Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:48:54
C12c rijtuig door spoorzeven
Vandaag om 20:39:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:25:38
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 17:27:36
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
  

Auteur Topic: Aanpassen baanplan bestaande baan  (gelezen 6034 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #15 Gepost op: 13 August 2025, 22:25:43 »
Bij ‘probleem 3’ gebruik je zo te zien R2/3 boogwissels. Ik heb daar in het verleden slechte ervaringen mee gehad, in mijn optiek zijn die gewoon ontsporingsgevoelig. Advies: niet gebruiken. Kijk of je toch een iets grotere radius kwijt kan.

Heb nu in mijn eigen baan (met tegenzin) ook boogwissels gebruikt, maar dit keer van R5/6. Deze leveren, ook bij  langere rijtuigen en hogere snelheden, tot op heden geen problemen op.
Groet!
Michiel.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #16 Gepost op: 14 August 2025, 01:29:49 »
Helemaal mee eens!
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #17 Gepost op: 14 August 2025, 05:06:57 »
Ik heb ook prima ervaringen met de Roco Line boogwissels R5/6. Deze heb ik verwerkt in een keerlus voor onze clubbaan en ze hebben zo ongeveer al het NL-materieel dat bestaat al in de goede baan geleid, inclusief zelfbouw-modellen.

Qua eventuele aanpassing aan je baan, is dit misschien ook nog een optie?



Groeten,
Jos

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #18 Gepost op: 14 August 2025, 11:43:23 »
@Joz: Op zich elegant, maar dan kun je vanaf de opstelsporen niet meer de hoofdbaan op. Dan moet je altijd door het station rijden voordat dat wél kan. Maar misschien vindt Mark dat geen probleem.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2025, 17:58:23 door VAM65. Reden: Typo »

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #19 Gepost op: 14 August 2025, 17:51:47 »
Dag allen,

@Ronald69 Erg fijn dat je mee wil kijken met het baanplan. Ik heb je een PB gestuurd. Ik gebruik Rocoline zonder bedding.

@MichielB Ik zie inderdaad dat ik hoogstwaarschijnlijk de R2/R3 boogwissels heb gebruikt. Ik was er niet van op de hoogte dat hier ook een R3/R4 en grotere varianten van Roco van zijn. Echter begrijp ik uit je reactie dat deze ook niet volledig ideaal zijn.

@Joz Super bedankt dat je met het baanplan aan de slag bent gegaan. Dit plan biedt inderdaad een hoop potentie, ook om problemen te voorkomen. Veel rails lijkt op deze manier rechter op de overgangen te komen liggen. Het verwijderen van het (extra) wissel lijkt ook geen nadelige gevolgen op te leveren. Het langzame rangeervervoer zal toch niet over de hoofdbaan rijden. Een directe aansluiting hier is dan ook niet nodig en levert wel veel extra ruimte op. Ook hou je op deze manier lange opstelsporen over.

@VAM65 Je hebt inderdaad gelijk. Ik vraag mij af of dit in dagelijks gebruik echt problemen op zal leveren. Een langzame Sik zal toch niet snel op de hoofdbaan wenslijk zijn. Deze oplossing voorkomt wel een hoop lastige punten.



Groet,

Mark

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Duitsland TP III/IV
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #20 Gepost op: 14 August 2025, 20:52:02 »
Hallo Mark,

Ik heb het stations gedeelte zo goed als mogelijk getekend.


Grt, Ronald.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #21 Gepost op: 15 August 2025, 08:26:45 »
@ San-Markos
Tot nu toe gaat het bijna helemaal alleen over de linkerkant van de baan.  Maar als ik naar de rechterkant kijk zie ik iets vreemds.

Komende uit de helix op de buitenste baan kom je aan bij het.....  niks.   Alleen maar een doorgaand spoor aan de achterkant.
Feitelijk heb je dus een station voor maar 1 spoor, van links komend.   

Zou je niet 2 wissels nemen om aan de rechterkant van het achterste spoor op het ervoor liggende spoor te komen ?



San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #22 Gepost op: 15 August 2025, 11:29:32 »
@Ronald69
Bedankt voor de gedane moeite. Ik heb nog R4 bochten liggen. Deze zal ik uit gaan leggen om te kijken of het enigszins past binnen de beschikbare ruimte. Bedankt voor deze tips. Als ik naar de voorgaande reacties kijk zijn er veel mensen welke adviseren om geen gebogen wissels te gebruiken. Als ik kijk naar de oplossing van Joz dan lijkt mij dit ook wel een interessante mogelijke oplossing om boogwissels te voorkomen.

@maartenvdb
Ik rij rechts dus als ik deze wissels toe zou voegen zouden deze eigenlijk altijd ongebruikt blijven omdat anders kruisend verkeer ontstaat en locomotieven tegen de richting in rijden. Op het lage gedeelte van het baanplan bevindt zich er een schaduwstation en rijden de treinen een ronde om vervolgens weer aan de rechterzijde van de baan uit te komen.
Groet,

Mark

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #23 Gepost op: 15 August 2025, 12:52:27 »
Juist daarom !  Je komt van rechts richting station op het achterste spoor en je kunt geen kant uit behalve rechtdoor.
Is dat de bedoeling, heb ik niks gezegd. Maar zou ik wel vreemd vinden, tenzij dat spoor verborgen ligt.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #24 Gepost op: 15 August 2025, 13:01:55 »
Eens met hetgeen Maarten zei. Ik zou het alleen net iets anders doen.



