Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke winkel voert deze merken? door Rick
Vandaag om 14:02:16
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:57:37
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:54:17
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:36:53
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:52:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:06:55
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
  

Auteur Topic: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief  (gelezen 9897 keer)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #15 Gepost op: 14 July 2025, 12:44:36 »
Reizigerstreinen zouden zeker kunnen. Verschilt in sé niet veel van een metrostel, plus qua remmen en optrekken veel beter geschikt dan goederentreinen.
Ik begrijp eerlijk gezegd dan ook niet dat DB speciaal DB-Cargo hiervoor heeft uitgekozen. Als het om kostenbesparing op personeel zou moeten gaan, kun je toch beter op het personeelsbestand van DB-reizigers ipv Cargo besparen? Daar zijn altijd minstens 2 personeelsleden aan het werk, terwijl op de goederentreinen er slechts ene van voor zn ding doet.
Niet dat ik wil dat die mensen verdwijnen, verre van, maar ik vind dit echt weer een idee waar totaal niet strategisch over na gedacht is.
Ok, DB-Cargo wil uiteindelijk enkel treinen overhouden en het personeel dat die treinen moet verzorgen inhuren, maar dat is een ander verhaal.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #16 Gepost op: 14 July 2025, 13:20:28 »
Het artikel heb je gelezen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #17 Gepost op: 14 July 2025, 13:56:24 »
En het tweede (of derde) personeelslid op een reizigerstrein is conducteur en diens werk heeft niets te maken met deze automatisering. Een trein kan technisch nu al prima rijden zonder conducteurs(s), maar dat heeft ook zo zijn gevolgen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #18 Gepost op: 21 July 2025, 23:03:33 »
Dat ze dit doorzetten en niet gewoon de nek omdraaien. Als ik machinist zou zijn, zou ik er niet blij van worden als mijn baan in het geding komt door automatisering. ::)

Bas

Dat waren de mannen die 50? jaar geleden op de seinhuizen, blokposten, overweghuisjes etc. zaten ook niet toen de automatisering begon. Blokbeveiliging, ATB etc wat daarna steeds verder ontwikkelt werd. Is het treinverkeer daar onveiliger mee geworden?
En natuurlijk vergt het optrekken en afremmen nu nog fingerspitzengefühl van de machinist, maar als je een raket precies de ruimte in kan sturen en ook weer kan laten landen dan moet het optrekken en afremmen van een goederentrein toch ook wel te doen zijn?
Dat wil niet zeggen dat ik het goed vind dat die banen verdwijnen, een paar ogen zijn altijd goed, detecteer maar eens spoorlopers, aanrijding (met een persoon) etc, maar afwegingen zijn natuurlijk altijd lastig.
René

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #19 Gepost op: 21 July 2025, 23:59:53 »
Ik zag pas geleden een item over huurauto's die zonder fysieke bestuurder naar de klant toe reden. Ze werden vanuit een centrale plek door "bestuurders" achter een computerscherm naar hun plek gereden.
Treinen zou je zo ook vanuit een centrale kunnen bewaken en eventueel ingrijpen mocht dat nodig zijn. De thuiswerkmachinist is geboren. ;D

Bart

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #20 Gepost op: 22 July 2025, 10:01:59 »
Omlopen, kop maken en remproef ook van uit de luie stoel thuis?  :-X

Mvg Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #21 Gepost op: 22 July 2025, 10:55:02 »
Ooit op een dag wel. Ik kan me voorstellen dat goederentreinen op Kijfhoek worden klaargezet door rangeerders waarna deze automatisch de Betuweroute oprijdt en op een rangeerterrein in Duitsland weer overgenomen wordt door een rangeerder voor de verdere afhandeling.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #22 Gepost op: 22 July 2025, 12:45:10 »
In het artikel staat een zin die ik niet kan plaatsen:

"Zelfrijdende treinen benutten het spoornet efficiënter, waardoor we meer capaciteit creëren en de kwaliteit verhogen."

