige baan, de rijrichting is rechts:
Bovenaanzicht:


Klimspiraal en opstelsporen:

Groet,

Mark

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1272
  • Klaar voor vertrek
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #5 Gepost op: 10 August 2025, 17:56:46 »
Wat ik zou doen (en hervé waarschijnlijk bedoelt), op de gifgroene en paarse overgang, is het railstuk dat op de overgang tussen beide bakken ligt, los te houden van de ondergrond, in plaats van ze door te zagen.

Bij de rode overgang lijkt het alsof de boogwissels allebei een beetje geknikt liggen ten opzichte van het boogstukje er tussenin.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #6 Gepost op: 10 August 2025, 20:39:43 »
Mark,
 Als ik de foto' s bekijk dan ziet het er naar uit dat de baansegmenten niet strak gekoppeld zijn. Je geeft ook al aan dat er kromme balkjes onder zitten.
Als je toch een of meerdere delen opnieuw gaat bouwen, adviseer ik je het volgende:
- gebruik voor de kopschotten van de segmenten die aan elkaar worden gekoppeld geen vurenhouten balkjes of dun triplex, maar zuiver rechte, solide schotten. (Ik heb zelf de 15mm dikke delen van een bedbak gebruikt.)
- klem twee kopschotten van te koppelen segmenten  precies uitgelijnd op elkaar, klem ze met klemmen op elkaar en boor rechtstandig  2 of 3 gaten voor bouten waarmee je ze straks met elkaar kunt verbinden;
- bouw dan de rest van de segmenten (zijschotten en bovenplaat);
- steek bij het eerste segment de bouten door het kopschot en schuif daarbij een carosseriering (een brede ring) van 0,5 - 1mm dik op de bouten;
- schuif nu het volgende segment tegen het eerste en draai moeren op de bouten. De twee segmenten zijn nu op gelijk niveau gekoppeld, met een spleet van 0,5 - 1 mm er tussen.
- als alle segmenten zo met elkaar zijn verbonden, kun je de kurk en rails op de baan lijmen;
- breng tot op ca 10cm vanaf de rand van de segmenten de balast aan, zodat de rails op de overgangen stevig vast komen te liggen (Breng vooraf in de zaagsnede een schutvelletje van een stickervel aan, zodat je bij het ballasten de segmenten niet aanelkaar lijmt) ;
- lijm de kurk en rails op de segmenten met B2 houtlijm (Die is enigzins vochtbestendig, maar als je de rails een tijd met een natte doek bedekt, laat de lijm toch weer los).
- Als de rails goed liggen en de lijm droog is, zaag of slijp je de rials door op de overgangen tussen de segmenten.
- haal nu alle segmenten weer los, haal de carossrieringen van de bouten en bevestig de segmenten weer aan elkaar. De zaagsnede in de rails zijn nu (bijna) geheel verdwenen en de rails sluiten op de overgangen goed op elkaar aan.

Er kan door speling van de bouten in de gaten van de kopschotten toch altijd een kleine verschuiving plaatsvinden.
Daar zijn meerdere alternatieve oplossingen voor:
1. In het midden van de bouten en stukje latoenkoper o.i.d. om de bout wikkelen, zodat de bouten strak in de gaten klemmen;
2. In de kopschotten extra gaten boren voor meubel deuvels, waardoor de kopschotten op <0,1mm in dezelfde posite t.o.v. elkaar blijven (zie voorbeeld hieronder:)
3. als de rails door temperatuur of stoten tegen de overgang iets verbogen is, de binnenkant van de railstaven aan de rand van de segmenten aan de binnenkant van de spoorstaaf schuif afvijlen. De wielen krijgen dan op de overgang in de breedte iets meer ruimte en kunnen niet meer tegen de " kop" van de railstaaf aanlopen.

Hieronder een paar voorbeelden van mijn N-spoorbaan van een koppeling met meubel deuvels en een koppeling tussen twee segmenten zonder kop- en zijschotten. Ook hierbij is de truc met de ringetjes toegepast en de treinen rijden zonder schokken over de zaagsneden. Dit is 1:160 en ook op die schaal zijn vrijwel probleemloze railovergangen mogelijk.

Twee gekoppelde segmenten:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=273806&sid=eea75e6ab78ac0f9db3baac3df3afacd#p273806

Meubel deuvels:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=277659#p277659

Koppelen met scharnieren en deuvels van twee vlakke platen
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=293745#p293745

Ballasten segmentovergangen
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=294902#p294902

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2025, 20:50:52 »

@Ferdinand Bedankt voor de extra uitleg. Betekent dit dat je op die plekken geen ballast kan plaatsen? Verder lijkt het knikje tussen misschien erger op de foto dan in het echt. Echter is het wel goed om even te bedenken of de twee gebogen wissels achter elkaar überhaupt wenselijk is.

@Bjor Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Door middel van jouw feedback kan ik, hopelijk beter aansluitende bakken maken. De toegevoegde linkjes maken het veel duidelijker en overzichtelijker.


Ik vraag mij ook een beetje af of hoe het spoor nu ligt het meest bedrijfszeker is. Hebben jullie hier suggesties voor?

Ik hoor graag van jullie.
Groet,

Mark

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1272
  • Klaar voor vertrek
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2025, 22:01:23 »
Het idee dat je ballast wilt, had ik even over het hoofd gezien. Inderdaad wordt dat dan lastig, omdat je daarmee de boel min of meer permanent maakt.

Hoe erg dat is, hangt ervan af hoe vaak je denkt de bakken van elkaar los te willen halen. Met de degelijke verbindingsmethode die Bjor voorstelt, wordt dat alleen maar bewerkelijker. En als ik je baan zo zie, heb ik de indruk dat het niet de bedoeling is het vaak los te halen. Sterker nog, ik vraag me af waarom je de baan met (zoveel) bakken hebt aangelegd. Maar misschien heb je daar wel een goede reden voor, die zich niet uit de foto's laat afleiden?

Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2025, 23:30:27 »
Bedoel je dat je wel de bielsen vastlegt en de railstaven los aansluit met de raillasjes? 

Klopt. Biels(en) uitleggen. Doorzagen waar nodig boven de segmentscheiding. Balasten.
'Kleinijzer' wegsnijden van de dwarsliggers.  Dan losse, aparte (geweatherde) spoorstukjes met raillasjes ertussen.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2025, 23:34:05 door hervé »

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • Steel is king!
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #10 Gepost op: 12 August 2025, 09:29:00 »
Uit bovenstaande merk ik op dat je geen tentoonstellingsbaan bouwt en dus waarschijnlijk rekening houd met een toekomstige verhuizing.
Daarom kan ik mij een andere oplossing voorstellen (zo doe ik het). Rails op de kritische plaatsen verwijderen. Vervolgens de baknaden afplakken met breed schilders tape (eventueel kleurtje er over) en vervolgens de rails herleggen zonder onderbrekingen (anders dan eventueel nodig voor bloksysteem oid). Mocht je ooit de baan willen demonteren om bijvoorbeeld te verhuizen, dan slijp je op die plaats de rails door. Mijn ervaring met modulair bouwen in huis is dat je dit soort banen nooit meer passend krijgt in een andere woning en dan toch opnieuw begint. Om de kamer snel leeg te halen kunnen bakken handig zijn.

« Laatst bewerkt op: 13 August 2025, 14:56:46 door Montanbahn. Reden: spellingsduiver uit de post gehaald »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12247
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #11 Gepost op: 13 August 2025, 14:18:25 »
Weet je op je 1ste foto ,er soldeer ? ,aan de binnenkant van je bovenste spoorstaaf zit ?
(ik gok dat daarom de boel ontspoort,omdat de flens van een loc/wagon daardoor naar boven wordt gedrukt)
Je 2e foto ligt de boel niet recht tegenover elkaar,1 spoorstaaf loopt naar binnen op die foto.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #12 Gepost op: 13 August 2025, 19:53:00 »
Beste allen,

Allereerste weer bedankt voor jullie enthousiaste reacties.

@Montanbahn
Dit klinkt als een top oplossing. In mijn geval helaas minder handig omdat ik onder een schuine wand achter het trapgat op den duur scenery moet plaatsen. Ik hoop bij een eventuele verhuizing in ieder geval de middelste bakken kan hergebruiken. Dit is afwachten. 

@Ferdinand Bogmnan
Voor het maken van modules voor de baan zijn twee redenen. De eerste is dat ik verwacht dat mijn vriendin op enige termijn wil verhuizen (ook met mij). De modules moeten eventueel door het trapgat kunnen. Deze is niet heel groot. De tweede reden is dat de desbetreffende modules zich achter het traphek bevinden. De locatie is daarom moeilijk bereikbaar. Zeker als er straks scenery op gemaakt moet worden.

@Hervé Dit klinkt als een slimme oplossing welke zeker het proberen waard is. Het in en uit elkaar halen is even een gedoe maar dit voorkomt een vervelende bakovergang, zeker bij een bocht.

@tijgernootje Ik heb even naar de foto's gekeken. Ik vrees dat dit een verdwaalde sateprikker is. Deze lag niet op het spoor tijdens het rijden en zal dan niet de oorzaak zijn van het probleem helaas.

Groet,

Mark

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #13 Gepost op: 13 August 2025, 20:25:46 »
Ook heb ik in de tussentijd een beetje met Anyrail bezig geweest. Dit omdat ik denk dat het huidige baanplan ook niet helemaal ideaal is i.v.m. de bakovergangen.
Zouden jullie naar onderstaande opties willen kijken en jullie feedback op geven?

Optie 1:



Optie 2:



De tweede optie heeft beduidend kortere opstelsporen wat wel lichtelijk jammer is. maar dit zorgt er wel voor dat je geen 2 gebogen wissels na elkaar hebt.

Bij beide opties heb ik ervoor gekozen om een nieuwe bak te maken, ook met een andere vorm en oppervlakte. Hierdoor ben ik al 1 overgang kwijt.
Hieronder een verduidelijking van de nieuwe bak.


(dit geldt dus voor beide opties)

Groet,

Mark

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Duitsland TP III/IV
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #14 Gepost op: 13 August 2025, 22:13:07 »
Ik weet niet welke railsoort je hebt gebruikt maar ik heb voor het gemak even de Piko A Gleis gepakt en het volgende gemaakt voor het onderste opstelspoor.
Zou je mij het AnyRail bestand even doorgeven? kan ik met je meekijken.

Grt, Ronald.