Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 19:20:34
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
  

Auteur Topic: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief  (gelezen 8796 keer)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
  • Steel is king!
Voordeel van die goederen treinen is dan nog dat die geen proces van in- en uitstappende mensen heeft waar nog wat toezicht bij nodig is.

En is dit dan een voordeel? Juist de op dit moment automatisch rijdende systemen zijn nagenoeg allemaal personentreinen / trams waarbij dus juist mensen in en uitstappen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1152
Ooit op een dag wel. Ik kan me voorstellen dat goederentreinen op Kijfhoek worden klaargezet door rangeerders waarna deze automatisch de Betuweroute oprijdt en op een rangeerterrein in Duitsland weer overgenomen wordt door een rangeerder voor de verdere afhandeling.

In Australie bij Rio Tinto al jaren de normaalste zaak van de wereld...Treinen van 2,5 kilometer lang en 28.000 ton die volledig automatisch van de havens naar de mijnen rijden en weer terug. Niemand erop, maar voor het geval dat er wat mis gaat zijn langs het baanvak om de 100 km kleine posten waar 2 machinisten reserve hebben die ter plekke kunnen gaan als er wat mis gaat. Heel interessante gesprekken gehad met de collega's daar...

Groeten

Bas

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1152
Vliegtuigen kunnen al jaren zonder piloten vliegen...er zitten er nog steeds 2 op. Er zijn ontwikkelingen gaande om naar 1 piloot te gaan en een "back-up" piloot op de grond voor als er problemen zijn. Toch doen piloten erg veel op gevoel en vlieg je met je "billen".

Zo is het rijden met een trein ook. Als machinist voel je aan je "bil-o-meter" of je trein goed rolt, of misschien licht blijft remmen. Een computer kan merken dat er een probleem is met een rem en het niet direct verhelpen. De machinist kan uitstappen en het probleem verhelpen, een computer kan dat nog niet met het huidige remsysteem. Laat dus een computer de trein rijden met de machinist aan boord die andere zaken kan doen gedurende de rit. Echter: is er iets aan de hand, heb je de machinist als back-up. Dat is dan nog steeds iemand die genoeg kennis van zaken moet hebben om de trein veilig en met vakmanschap te kunnen rijden volgens de geldende voorschriften. Komt nog eens bij: heb je een baanvak van A naar D, en tussen B en C kan de trein helemaal autonoom rijden, moet je nog steeds iemand hebben die de trein van A naar B en van C naar D rijdt. Dan stopt de trein daar toch gewoon even en kan de machinist opstappen? Ja, theoretisch wel, maar we willen zo min mogelijk plaatscapaciteit en tijdverlies hebben gedurende de treinreis.

Bij Rio Tinto rijden ze dus eigenlijk nooit meer. Zij houden hun rijvaardigheid op pijl met het rijden op...de simulator. Echte treinen rijden doen ze praktisch nooit meer, maar ze moeten wel hun ervaring hebben en houden.

Dit is wel leuk om te bekijken hoe het daar gaat: https://www.youtube.com/watch?v=hf5iBbmas2w

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:57:05 door Bas, Dordrecht »