Hoe kan een zelfrijdende trein het spoor efficiënter benutten dan een trein met een mannetje in de cabine?
Die automaat bootst toch gewoon het gedrag van de machinist na?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 317
    • flickr fotopagina
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #23 Gepost op: 22 July 2025, 13:37:00 »
Een automaat/computer reageert (theoretisch) sneller dan een persoon. Een machinist (of bijvoorbeeld een automobilist) heeft altijd een paar seconden extra nodig om te reageren wat die buiten ziet, zeker als het iets onverwachts is. Daarnaast rijdt elke machinist anders, waar een computer dat elke keer hetzelfde doet. Daarom wordt er verwacht dat ATO meer capaciteit oplevert dan door mensen gereden treinen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #24 Gepost op: 22 July 2025, 15:38:14 »
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die paar seconden reactietijd een wezenlijk verschil maakt. Die treinen zitten elkaar toch niet zo dicht op de hielen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1403
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #25 Gepost op: 22 July 2025, 15:46:09 »
Bij automatisch rijden zitten ze juist elkaar dichter op de hielen.
Een computer kan een oneindig aantal treinen tegelijk een commando geven om dezelfde actie uit te voeren, waardoor ze het tegelijk ook doen, ongeacht (cabine)signalering.
Bij een plotselinge snelremming van trein 1 wordt die snelremming dan ook meteen doorgegeven aan de vervolgtreinen, waardoor die allemaal direct in actie kunnen komen.

Bij mensen in de cabine moet machinist 2 eerst op trein 1 reageren (op de signalering), machinist 3 vervolgens op trein 2, etc. Voor de veiligheid moeten daar ruimere afstanden tussen zitten.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2025, 15:50:36 door Quinzeedied »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #26 Gepost op: 22 July 2025, 15:50:24 »
Ze kunnen ook het systeem invoeren wat op de TGV's al in gebruik is. Daar kan een machinist op zijn scherm al kilometers vooruit zien waar zijn voorganger zit en wat die aan het doen is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #27 Gepost op: 22 July 2025, 16:00:54 »
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die paar seconden reactietijd een wezenlijk verschil maakt. Die treinen zitten elkaar toch niet zo dicht op de hielen?
Dan juist wel, niet alleen de reactiesnelheid van de machinist valt weg maar ook het huidige uitgangspunt van de slechtst remmende trein die de volgafstand bepaalt. Die wordt dan per trein bepaald waardoor deze dichter op elkaar kunnen rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4064
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #28 Gepost op: 24 July 2025, 00:38:33 »
Ze kunnen ook het systeem invoeren wat op de TGV's al in gebruik is. Daar kan een machinist op zijn scherm al kilometers vooruit zien waar zijn voorganger zit en wat die aan het doen is.
Dat is niet zozeer specifiek voor die TGV's, maar een gevolg van het beveiligings systeem waar ze mee rijden die dat faciliteert, dat is gelijk aan de goederen treinen waar het artikel over gaat.

Voordeel van die goederen treinen is dan nog dat die geen proces van in- en uitstappende mensen heeft waar nog wat toezicht bij nodig is.

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 12276
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #29 Gepost op: 14 August 2025, 11:02:59 »
Bij automatisch rijden zitten ze juist elkaar dichter op de hielen.
Alsof de capaciteit van de BR nu zodanig benut word/gevuld is,dat dat een noodzaak is  ::)
Er rijden niet 24/7/365 zoveel treinen op blokafstand van elkaar dat dit daarvoor nodig is om "broodnodige" ruimte te creëren op die lijn.
Er is nog zoveel ruimte/capaciteit over.

En het argument van dichter op elkaar kunnen rijden is leuk,maar ook nog altijd on nodig in deze situatie,wederom zo vol zit de BR niet,en sneller remmen door een computer is leuk,maar buiten dat om veranderd er aan de complete situatie dan nog niks.
Moet er om wat voor reden ook geremd worden,en dat is gebeurd,dan staat nog alles achter elkaar in de file.
Waarbij ik me dan afvraag of een computer op de "kapotte" loc,sneller instaat zou zijn om het euvel te verhelpen dan een loc met een mcn.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0