Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door meino
Vandaag om 13:12:11
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:08:46
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 13:01:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:58:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:40:26
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 12:08:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
  

Auteur Topic: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief  (gelezen 9117 keer)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
  • Steel is king!
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #30 Gepost op: 14 August 2025, 12:41:09 »
Voordeel van die goederen treinen is dan nog dat die geen proces van in- en uitstappende mensen heeft waar nog wat toezicht bij nodig is.

En is dit dan een voordeel? Juist de op dit moment automatisch rijdende systemen zijn nagenoeg allemaal personentreinen / trams waarbij dus juist mensen in en uitstappen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1152
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #31 Gepost op: 14 August 2025, 12:57:16 »
Ooit op een dag wel. Ik kan me voorstellen dat goederentreinen op Kijfhoek worden klaargezet door rangeerders waarna deze automatisch de Betuweroute oprijdt en op een rangeerterrein in Duitsland weer overgenomen wordt door een rangeerder voor de verdere afhandeling.

In Australie bij Rio Tinto al jaren de normaalste zaak van de wereld...Treinen van 2,5 kilometer lang en 28.000 ton die volledig automatisch van de havens naar de mijnen rijden en weer terug. Niemand erop, maar voor het geval dat er wat mis gaat zijn langs het baanvak om de 100 km kleine posten waar 2 machinisten reserve hebben die ter plekke kunnen gaan als er wat mis gaat. Heel interessante gesprekken gehad met de collega's daar...

Groeten

Bas

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1152
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #32 Gepost op: 14 August 2025, 13:18:06 »
Vliegtuigen kunnen al jaren zonder piloten vliegen...er zitten er nog steeds 2 op. Er zijn ontwikkelingen gaande om naar 1 piloot te gaan en een "back-up" piloot op de grond voor als er problemen zijn. Toch doen piloten erg veel op gevoel en vlieg je met je "billen".

Zo is het rijden met een trein ook. Als machinist voel je aan je "bil-o-meter" of je trein goed rolt, of misschien licht blijft remmen. Een computer kan merken dat er een probleem is met een rem en het niet direct verhelpen. De machinist kan uitstappen en het probleem verhelpen, een computer kan dat nog niet met het huidige remsysteem. Laat dus een computer de trein rijden met de machinist aan boord die andere zaken kan doen gedurende de rit. Echter: is er iets aan de hand, heb je de machinist als back-up. Dat is dan nog steeds iemand die genoeg kennis van zaken moet hebben om de trein veilig en met vakmanschap te kunnen rijden volgens de geldende voorschriften. Komt nog eens bij: heb je een baanvak van A naar D, en tussen B en C kan de trein helemaal autonoom rijden, moet je nog steeds iemand hebben die de trein van A naar B en van C naar D rijdt. Dan stopt de trein daar toch gewoon even en kan de machinist opstappen? Ja, theoretisch wel, maar we willen zo min mogelijk plaatscapaciteit en tijdverlies hebben gedurende de treinreis.

Bij Rio Tinto rijden ze dus eigenlijk nooit meer. Zij houden hun rijvaardigheid op pijl met het rijden op...de simulator. Echte treinen rijden doen ze praktisch nooit meer, maar ze moeten wel hun ervaring hebben en houden.

Dit is wel leuk om te bekijken hoe het daar gaat: https://www.youtube.com/watch?v=hf5iBbmas2w

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 14 August 2025, 13:57:05 door Bas, Dordrecht »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6526
Hulp van een computersysteem bij het rijden, lijkt me een prima zaak. Autonoom rijden of vliegen vind ik een buitengewoon slechte ontwikkeling.

Gr, Hansii ik

hmmglaser

  • Online Online
  • Berichten: 409
De kans op ongelukken met een volledig autonoom voertuig is kleiner dan met een menselijke bestuurder, mits ze de juiste veiligheidssystrmen gebruiken!
Autonoom rijden kan nu al het is alleen uit kosten overweging niet haalbaar, een dergelijk systeem kost voor een personen wagen al een 500.000 tot een 1.000.000!
Mvg Mark