Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
Floris Dilz
Vandaag
om 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn
door
hmmglaser
Vandaag
om 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 23:09:44
Edelweisz in model
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 22:47:01
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 22:42:34
Fleischmann Anna ombouw.
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort
door
frederik19630
Vandaag
om 22:26:08
Vaste baan
door
GertW
Vandaag
om 22:24:00
Tams app
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn
door
GertW
Vandaag
om 22:09:16
booster vraag
door
maartenvdb
Vandaag
om 22:06:57
Station Roodeschool
door
Casmir
Vandaag
om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Bjor
Vandaag
om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Pommie
Vandaag
om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 19:31:47
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:28:45
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Merlin674
Vandaag
om 15:57:00
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 11:49:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aanpassen baanplan bestaande baan (gelezen 588 keer)
San-Markos
«
Gepost op:
Vandaag
om 12:25:59 »
Hallo,
Vorig jaar heb ik mijn eerste baan gebouwd met Roco spoor zonder bedding. Nu komen er toch nog wat problemen naar boven waar ik voordat ik met de scenery zou beginnen toch eerst een oplossing voor wil.
Deze problemen zorgen ervoor dat sommige locomotieven/treinen niet lekker rijden of ontsporen, ongeacht de snelheid. Dit is vaak bij een bakovergang of aaneengesloten (gebogen) wissels.
Hieronder wat foto's van de situatie met daarop de probleemplekken aangegeven. Hoe zouden jullie dit anders doen?
Ik vind het geen probleem om de bakken aan te passen danwel verbeterd opnieuw te bouwen en het spoor opnieuw aan te leggen in dit gebied. Mochten jullie beter kunnen helpen als ik het Anyrail werkdocument stuur dan hoor ik dit graag.
Overzichtsfoto:
Afmeting bakken:
Probleem 1, Keerlus overgang 1 (Groen):
Probleem 2, Keerlus overgang 2 (Paars):
Probleem 3, Wissels richting opstelspoor (Rood):
Alvast bedankt voor het meedenken!
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 13:40:48 door San-Markos
»
Groet,
Mark
hervé
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
«
Reactie #1 Gepost op:
Vandaag
om 15:31:49 »
Duidelijkst is de schuine/scheve overgang in de keerlus ... past niet helemaal (of past helemaal niet) aan elkaar ...
En 't is meestal al zo lastig om haakse overgangen
feilloos
te verwezenlijken
Bij een thuisbaan die slechts sporadisch (terug) uit elkaar moet, heb 'k goede ervaringen met 2 aparte railstukjes (10 cm) die met 4
rail-lasjes aan de 4 spooreinden worden verbonden (losse spoorstaafjes zonder biels(en))
(maar minder geschikt voor een expo-baan, wegens niet in een paar seconden uit te voeren en er mag niet te veel scenery in de weg staan)
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Modelrailroading is fun!
«
Reactie #2 Gepost op:
Vandaag
om 15:32:42 »
Als ik de eerste foto's bekijk zie ik zo dat de diverse railstaven niet gelijk liggen. Kijk eerst eens naar je modules, met die spleten ertussen lijken ze niet goed tegen elkaar te zitten en kan dat makkelijk de oorzaak zijn van je problemen.
Verder valt mij op alle foto's op dat het lijkt alsof je bogen niet consistent zijn in verloop.... dus geen constante radius. Dat kan ook zomaar problemen geven met verschillende wagons en/of locs.
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
henk
«
Reactie #3 Gepost op:
Vandaag
om 15:49:58 »
Als je problemen hebt met die twee meegebogen wissels, dan kan je het bovenste meegebogen wissel met het aansluitende spoor en gewone wissel rechts weglaten. Dat spoortje is feitelijk overbodig.
Kan je sowieso uitleggen hoe je van waar naar waar met de treinen wil rijden met dit baanplan?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
San-Markos
«
Reactie #4 Gepost op:
Vandaag
om 17:39:42 »
@hervé
Bedoel je dat je wel de bielsen vastlegt en de railstaven los aansluit met de raillasjes? Ik zal hier is over nadenken. Het zou inderdaad dan een doorgesneden rail schelen.
@Ronald Halma Helaas zijn dit de eerste bakken welke ik gemaakt heb. Vanwege de kromme latten aan de onderkant kunnen deze helaas niet dichter tegen elkaar aan en ook niet op een andere manier.
De bogen zijn overigens wel (voor een groot deel) constant in de bogen. Daar waar op deze plek voor standaard R3 bogen zijn gekozen.
@henk Het voordeel van dit spoortje is dat treinen kunnen blijven rondrijden op de achterste twee doorlopende sporen en dat er tegelijkertijd treinen (mogelijk kleine/langzame rangeerloc's) kunnen pendelen tussen het opstelspoor en het station. Wel kan het rechte wissel misschien meer verplaatst worden naar het kruiswissel. Hierdoor kan het rangeerterrein naar voren worden verplaatst en blijft er meer ruimte over voor de keerlus.
