Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
't Boemeltje door Montanbahn
Vandaag om 12:57:04
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50

Auteur Topic: booster vraag  (gelezen 1769 keer)

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
Re: booster vraag
« Reactie #15 Gepost op: 06 August 2025, 14:35:52 »
Ergens heb ik eens gelezen dat je eigenlijk steeds dezelfde boosters met dezelfde voedingen moet gebruiken, juist om dit issue te voorkomen. Of het kwaad kan weet ik niet maar ik heb na eerdere onverklaarbare zaken alle boosters door 1 type met eveneens hetzelfde type voedingen te vervangen. In mijn geval zijn dat nu de YaMoRC YD7403 met als voeding de YD 7460-18 (18V 3,6A). De booster uit de centrale gebruik ik alleen nog voor het schakelen van wissels en signalen. Dus niet meer om op te rijden.
Oja, bij de sectie-boosterscheidingen, zijn beide railstaven geïsoleerd.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2025, 14:38:02 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Martin Domburg

• Online Online
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 00:33:22 »
Avond

Boosters met verschillende voedingen is tegenwoordig absoluut  :af te raden. De huidige generatie decoders hebben minder marges als die van 10 jaar geleden en kunnen al kapot gaan bij een spanningsverschil van 300 mV tussen twee boosters.

Daarnaast voor diegene die meer dan 3A gebruiken: dit is expliciet bedoeld voor grotere schalen. Bij gebruik van de kleinere schalen (H0 en lager) treden defecten op doordat de kortsluitstromen ook hoger zijn dan dan het materiaal aan kan. Zolang het goed gaat, geen probleem. Maar als het fout gaat vervalt je garantie. Simpele reden, verkeerd gebruik.

Je kunt de boosters niet paralel gebruiken, je blaast dan direct de H-brug op. De overgang tussen de boosters op de rails maakt maar kortstondig contact, hier is de booster tegen beveiligd.

En let op: voedt een boosters niet zwaarder dan voorgeschreven. De meeste electronica ontwikkeld voor de kleinere schalen, zoals Digikeijs en YaMoRC, zij bestand tegen een kortsluitstroom van maximaal 3A. Iets erboven natuurlijk, maar toch. Ga je die met bijvoorbeeld 6A voeden dan is je boosters stuk voordat de voeding in zijn beveiliging schiet.

Afzekeren heeft ook geen nut. Een FF zekering is niet snel genoeg om de kleine snoepjes te beschermen. Zekeringen hebben daarbij ook een "In" wat betekend dat ze een x maal hun zekerwaarde kortstondig kunnen weerstaan.

Mijn advies: Gebruik de hardware zoals de fabrikant bedoeld heeft voor het beste resultaat en de minste problemen:

- gebruik hetzelfde merk boosters, dus ook de centrale
- gebruik dezelfde voorgeschreven voedingen
- geef elke booster zijn eigen voeding
- zorg dat de Track Output nooit met elkaar zijn verbonden
- zorg ervoor dat treinen niet stilstaan over boosterscheidingen
- schaal z tot H0 maximaal 3A

Mijn vuistregel is max 12-15 treinen per boister in H0 en 20-25 in schaal N. Bereken de secties op 60% boosterbelasting. Dan houd je 20% marges over. De huidige boosters gaan in overload als je 80% hebt bereikt.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 00:40:59 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 09:18:05 »
OK Martin, dit is duidelijk, maar waarom is de Ecos met 7A dan zo populair bij H0 gebruikers? en jij spreekt van max 12 - 15 treinen bij 3A, is dat niet wat veel? Ik ga wel afzien van het experiment, maar die Ecos blijft spoken.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ben

• Online Online
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 09:33:56 »
Wat raar, je vond mijn reactie kort door de bocht en de reactie van Klaas geloofwaardiger en nu ga je het toch maar niet doen omdat Martin hetzelfde zegt als Henk en ik?  ;D ;D

Gr, Ben.

Martin Domburg

• Online Online
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 09:42:57 »
OK Martin, dit is duidelijk, maar waarom is de Ecos met 7A dan zo populair bij H0 gebruikers? en jij spreekt van max 12 - 15 treinen bij 3A, is dat niet wat veel? Ik ga wel afzien van het experiment, maar die Ecos blijft spoken.

mvg

Dirk

Wellicht omdat ze verkeerd geïnformeerd zijn, of dat hun winkelier dit niet weet? Lang niet alle winkeliers hebben kennis van het digitale, dat is voor hun een bijproduct.

