Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Minder wissels door Ronald69
Vandaag om 17:34:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief  (gelezen 9870 keer)

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief.

https://share.google/FVioGz7aAuaiSACOo

Brams


borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Lijkt me dat dat met een trein heel wat eenvoudiger te doen is dan met een (vracht)auto.
grtz rob

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5025
Dat ze dit doorzetten en niet gewoon de nek omdraaien. Als ik machinist zou zijn, zou ik er niet blij van worden als mijn baan in het geding komt door automatisering. ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Voorlopig ben ik er niet bang voor dat ik mijn baan kwijtraak.
Er zitten nog teveel haken en ogen aan om alles helemaal geautomatiseerd te laten rijden.

Overigens denk ik niet dat je dit soort dingen aan computers moet overlaten….
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Dat ze dit doorzetten en niet gewoon de nek omdraaien. Als ik machinist zou zijn, zou ik er niet blij van worden als mijn baan in het geding komt door automatisering. ::)

Bas
Ja, op die manier hadden we nog met stoomtreinen moeten blijven rijden.


Uiteindelijk rijden die treinen om goederen te vervoeren, en niet om machinisten aan het werk te houden, dus daar zijn andere belangen waarom deze ontwikkelingen er zijn.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Ach, Betuweroute...dat is gewoon één stuk rechte lijn zonder iets speciaals. Dat is heel gemakkelijk te automatiseren. Als er een grens gepasseerd moet worden, bv een spanningswissel, en dat loopt niet helemaal goed, tja, dan staan we weer allemaal in de file omdat er geen uitwijkmogelijkheden cq beslissingsbevoegdheden meer over zijn. Laat maar lekker in de soep lopen, we zijn blijkbaar rijk genoeg om dat te bekostigen.
Iets terugdraaien zal toch niet mogen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Dat zal wel meevallen, dat proces is juist onder ERTMS prima te automatiseren omdat de commando's wanneer er wat moet gebeuren op de lok daar toch al vandaan komen.

En voorlopig is die Mcn echt nog niet van de trein af, maar eerder een soort toezichthouder.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Uiteindelijk rijden die treinen om goederen te vervoeren, en niet om machinisten aan het werk te houden, dus daar zijn andere belangen waarom deze ontwikkelingen er zijn.
Het grootste belang is altijd (meer) geld verdienen. Maar als die machinisten straks geen baan meer hebben, hoe kunnen ze dan die vervoerde goederen nog kopen? En dat geldt voor veel meer banen die binnen een aantal jaar vervangen (zouden) kunnen worden door automatisering of AI. Dan kan je zeggen; dat levert ook weer banen op. Klopt, maar een machinist wordt niet zomaar een programmeur.
Grtz!
Tedo

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Voorlopig is er alleen maar een tekort aan machinisten, laat staan geschikt gemaakte trajecten en rollend materieel,dus zo'n vaart zal het niet lopen.

grtz rob

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Inderdaad, als je het nieuws over de zelfrijdende bus in Rotterdam hebt gevolgd is het makkelijk in te vullen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #10 Gepost op: 13 July 2025, 12:36:37 »
Het grootste belang is altijd (meer) geld verdienen. Maar als die machinisten straks geen baan meer hebben, hoe kunnen ze dan die vervoerde goederen nog kopen? En dat geldt voor veel meer banen die binnen een aantal jaar vervangen (zouden) kunnen worden door automatisering of AI. Dan kan je zeggen; dat levert ook weer banen op. Klopt, maar een machinist wordt niet zomaar een programmeur.

Als je hetzelfde kan doen met minder mensen heet dat verhoging van de arbeidsproductiviteit: de opbrengst per gewerkt uur. Het is de bron van meer welvaart. Vervolgens is het de vraag hoe die welvaart wordt verdeeld. Daarbij spelen politieke keuzes een belangrijke rol, dus daar gaan we het verder maar niet over hebben.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7208
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #11 Gepost op: 13 July 2025, 14:54:16 »
Bij die zelfreizende bussen is op elke stoel wel een veiligheidsgordel nodig.

Wanneer een blad voor de camera valt:  noodstop.........

Ronald Visser
(oh nee, dat was gewoon remmen....) :laugh:
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #12 Gepost op: 14 July 2025, 08:58:46 »
Niets bijzonders. Mogelijk wel voor goederenverkeer in Nederland.

Er zijn verschillende autonome treinsystemen die momenteel in dagelijks gebruik zijn over de hele wereld. Onderstaand enkele voorbeelden:

1. **Docklands Light Railway (DLR) in Londen, Verenigd Koninkrijk**:
   De Docklands Light Railway is een van de bekendste autonome treinsystemen en opereert sinds 1987 zonder machinisten

2. **Beijing Subway Capital Airport Express in China**:
   Deze lijn is sinds 2008 operationeel en maakt gebruik van het Alstom Urbalis 400 systeem

3. **Shanghai Metro Line 10 in China**:
   Deze metrolijn is volledig autonoom en maakt gebruik van het Thales TSTCBTC2.0 systeem

4. **Singapore North East Line**:
   De North East Line in Singapore is een volledig autonome metrolijn die sinds 2003 operationeel is

5. **Dubai Metro**:
   De Dubai Metro is een van de grootste volledig autonome metrosystemen ter wereld en is sinds 2009 operationeel

6. **Copenhagen Metro in Denemarken**:
   De metro van Kopenhagen is volledig autonoom en opereert sinds 2002 zonder machinisten

Bron: Wikipedia
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7208
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #13 Gepost op: 14 July 2025, 09:20:31 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #14 Gepost op: 14 July 2025, 10:58:14 »
Dat zijn vooral metrolijnen.
Een metro is toch echt wel wat anders dan een (goederen)trein.
Bijvoorbeeld een reizigerstrein gaat veel sneller dan een metro.
En het lijkt me als je ketelwagens hebt hard afremmen en weer optrekken ook niet héél wenselijk is.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI