Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief  (gelezen 3973 keer)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #15 Gepost op: 14 July 2025, 12:44:36 »
Reizigerstreinen zouden zeker kunnen. Verschilt in sé niet veel van een metrostel, plus qua remmen en optrekken veel beter geschikt dan goederentreinen.
Ik begrijp eerlijk gezegd dan ook niet dat DB speciaal DB-Cargo hiervoor heeft uitgekozen. Als het om kostenbesparing op personeel zou moeten gaan, kun je toch beter op het personeelsbestand van DB-reizigers ipv Cargo besparen? Daar zijn altijd minstens 2 personeelsleden aan het werk, terwijl op de goederentreinen er slechts ene van voor zn ding doet.
Niet dat ik wil dat die mensen verdwijnen, verre van, maar ik vind dit echt weer een idee waar totaal niet strategisch over na gedacht is.
Ok, DB-Cargo wil uiteindelijk enkel treinen overhouden en het personeel dat die treinen moet verzorgen inhuren, maar dat is een ander verhaal.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #16 Gepost op: 14 July 2025, 13:20:28 »
Het artikel heb je gelezen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #17 Gepost op: 14 July 2025, 13:56:24 »
En het tweede (of derde) personeelslid op een reizigerstrein is conducteur en diens werk heeft niets te maken met deze automatisering. Een trein kan technisch nu al prima rijden zonder conducteurs(s), maar dat heeft ook zo zijn gevolgen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #18 Gepost op: 21 July 2025, 23:03:33 »
Dat ze dit doorzetten en niet gewoon de nek omdraaien. Als ik machinist zou zijn, zou ik er niet blij van worden als mijn baan in het geding komt door automatisering. ::)

Bas

Dat waren de mannen die 50? jaar geleden op de seinhuizen, blokposten, overweghuisjes etc. zaten ook niet toen de automatisering begon. Blokbeveiliging, ATB etc wat daarna steeds verder ontwikkelt werd. Is het treinverkeer daar onveiliger mee geworden?
En natuurlijk vergt het optrekken en afremmen nu nog fingerspitzengefühl van de machinist, maar als je een raket precies de ruimte in kan sturen en ook weer kan laten landen dan moet het optrekken en afremmen van een goederentrein toch ook wel te doen zijn?
Dat wil niet zeggen dat ik het goed vind dat die banen verdwijnen, een paar ogen zijn altijd goed, detecteer maar eens spoorlopers, aanrijding (met een persoon) etc, maar afwegingen zijn natuurlijk altijd lastig.
René

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1747
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #19 Gepost op: 21 July 2025, 23:59:53 »
Ik zag pas geleden een item over huurauto's die zonder fysieke bestuurder naar de klant toe reden. Ze werden vanuit een centrale plek door "bestuurders" achter een computerscherm naar hun plek gereden.
Treinen zou je zo ook vanuit een centrale kunnen bewaken en eventueel ingrijpen mocht dat nodig zijn. De thuiswerkmachinist is geboren. ;D

Bart

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1249
Omlopen, kop maken en remproef ook van uit de luie stoel thuis?  :-X

Mvg Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Ooit op een dag wel. Ik kan me voorstellen dat goederentreinen op Kijfhoek worden klaargezet door rangeerders waarna deze automatisch de Betuweroute oprijdt en op een rangeerterrein in Duitsland weer overgenomen wordt door een rangeerder voor de verdere afhandeling.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
In het artikel staat een zin die ik niet kan plaatsen:

"Zelfrijdende treinen benutten het spoornet efficiënter, waardoor we meer capaciteit creëren en de kwaliteit verhogen."

Hoe kan een zelfrijdende trein het spoor efficiënter benutten dan een trein met een mannetje in de cabine?
Die automaat bootst toch gewoon het gedrag van de machinist na?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 317
    • flickr fotopagina
Een automaat/computer reageert (theoretisch) sneller dan een persoon. Een machinist (of bijvoorbeeld een automobilist) heeft altijd een paar seconden extra nodig om te reageren wat die buiten ziet, zeker als het iets onverwachts is. Daarnaast rijdt elke machinist anders, waar een computer dat elke keer hetzelfde doet. Daarom wordt er verwacht dat ATO meer capaciteit oplevert dan door mensen gereden treinen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die paar seconden reactietijd een wezenlijk verschil maakt. Die treinen zitten elkaar toch niet zo dicht op de hielen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1377
Bij automatisch rijden zitten ze juist elkaar dichter op de hielen.
Een computer kan een oneindig aantal treinen tegelijk een commando geven om dezelfde actie uit te voeren, waardoor ze het tegelijk ook doen, ongeacht (cabine)signalering.
Bij een plotselinge snelremming van trein 1 wordt die snelremming dan ook meteen doorgegeven aan de vervolgtreinen, waardoor die allemaal direct in actie kunnen komen.

Bij mensen in de cabine moet machinist 2 eerst op trein 1 reageren (op de signalering), machinist 3 vervolgens op trein 2, etc. Voor de veiligheid moeten daar ruimere afstanden tussen zitten.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:50:36 door Quinzeedied »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Ze kunnen ook het systeem invoeren wat op de TGV's al in gebruik is. Daar kan een machinist op zijn scherm al kilometers vooruit zien waar zijn voorganger zit en wat die aan het doen is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die paar seconden reactietijd een wezenlijk verschil maakt. Die treinen zitten elkaar toch niet zo dicht op de hielen?
Dan juist wel, niet alleen de reactiesnelheid van de machinist valt weg maar ook het huidige uitgangspunt van de slechtst remmende trein die de volgafstand bepaalt. Die wordt dan per trein bepaald waardoor deze dichter op elkaar kunnen rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.