Maar meer omdat ESU de 8A booster instelbaar maakt via de EcoS. Daar kan je comform de handleiding het maximale output amperage instellen can 500 mA tot 8000 mA. Je dient bij H0 die op maximaal 3000 mA te zetten. Lager is zelfs beter.

Betreft de aantallen:
Dit is sterk afhankelijk van de treinen. Wel of geen sound, binnenverlichting, etcetera. 12 rijdende treinen geeft gemiddeld een belasting van 30 tot 40% op een 3A boostet.

Maar ik ken ook banen waar dit al werd behaald met 5 treinen. Het is per situatie verschillend.

Ter voorbeeld:
Ik ben momenteel een H0 baan aan het bouwen met 3 centrales, 20 boosters en plek voor 160 treinen.
Ik gebruik YaMoRC.

Het eerste schaduwdeel is operationeel en daar heb ik per booster 12 treinen max aangehouden. De belasting piekte op 35% als het beweegt. Komt ook omdat de helft dan stilstaat.

Elke situatie kan de cijfers veranderen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:45:50 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 09:59:50 »
Alhoewel een beetje off-topic. Hetzelfde zie je bij luidsprekers gebeuren. Ook daar zijn de vermogens veel hoger dan nodig (gezond) voor je oren (mogelijk handig voor frequentiebereik??).

Een verklaring kan zijn dat de electronica (ingericht voor continu 8A dus, piek waarschijnlijk nog hoger) met 2 vingers in de neus z'n werk kan doen bij lagere vermogens (moet je hem wel op instellen dan).
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

henk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 10:44:01 »
De Ecos zelf gaat niet verder dan 4A. De booster kan maximaal 7A leveren en is bedoeld voor verschillende schalen en banen. De booster heeft dus een instelbare maximale uitgangsstroom. ESU is daarover nog best onduidelijk. In de gebruiksaanwijzing vind ik alleen deze zinsnede.

Abhängig von der Spurweite der Anlage, sollte der Ausgangstrom
bei kleineren Spuren reduziert werden. Betreiben Sie niemals eine
Anlage mit Spur N oder kleiner mit den vollen 7A Ausgangsstrom:
Im Kurzschlussfall kann es zu irreparablen Schäden an Ihren Fahrzeugen kommen.

Martin heeft vooral te maken met doorsnee hobbyïsten. Veel mensen willen met treintjes rijden, maar hebben niet per se verstand van elektrische installaties. Die mensen hebben dan behoefte aan heldere instructies wat wel en niet te doen. In dit geval niet zo'n vage waarschuwing, maar helder hoe hoog de maximale uitgangsstroom bij welke situatie moet zijn. Die instructies geeft Martin dus, al zal het voor de fijnproever soms wat kort door de bocht zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Domburg

• Online Online
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 10:58:05 »
Klopt voor de ecos 2.0, de nieuwere 2.1 en 2.2 hebben een 6A (2.1) en een 7A (2.2) booster intern :)

Je hebt gelijk hoor dat de instructies vaak echt summier zijn, meestal omdat dir voor techneuten logisch is, dan vergeten ze dat het voor de normale modelspoorder niet logisch is.

Keiharde vuistregel:
Tot H0 max 3A, vanaf H0 max 8A

De moderne centrales geven overigens het verbruik aan, het advies is daar wat biven te zitten. Des te lager, des te sneller de beveiliging zal ingrijpen bij een sluiting.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 11:21:11 »
Wat raar, je vond mijn reactie kort door de bocht en de reactie van Klaas geloofwaardiger en nu ga je het toch maar niet doen omdat Martin hetzelfde zegt als Henk en ik?  ;D ;D

Gr, Ben.
tja, soms is de wijze van communicatie een trigger. Beleefd en wat begrijpbare uitleg maken soms het verschil.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ben

• Online Online
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 11:32:06 »
Beste man, ik schreef onderstaand, wat is daar onbeleefd aan?

Er staat nadrukkelijk in dat boostersecties gescheiden moeten zijn. Dat betekent automatisch dat je ze niet parallel mag zetten.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 11:45:07 »
tja, soms is de wijze van communicatie een trigger. Beleefd en wat begrijpbare uitleg maken soms het verschil.

Of je reageert automatisch zo op Ben. En ligt het dus wss aan jou zelf  ;)

guy1846

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 12:02:06 »
even terugkeren naar de vraag van Dirk.

1) het antwoord is NEEN , boosteruitgangen schakel je niet parallel,

2) Het kan dus in principe ook niet permanent, en ja, enkel bij de overgang tussen blokken,@Klaas,  maken de wielen kortstondig kontakt , de uitgangen van de boosters komen dan even parallel te staan.
    je gaat hier niets van merken als beide booster uitgangen in fase zijn.