Ik zit er over na te denken om de twee linker bakken opnieuw te bouwen. Ook twijfel ik om van deze twee bakken één bak te maken. Dat zou al een van de overgangen (de groene) schelen. Mogelijk wordt de bak dan ook rechter en sluit hij beter aan bij de andere bak. Mogelijk kan het spoor dan ook anders liggen waardoor de overige problemen ook beter opgelost kunnen worden.
Een overzicht van de huidige baan, de rijrichting is rechts:
Bovenaanzicht:
Klimspiraal en opstelsporen:
Groet,
Mark
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Klaar voor vertrek
«
Reactie #5 Gepost op:
Vandaag
om 17:56:46 »
Wat ik zou doen (en hervé waarschijnlijk bedoelt), op de gifgroene en paarse overgang, is het railstuk dat op de overgang tussen beide bakken ligt, los te houden van de ondergrond, in plaats van ze door te zagen.
Bij de rode overgang lijkt het alsof de boogwissels allebei een beetje geknikt liggen ten opzichte van het boogstukje er tussenin.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Bjor
«
Reactie #6 Gepost op:
Vandaag
om 20:39:43 »
Mark,
Als ik de foto' s bekijk dan ziet het er naar uit dat de baansegmenten niet strak gekoppeld zijn. Je geeft ook al aan dat er kromme balkjes onder zitten.
Als je toch een of meerdere delen opnieuw gaat bouwen, adviseer ik je het volgende:
- gebruik voor de kopschotten van de segmenten die aan elkaar worden gekoppeld geen vurenhouten balkjes of dun triplex, maar zuiver rechte, solide schotten. (Ik heb zelf de 15mm dikke delen van een bedbak gebruikt.)
- klem twee kopschotten van te koppelen segmenten precies uitgelijnd op elkaar, klem ze met klemmen op elkaar en boor rechtstandig 2 of 3 gaten voor bouten waarmee je ze straks met elkaar kunt verbinden;
- bouw dan de rest van de segmenten (zijschotten en bovenplaat);
- steek bij het eerste segment de bouten door het kopschot en schuif daarbij een carosseriering (een brede ring) van 0,5 - 1mm dik op de bouten;
- schuif nu het volgende segment tegen het eerste en draai moeren op de bouten. De twee segmenten zijn nu op gelijk niveau gekoppeld, met een spleet van 0,5 - 1 mm er tussen.
- als alle segmenten zo met elkaar zijn verbonden, kun je de kurk en rails op de baan lijmen;
- breng tot op ca 10cm vanaf de rand van de segmenten de balast aan, zodat de rails op de overgangen stevig vast komen te liggen (Breng vooraf in de zaagsnede een schutvelletje van een stickervel aan, zodat je bij het ballasten de segmenten niet aanelkaar lijmt) ;
- lijm de kurk en rails op de segmenten met B2 houtlijm (Die is enigzins vochtbestendig, maar als je de rails een tijd met een natte doek bedekt, laat de lijm toch weer los).
- Als de rails goed liggen en de lijm droog is, zaag of slijp je de rials door op de overgangen tussen de segmenten.
- haal nu alle segmenten weer los, haal de carossrieringen van de bouten en bevestig de segmenten weer aan elkaar. De zaagsnede in de rails zijn nu (bijna) geheel verdwenen en de rails sluiten op de overgangen goed op elkaar aan.
Er kan door speling van de bouten in de gaten van de kopschotten toch altijd een kleine verschuiving plaatsvinden.
Daar zijn meerdere alternatieve oplossingen voor:
1. In het midden van de bouten en stukje latoenkoper o.i.d. om de bout wikkelen, zodat de bouten strak in de gaten klemmen;
2. In de kopschotten extra gaten boren voor meubel deuvels, waardoor de kopschotten op <0,1mm in dezelfde posite t.o.v. elkaar blijven (zie voorbeeld hieronder:)
3. als de rails door temperatuur of stoten tegen de overgang iets verbogen is, de binnenkant van de railstaven aan de rand van de segmenten aan de binnenkant van de spoorstaaf schuif afvijlen. De wielen krijgen dan op de overgang in de breedte iets meer ruimte en kunnen niet meer tegen de " kop" van de railstaaf aanlopen.
Hieronder een paar voorbeelden van mijn N-spoorbaan van een koppeling met meubel deuvels en een koppeling tussen twee segmenten zonder kop- en zijschotten. Ook hierbij is de truc met de ringetjes toegepast en de treinen rijden zonder schokken over de zaagsneden. Dit is 1:160 en ook op die schaal zijn vrijwel probleemloze railovergangen mogelijk.
Twee gekoppelde segmenten:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=273806&sid=eea75e6ab78ac0f9db3baac3df3afacd#p273806
Meubel deuvels:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=277659#p277659
Koppelen met scharnieren en deuvels van twee vlakke platen
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=293745#p293745
Ballasten segmentovergangen
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=294902#p294902
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen