Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
11 August 2025, 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
11 August 2025, 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
11 August 2025, 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
11 August 2025, 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
11 August 2025, 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
11 August 2025, 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
11 August 2025, 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
11 August 2025, 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 August 2025, 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
11 August 2025, 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
11 August 2025, 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
11 August 2025, 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
11 August 2025, 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
11 August 2025, 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
11 August 2025, 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
11 August 2025, 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
11 August 2025, 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
11 August 2025, 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 August 2025, 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
11 August 2025, 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
11 August 2025, 15:10:39
  

Auteur Topic: Aanpassen baanplan bestaande baan  (gelezen 1089 keer)

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Aanpassen baanplan bestaande baan
« Gepost op: 10 August 2025, 12:25:59 »
Hallo,

Vorig jaar heb ik mijn eerste baan gebouwd met Roco spoor zonder bedding. Nu komen er toch nog wat problemen naar boven waar ik voordat ik met de scenery zou beginnen toch eerst een oplossing voor wil.

Deze problemen zorgen ervoor dat sommige locomotieven/treinen niet lekker rijden of ontsporen, ongeacht de snelheid. Dit is vaak bij een bakovergang of aaneengesloten (gebogen) wissels.

Hieronder wat foto's van de situatie met daarop de probleemplekken aangegeven. Hoe zouden jullie dit anders doen?

Ik vind het geen probleem om de bakken aan te passen danwel verbeterd opnieuw te bouwen en het spoor opnieuw aan te leggen in dit gebied. Mochten jullie beter kunnen helpen als ik het Anyrail werkdocument stuur dan hoor ik dit graag.

Overzichtsfoto:



Afmeting bakken:



Probleem 1, Keerlus overgang 1 (Groen):


Probleem 2, Keerlus overgang 2 (Paars):


Probleem 3, Wissels richting opstelspoor (Rood):


Alvast bedankt voor het meedenken!
« Laatst bewerkt op: 10 August 2025, 13:40:48 door San-Markos »
Groet,

Mark

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2025, 15:31:49 »
   Duidelijkst is de schuine/scheve overgang in de keerlus ... past niet helemaal (of past helemaal niet) aan elkaar ...
   En 't is meestal al zo lastig om haakse overgangen feilloos te verwezenlijken

   Bij een thuisbaan die slechts sporadisch (terug) uit elkaar moet, heb 'k goede ervaringen met 2 aparte railstukjes (10 cm) die met 4
   rail-lasjes aan de 4 spooreinden worden verbonden (losse spoorstaafjes zonder biels(en))
  (maar minder geschikt voor een expo-baan, wegens niet in een paar seconden uit te voeren en er mag niet te veel scenery in de weg staan)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17924
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2025, 15:32:42 »
Als ik de eerste foto's bekijk zie ik zo dat de diverse railstaven niet gelijk liggen. Kijk eerst eens naar je modules, met die spleten ertussen lijken ze niet goed tegen elkaar te zitten en kan dat makkelijk de oorzaak zijn van je problemen.

Verder valt mij op alle foto's op dat het lijkt alsof je bogen niet consistent zijn in verloop.... dus geen constante radius. Dat kan ook zomaar problemen geven met verschillende wagons en/of locs.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #3 Gepost op: 10 August 2025, 15:49:58 »
Als je problemen hebt met die twee meegebogen wissels, dan kan je het bovenste meegebogen wissel met het aansluitende spoor en gewone wissel rechts weglaten. Dat spoortje is feitelijk overbodig.

Kan je sowieso uitleggen hoe je van waar naar waar met de treinen wil rijden met dit baanplan?  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #4 Gepost op: 10 August 2025, 17:39:42 »
@hervé
Bedoel je dat je wel de bielsen vastlegt en de railstaven los aansluit met de raillasjes? Ik zal hier is over nadenken. Het zou inderdaad dan een doorgesneden rail schelen.

@Ronald Halma Helaas zijn dit de eerste bakken welke ik gemaakt heb. Vanwege de kromme latten aan de onderkant kunnen deze helaas niet dichter tegen elkaar aan en ook niet op een andere manier.
De bogen zijn overigens wel (voor een groot deel) constant in de bogen. Daar waar op deze plek voor standaard R3 bogen zijn gekozen.

@henk Het voordeel van dit spoortje is dat treinen kunnen blijven rondrijden op de achterste twee doorlopende sporen en dat er tegelijkertijd treinen (mogelijk kleine/langzame rangeerloc's) kunnen pendelen tussen het opstelspoor en het station. Wel kan het rechte wissel misschien meer verplaatst worden naar het kruiswissel. Hierdoor kan het rangeerterrein naar voren worden verplaatst en blijft er meer ruimte over voor de keerlus.

Ik zit er over na te denken om de twee linker bakken opnieuw te bouwen. Ook twijfel ik om van deze twee bakken één bak te maken. Dat zou al een van de overgangen (de groene) schelen. Mogelijk wordt de bak dan ook rechter en sluit hij beter aan bij de andere bak. Mogelijk kan het spoor dan ook anders liggen waardoor de overige problemen ook beter opgelost kunnen worden.

Een overzicht van de huidige baan, de rijrichting is rechts:
Bovenaanzicht:


Klimspiraal en opstelsporen:

Groet,

Mark

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
  • Klaar voor vertrek
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #5 Gepost op: 10 August 2025, 17:56:46 »
Wat ik zou doen (en hervé waarschijnlijk bedoelt), op de gifgroene en paarse overgang, is het railstuk dat op de overgang tussen beide bakken ligt, los te houden van de ondergrond, in plaats van ze door te zagen.

Bij de rode overgang lijkt het alsof de boogwissels allebei een beetje geknikt liggen ten opzichte van het boogstukje er tussenin.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #6 Gepost op: 10 August 2025, 20:39:43 »
Mark,
 Als ik de foto' s bekijk dan ziet het er naar uit dat de baansegmenten niet strak gekoppeld zijn. Je geeft ook al aan dat er kromme balkjes onder zitten.
Als je toch een of meerdere delen opnieuw gaat bouwen, adviseer ik je het volgende:
- gebruik voor de kopschotten van de segmenten die aan elkaar worden gekoppeld geen vurenhouten balkjes of dun triplex, maar zuiver rechte, solide schotten. (Ik heb zelf de 15mm dikke delen van een bedbak gebruikt.)
- klem twee kopschotten van te koppelen segmenten  precies uitgelijnd op elkaar, klem ze met klemmen op elkaar en boor rechtstandig  2 of 3 gaten voor bouten waarmee je ze straks met elkaar kunt verbinden;
- bouw dan de rest van de segmenten (zijschotten en bovenplaat);
- steek bij het eerste segment de bouten door het kopschot en schuif daarbij een carosseriering (een brede ring) van 0,5 - 1mm dik op de bouten;
- schuif nu het volgende segment tegen het eerste en draai moeren op de bouten. De twee segmenten zijn nu op gelijk niveau gekoppeld, met een spleet van 0,5 - 1 mm er tussen.
- als alle segmenten zo met elkaar zijn verbonden, kun je de kurk en rails op de baan lijmen;
- breng tot op ca 10cm vanaf de rand van de segmenten de balast aan, zodat de rails op de overgangen stevig vast komen te liggen (Breng vooraf in de zaagsnede een schutvelletje van een stickervel aan, zodat je bij het ballasten de segmenten niet aanelkaar lijmt) ;
- lijm de kurk en rails op de segmenten met B2 houtlijm (Die is enigzins vochtbestendig, maar als je de rails een tijd met een natte doek bedekt, laat de lijm toch weer los).
- Als de rails goed liggen en de lijm droog is, zaag of slijp je de rials door op de overgangen tussen de segmenten.
- haal nu alle segmenten weer los, haal de carossrieringen van de bouten en bevestig de segmenten weer aan elkaar. De zaagsnede in de rails zijn nu (bijna) geheel verdwenen en de rails sluiten op de overgangen goed op elkaar aan.

Er kan door speling van de bouten in de gaten van de kopschotten toch altijd een kleine verschuiving plaatsvinden.
Daar zijn meerdere alternatieve oplossingen voor:
1. In het midden van de bouten en stukje latoenkoper o.i.d. om de bout wikkelen, zodat de bouten strak in de gaten klemmen;
2. In de kopschotten extra gaten boren voor meubel deuvels, waardoor de kopschotten op <0,1mm in dezelfde posite t.o.v. elkaar blijven (zie voorbeeld hieronder:)
3. als de rails door temperatuur of stoten tegen de overgang iets verbogen is, de binnenkant van de railstaven aan de rand van de segmenten aan de binnenkant van de spoorstaaf schuif afvijlen. De wielen krijgen dan op de overgang in de breedte iets meer ruimte en kunnen niet meer tegen de " kop" van de railstaaf aanlopen.

Hieronder een paar voorbeelden van mijn N-spoorbaan van een koppeling met meubel deuvels en een koppeling tussen twee segmenten zonder kop- en zijschotten. Ook hierbij is de truc met de ringetjes toegepast en de treinen rijden zonder schokken over de zaagsneden. Dit is 1:160 en ook op die schaal zijn vrijwel probleemloze railovergangen mogelijk.

Twee gekoppelde segmenten:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=273806&sid=eea75e6ab78ac0f9db3baac3df3afacd#p273806

Meubel deuvels:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=277659#p277659

Koppelen met scharnieren en deuvels van twee vlakke platen
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=293745#p293745

Ballasten segmentovergangen
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=294902#p294902

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2025, 20:50:52 »

@Ferdinand Bedankt voor de extra uitleg. Betekent dit dat je op die plekken geen ballast kan plaatsen? Verder lijkt het knikje tussen misschien erger op de foto dan in het echt. Echter is het wel goed om even te bedenken of de twee gebogen wissels achter elkaar überhaupt wenselijk is.

@Bjor Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Door middel van jouw feedback kan ik, hopelijk beter aansluitende bakken maken. De toegevoegde linkjes maken het veel duidelijker en overzichtelijker.


Ik vraag mij ook een beetje af of hoe het spoor nu ligt het meest bedrijfszeker is. Hebben jullie hier suggesties voor?

Ik hoor graag van jullie.
Groet,

Mark

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
  • Klaar voor vertrek
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2025, 22:01:23 »
Het idee dat je ballast wilt, had ik even over het hoofd gezien. Inderdaad wordt dat dan lastig, omdat je daarmee de boel min of meer permanent maakt.

Hoe erg dat is, hangt ervan af hoe vaak je denkt de bakken van elkaar los te willen halen. Met de degelijke verbindingsmethode die Bjor voorstelt, wordt dat alleen maar bewerkelijker. En als ik je baan zo zie, heb ik de indruk dat het niet de bedoeling is het vaak los te halen. Sterker nog, ik vraag me af waarom je de baan met (zoveel) bakken hebt aangelegd. Maar misschien heb je daar wel een goede reden voor, die zich niet uit de foto's laat afleiden?

Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2025, 23:30:27 »
Bedoel je dat je wel de bielsen vastlegt en de railstaven los aansluit met de raillasjes? 

Klopt. Biels(en) uitleggen. Doorzagen waar nodig boven de segmentscheiding. Balasten.
'Kleinijzer' wegsnijden van de dwarsliggers.  Dan losse, aparte (geweatherde) spoorstukjes met raillasjes ertussen.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2025, 23:34:05 door hervé »