Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door daan2353
Vandaag om 10:36:29
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 10:18:53
Probleem bij inbouw decoder door bellejt
Vandaag om 10:14:05
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
Vandaag om 10:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:10:57
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:55:04
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 09:26:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 01:10:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Rondom Charlois door Alewijn
05 December 2025, 23:46:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
05 December 2025, 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 December 2025, 22:42:09
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 December 2025, 21:57:25
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
05 December 2025, 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
05 December 2025, 20:12:45
19 Toen door Benelux795
05 December 2025, 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
05 December 2025, 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 December 2025, 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
05 December 2025, 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
05 December 2025, 18:22:52
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
05 December 2025, 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
05 December 2025, 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
05 December 2025, 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
05 December 2025, 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 December 2025, 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
05 December 2025, 15:57:41
  

Auteur Topic: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief  (gelezen 10614 keer)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #15 Gepost op: 14 July 2025, 12:44:36 »
Reizigerstreinen zouden zeker kunnen. Verschilt in sé niet veel van een metrostel, plus qua remmen en optrekken veel beter geschikt dan goederentreinen.
Ik begrijp eerlijk gezegd dan ook niet dat DB speciaal DB-Cargo hiervoor heeft uitgekozen. Als het om kostenbesparing op personeel zou moeten gaan, kun je toch beter op het personeelsbestand van DB-reizigers ipv Cargo besparen? Daar zijn altijd minstens 2 personeelsleden aan het werk, terwijl op de goederentreinen er slechts ene van voor zn ding doet.
Niet dat ik wil dat die mensen verdwijnen, verre van, maar ik vind dit echt weer een idee waar totaal niet strategisch over na gedacht is.
Ok, DB-Cargo wil uiteindelijk enkel treinen overhouden en het personeel dat die treinen moet verzorgen inhuren, maar dat is een ander verhaal.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8630
  • Spoor N
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #16 Gepost op: 14 July 2025, 13:20:28 »
Het artikel heb je gelezen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22738
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #17 Gepost op: 14 July 2025, 13:56:24 »
En het tweede (of derde) personeelslid op een reizigerstrein is conducteur en diens werk heeft niets te maken met deze automatisering. Een trein kan technisch nu al prima rijden zonder conducteurs(s), maar dat heeft ook zo zijn gevolgen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #18 Gepost op: 21 July 2025, 23:03:33 »
Dat ze dit doorzetten en niet gewoon de nek omdraaien. Als ik machinist zou zijn, zou ik er niet blij van worden als mijn baan in het geding komt door automatisering. ::)

Bas

Dat waren de mannen die 50? jaar geleden op de seinhuizen, blokposten, overweghuisjes etc. zaten ook niet toen de automatisering begon. Blokbeveiliging, ATB etc wat daarna steeds verder ontwikkelt werd. Is het treinverkeer daar onveiliger mee geworden?
En natuurlijk vergt het optrekken en afremmen nu nog fingerspitzengefühl van de machinist, maar als je een raket precies de ruimte in kan sturen en ook weer kan laten landen dan moet het optrekken en afremmen van een goederentrein toch ook wel te doen zijn?
Dat wil niet zeggen dat ik het goed vind dat die banen verdwijnen, een paar ogen zijn altijd goed, detecteer maar eens spoorlopers, aanrijding (met een persoon) etc, maar afwegingen zijn natuurlijk altijd lastig.
René

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #19 Gepost op: 21 July 2025, 23:59:53 »
Ik zag pas geleden een item over huurauto's die zonder fysieke bestuurder naar de klant toe reden. Ze werden vanuit een centrale plek door "bestuurders" achter een computerscherm naar hun plek gereden.
Treinen zou je zo ook vanuit een centrale kunnen bewaken en eventueel ingrijpen mocht dat nodig zijn. De thuiswerkmachinist is geboren. ;D

Bart

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1328
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #20 Gepost op: 22 July 2025, 10:01:59 »
Omlopen, kop maken en remproef ook van uit de luie stoel thuis?  :-X

Mvg Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8630
  • Spoor N
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #21 Gepost op: 22 July 2025, 10:55:02 »
Ooit op een dag wel. Ik kan me voorstellen dat goederentreinen op Kijfhoek worden klaargezet door rangeerders waarna deze automatisch de Betuweroute oprijdt en op een rangeerterrein in Duitsland weer overgenomen wordt door een rangeerder voor de verdere afhandeling.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #22 Gepost op: 22 July 2025, 12:45:10 »
In het artikel staat een zin die ik niet kan plaatsen:

"Zelfrijdende treinen benutten het spoornet efficiënter, waardoor we meer capaciteit creëren en de kwaliteit verhogen."

Hoe kan een zelfrijdende trein het spoor efficiënter benutten dan een trein met een mannetje in de cabine?
Die automaat bootst toch gewoon het gedrag van de machinist na?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
    • flickr fotopagina
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #23 Gepost op: 22 July 2025, 13:37:00 »
Een automaat/computer reageert (theoretisch) sneller dan een persoon. Een machinist (of bijvoorbeeld een automobilist) heeft altijd een paar seconden extra nodig om te reageren wat die buiten ziet, zeker als het iets onverwachts is. Daarnaast rijdt elke machinist anders, waar een computer dat elke keer hetzelfde doet. Daarom wordt er verwacht dat ATO meer capaciteit oplevert dan door mensen gereden treinen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #24 Gepost op: 22 July 2025, 15:38:14 »
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die paar seconden reactietijd een wezenlijk verschil maakt. Die treinen zitten elkaar toch niet zo dicht op de hielen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #25 Gepost op: 22 July 2025, 15:46:09 »
Bij automatisch rijden zitten ze juist elkaar dichter op de hielen.
Een computer kan een oneindig aantal treinen tegelijk een commando geven om dezelfde actie uit te voeren, waardoor ze het tegelijk ook doen, ongeacht (cabine)signalering.
Bij een plotselinge snelremming van trein 1 wordt die snelremming dan ook meteen doorgegeven aan de vervolgtreinen, waardoor die allemaal direct in actie kunnen komen.

Bij mensen in de cabine moet machinist 2 eerst op trein 1 reageren (op de signalering), machinist 3 vervolgens op trein 2, etc. Voor de veiligheid moeten daar ruimere afstanden tussen zitten.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2025, 15:50:36 door Quinzeedied »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #26 Gepost op: 22 July 2025, 15:50:24 »
Ze kunnen ook het systeem invoeren wat op de TGV's al in gebruik is. Daar kan een machinist op zijn scherm al kilometers vooruit zien waar zijn voorganger zit en wat die aan het doen is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8630
  • Spoor N
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #27 Gepost op: 22 July 2025, 16:00:54 »
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die paar seconden reactietijd een wezenlijk verschil maakt. Die treinen zitten elkaar toch niet zo dicht op de hielen?
Dan juist wel, niet alleen de reactiesnelheid van de machinist valt weg maar ook het huidige uitgangspunt van de slechtst remmende trein die de volgafstand bepaalt. Die wordt dan per trein bepaald waardoor deze dichter op elkaar kunnen rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #28 Gepost op: 24 July 2025, 00:38:33 »
Ze kunnen ook het systeem invoeren wat op de TGV's al in gebruik is. Daar kan een machinist op zijn scherm al kilometers vooruit zien waar zijn voorganger zit en wat die aan het doen is.
Dat is niet zozeer specifiek voor die TGV's, maar een gevolg van het beveiligings systeem waar ze mee rijden die dat faciliteert, dat is gelijk aan de goederen treinen waar het artikel over gaat.

Voordeel van die goederen treinen is dan nog dat die geen proces van in- en uitstappende mensen heeft waar nog wat toezicht bij nodig is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #29 Gepost op: 14 August 2025, 11:02:59 »
Bij automatisch rijden zitten ze juist elkaar dichter op de hielen.
Alsof de capaciteit van de BR nu zodanig benut word/gevuld is,dat dat een noodzaak is  ::)
Er rijden niet 24/7/365 zoveel treinen op blokafstand van elkaar dat dit daarvoor nodig is om "broodnodige" ruimte te creëren op die lijn.
Er is nog zoveel ruimte/capaciteit over.

En het argument van dichter op elkaar kunnen rijden is leuk,maar ook nog altijd on nodig in deze situatie,wederom zo vol zit de BR niet,en sneller remmen door een computer is leuk,maar buiten dat om veranderd er aan de complete situatie dan nog niks.
Moet er om wat voor reden ook geremd worden,en dat is gebeurd,dan staat nog alles achter elkaar in de file.
Waarbij ik me dan afvraag of een computer op de "kapotte" loc,sneller instaat zou zijn om het euvel te verhelpen dan een loc met een mcn.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0