3) voor Booster uitgangen (H-Bridge types) is een onderlinge fase-verschuiving kritischer dan amplitude verschil, (bij gelijke fase.)

4) een fase-verschuiving van 180 graden tussen booster-uitgangen is een regelrechte kortsluiting. boosters schakelen onmiddellijk af. daar gaat bij mijn weten geen enkele moderne booster van defect.
    als voorbeeld de YaMoRC YD7403 (door mezelf) uitvoerig getest krijg je op die manier niet stuk.

met vriendelijke groeten
   guy

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 12:02:14 »
“Funktionen
ECoSBoost verstärkt die von der Digitalzentrale kommenden Datensignale und gibt diese an den Gleisausgang ab. 7 Ampere Dauerausgangsstrom stehen zur Verfügung. Dies ist mehr als genug für ca. 18 gleichzeitig fahrende H0-Loks. Die Versorgung des ECoSBoost wird von dem mitgelieferten Schaltnetzteil mit stabilisiertem Gleichspannungsausgang übernommen.”

Dit staat op de ESU site.
Nu is mijn Duits niet perfect, echter spreekt dit het verhaal van Martin ( in mijn ogen) tegen.

Zoals ik het lees, 7 Ampere wat je voor 18 tegelijk rijdende locs kan gebruiken.
Waarom zou je zoiets als fabrikant zetten als je bij H0 het Amperage naar beneden moet zetten?

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 12:38:37 »
“Funktionen
ECoSBoost verstärkt die von der Digitalzentrale kommenden Datensignale und gibt diese an den Gleisausgang ab. 7 Ampere Dauerausgangsstrom stehen zur Verfügung. Dies ist mehr als genug für ca. 18 gleichzeitig fahrende H0-Loks. Die Versorgung des ECoSBoost wird von dem mitgelieferten Schaltnetzteil mit stabilisiertem Gleichspannungsausgang übernommen.”

Dit staat op de ESU site.
Nu is mijn Duits niet perfect, echter spreekt dit het verhaal van Martin ( in mijn ogen) tegen.

Zoals ik het lees, 7 Ampere wat je voor 18 tegelijk rijdende locs kan gebruiken.
Waarom zou je zoiets als fabrikant zetten als je bij H0 het Amperage naar beneden moet zetten?

Volgens mij impliceert deze omschrijving dat je deze booster tot een 7A kunt belasten maar geeft niet specifiek de waardes aan voor de diverse schalen.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #29 Gepost op: Vandaag om 12:42:01 »
Keiharde vuistregel:
Tot H0 max 3A, vanaf H0 max 8A
Betreft de aantallen:
Dit is sterk afhankelijk van de treinen. Wel of geen sound, binnenverlichting, etcetera. 12 rijdende treinen geeft gemiddeld een belasting van 30 tot 40% op een 3A boostet.

Maar ik ken ook banen waar dit al werd behaald met 5 treinen. Het is per situatie verschillend.

Ik lees met belangstelling mee. Zelf heb ik gemiddeld 5 treinen rijden (1-8 stuks op moment X), zonder sound of binnenverlichting. Totaal <30 treinen op de baan. De ECoS meldt mij dat er eigenlijk nooit meer dan 3,4A wordt verbruikt. Ik heb de max ingesteld staan op 4A. Ik gebruik geen boosters, maar maak enkel gebruik van het vermogen dat de ECoS me biedt. De wissels worden gevoed door een analoge Märklin-trafo. Nu sneuvelt er wel eens een locdecoder, zo eens per  ½ - 1 jaar en in 60% van de gevallen een Märklin-exemplaar. De overige decoders zijn, een uitzondering daargelaten, van ESU. Meestal betreft het defect dat de loc niet meer rijdt. De overige functies doen het dan nog wel. Het is niet telkens dezelfde loc. Tot nu toe heb ik gedacht dat de ECoS mij meer dan voldoende vermogen levert en ik geen booster nodig heb. In dat opzicht loop ik ook tegen de onduidelijkheid van de handleiding aan. Kennelijk ligt het toch genuanceerder dan ik tot nu toe dacht.
Wat zou nu wijsheid zijn, alsnog een booster installeren om onder de 3A te komen, of het zo laten? Kan het ontbreken van een booster oorzaak zijn van het sneuvelen van de decoders, of komt dat gewoon doordat ik best veel rijd (iedere week wel een 5-6 uur)?

(mocht dit het huidige draadje teveel verstoren, dan mag afsplitsen wat mij betreft ook)