Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: booster vraag  (gelezen 1326 keer)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 847
  • Steel is king!
Re: booster vraag
« Reactie #15 Gepost op: 06 August 2025, 14:35:52 »
Ergens heb ik eens gelezen dat je eigenlijk steeds dezelfde boosters met dezelfde voedingen moet gebruiken, juist om dit issue te voorkomen. Of het kwaad kan weet ik niet maar ik heb na eerdere onverklaarbare zaken alle boosters door 1 type met eveneens hetzelfde type voedingen te vervangen. In mijn geval zijn dat nu de YaMoRC YD7403 met als voeding de YD 7460-18 (18V 3,6A). De booster uit de centrale gebruik ik alleen nog voor het schakelen van wissels en signalen. Dus niet meer om op te rijden.
Oja, bij de sectie-boosterscheidingen, zijn beide railstaven geïsoleerd.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2025, 14:38:02 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1821
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: booster vraag
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 00:33:22 »
Avond

Boosters met verschillende voedingen is tegenwoordig absoluut  :af te raden. De huidige generatie decoders hebben minder marges als die van 10 jaar geleden en kunnen al kapot gaan bij een spanningsverschil van 300 mV tussen twee boosters.

Daarnaast voor diegene die meer dan 3A gebruiken: dit is expliciet bedoeld voor grotere schalen. Bij gebruik van de kleinere schalen (H0 en lager) treden defecten op doordat de kortsluitstromen ook hoger zijn dan dan het materiaal aan kan. Zolang het goed gaat, geen probleem. Maar als het fout gaat vervalt je garantie. Simpele reden, verkeerd gebruik.

Je kunt de boosters niet paralel gebruiken, je blaast dan direct de H-brug op. De overgang tussen de boosters op de rails maakt maar kortstondig contact, hier is de booster tegen beveiligd.

En let op: voedt een boosters niet zwaarder dan voorgeschreven. De meeste electronica ontwikkeld voor de kleinere schalen, zoals Digikeijs en YaMoRC, zij bestand tegen een kortsluitstroom van maximaal 3A. Iets erboven natuurlijk, maar toch. Ga je die met bijvoorbeeld 6A voeden dan is je boosters stuk voordat de voeding in zijn beveiliging schiet.

Afzekeren heeft ook geen nut. Een FF zekering is niet snel genoeg om de kleine snoepjes te beschermen. Zekeringen hebben daarbij ook een "In" wat betekend dat ze een x maal hun zekerwaarde kortstondig kunnen weerstaan.

Mijn advies: Gebruik de hardware zoals de fabrikant bedoeld heeft voor het beste resultaat en de minste problemen:

- gebruik hetzelfde merk boosters, dus ook de centrale
- gebruik dezelfde voorgeschreven voedingen
- geef elke booster zijn eigen voeding
- zorg dat de Track Output nooit met elkaar zijn verbonden
- zorg ervoor dat treinen niet stilstaan over boosterscheidingen
- schaal z tot H0 maximaal 3A


Mijn vuistregel is max 12-15 treinen per boister in H0 en 20-25 in schaal N. Bereken de secties op 60% boosterbelasting. Dan houd je 20% marges over. De huidige boosters gaan in overload als je 80% hebt bereikt.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 00:40:59 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?