 

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #25 Gepost op: 15 August 2025, 13:42:57 »
Beste heren,

Door de wissels zo te plaatsen zoals VAM65 aangeeft creëer je de situatie dat de aankomende treinen van links moeten wachten die uit de helix komen en het station op komen. Hierdoor krijg je dat treinen vaker op elkaar moeten wachten.

Even voor de beeldvorming ik wil de eerste drie sporen van onder het station maken. De achterste twee zijn doorrijsporen. Er zijn dus treinen die zonder te stoppen door zullen rijden zonder op het station te stoppen. Hierdoor hou je de mogelijkheid om tussen het station en het opstelspoor op links te pendelen met langzaam rijdend verkeer.

Ik vind het persoonlijk geen probleem dat treinen uit de helix eerst door de keerlus moeten voor ze naar het station kunnen.

Bedankt voor jullie feedback. Aan de hand van jullie feedback heb ik eerst extra R4 bochten gehaald en lange rechte stukken. Ik ga dit weekend bezig met het linkerdeel.
Groet,

Mark

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #26 Gepost op: 15 August 2025, 14:47:22 »
Door de wissels zo te plaatsen zoals VAM65 aangeeft creëer je de situatie dat de aankomende treinen van links moeten wachten die uit de helix komen en het station op komen. Hierdoor krijg je dat treinen vaker op elkaar moeten wachten.
Dat lijkt me geen juiste conclusie. Dat is alleen het geval als de uit de helix komende trein van één van de andere dan het achterste spoor gebruik wil maken. Als de van links komende trein door moet rijden, dan zal de uit de helix komende trein moeten wachten voordat hij naar een afbuigend spoor kan. Of het achterste spoor gebruiken.

De achterste twee zijn doorrijsporen. Er zijn dus treinen die zonder te stoppen door zullen rijden zonder op het station te stoppen. Hierdoor hou je de mogelijkheid om tussen het station en het opstelspoor op links te pendelen met langzaam rijdend verkeer.

Doorrijsporen zijn prima als je dat wil.  Maar die heb je net zo goed met de extra wissels / Engelse wissel.   En dat pendelen blijft net zo goed mogelijk.

Ik vind het persoonlijk geen probleem dat treinen uit de helix eerst door de keerlus moeten voor ze naar het station kunnen.

Is ook geen probleem, we geven alleen een (ons inziens) leukere en realistischere extra mogelijkheid
Maar jij bepaalt   :D

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Duitsland TP III/IV
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #27 Gepost op: 15 August 2025, 16:06:19 »
Ik heb het stations gedeelte iets aangepast, nu kan er zowel vanuit de keerlus als uit de helix alle sporen in het station bedient worden.
De veranderingen zijn zichtbaar gemaakt met de cirkels. Ook heb ik 1 BWL 5/6 links vervangen voor een gewone wissel. De opstelsporen lopen nu mooi parallel aan elkaar. De stations sporen zijn nu iets korter geworden omdat je anders niet uit komt.


Grt, Ronald.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #28 Gepost op: 15 August 2025, 17:19:28 »
Ik heb het stations gedeelte iets aangepast, nu kan er zowel vanuit de keerlus als uit de helix alle sporen in het station bedient worden.
Ja, maar nu kun je vanaf het station niet meer naar links de (rechtsrijdend) baan op !

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
« Reactie #29 Gepost op: 15 August 2025, 18:12:19 »
Wat fijn dat jullie zo meedenken.

Ik heb voor de duidelijkheid even de rijrichting in het plaatje van Ronald69 aangegeven. Zie het plaatje hieronder. Wellicht overbodig om het er bij te vertellen maar de helix leidt naar een schaduwstation onder de baan waar zich ook een keerlus bevindt. Dus treinen rijden altijd vooruit.



Daarnaast heb ik voor het gemak even de wissels aangegeven met een rode en blauwe punt:

Wissel bij de rode punten:
Deze wissels hebben toch geen meerwaarde, met deze rijrichting? als je tenminste met je trein niet wil steken. Ik vind het belangrijk dat de treinen kunnen doorrijden op de (bij het station) twee achterste sporen. Hoe meer onderbrekingen je hier maakt hoe groter de kans is dat treinen op elkaar zitten te wachten.

Wissel bij de blauwe punten:
Zoals maartenvdb al aangeeft zorgt de verplaatsing van de wissels ervoor dat je niet meer van het doodlopende (voorste) spoor van het station de keerlus in kan rijden, en met een hondenkop is dit bijvoorbeeld wel wenselijk. Anders moet je altijd eerst via het opstelspoor steken. Daarnaast hoef ik van het opstelspoor nooit naar het achterste spoor (want dan heb je de verkeerde rijrichting).

Met het rechterdeel van de baan ben ik best tevreden, helaas zorgde de ontspoorde treinen (wat logisch was op deze plekken, door de slechte bak overgangen) Dat ik het linkerdeel van de baan moet herzien.
Ondanks dat jullie aangeven dat het realistischer is om het station van tweekanten berijdbaar te maken, denk ik dat dit voor mij teveel nadelen mee brengt, het teveel aan wachtende treinen en zie ik liever treinen rijden. In de modelspoor moeten we helaas soms compromis maken.
Het is wel heel fijn dat jullie meedenken en met positieve feedback komen waarvoor mijn dank!
Groet,

Mark