Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem bij inbouw decoder door Bahn-AG
Vandaag om 12:02:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 11:53:54
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door henk
Vandaag om 11:52:37
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:47:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 11:45:40
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 11:36:33
Speno ongeluk Stavoren 2010 door KNed
Vandaag om 11:32:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 11:18:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door daan2353
Vandaag om 10:36:29
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 10:18:53
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:55:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 01:10:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Rondom Charlois door Alewijn
05 December 2025, 23:46:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
05 December 2025, 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 December 2025, 22:42:09
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
05 December 2025, 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
05 December 2025, 20:12:45
19 Toen door Benelux795
05 December 2025, 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
05 December 2025, 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 December 2025, 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
05 December 2025, 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
05 December 2025, 18:22:52
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
05 December 2025, 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
05 December 2025, 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
05 December 2025, 16:54:16
  

Auteur Topic: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief  (gelezen 10641 keer)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Steel is king!
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #30 Gepost op: 14 August 2025, 12:41:09 »
Voordeel van die goederen treinen is dan nog dat die geen proces van in- en uitstappende mensen heeft waar nog wat toezicht bij nodig is.

En is dit dan een voordeel? Juist de op dit moment automatisch rijdende systemen zijn nagenoeg allemaal personentreinen / trams waarbij dus juist mensen in en uitstappen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #31 Gepost op: 14 August 2025, 12:57:16 »
Ooit op een dag wel. Ik kan me voorstellen dat goederentreinen op Kijfhoek worden klaargezet door rangeerders waarna deze automatisch de Betuweroute oprijdt en op een rangeerterrein in Duitsland weer overgenomen wordt door een rangeerder voor de verdere afhandeling.

In Australie bij Rio Tinto al jaren de normaalste zaak van de wereld...Treinen van 2,5 kilometer lang en 28.000 ton die volledig automatisch van de havens naar de mijnen rijden en weer terug. Niemand erop, maar voor het geval dat er wat mis gaat zijn langs het baanvak om de 100 km kleine posten waar 2 machinisten reserve hebben die ter plekke kunnen gaan als er wat mis gaat. Heel interessante gesprekken gehad met de collega's daar...

Groeten

Bas

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #32 Gepost op: 14 August 2025, 13:18:06 »
Vliegtuigen kunnen al jaren zonder piloten vliegen...er zitten er nog steeds 2 op. Er zijn ontwikkelingen gaande om naar 1 piloot te gaan en een "back-up" piloot op de grond voor als er problemen zijn. Toch doen piloten erg veel op gevoel en vlieg je met je "billen".

Zo is het rijden met een trein ook. Als machinist voel je aan je "bil-o-meter" of je trein goed rolt, of misschien licht blijft remmen. Een computer kan merken dat er een probleem is met een rem en het niet direct verhelpen. De machinist kan uitstappen en het probleem verhelpen, een computer kan dat nog niet met het huidige remsysteem. Laat dus een computer de trein rijden met de machinist aan boord die andere zaken kan doen gedurende de rit. Echter: is er iets aan de hand, heb je de machinist als back-up. Dat is dan nog steeds iemand die genoeg kennis van zaken moet hebben om de trein veilig en met vakmanschap te kunnen rijden volgens de geldende voorschriften. Komt nog eens bij: heb je een baanvak van A naar D, en tussen B en C kan de trein helemaal autonoom rijden, moet je nog steeds iemand hebben die de trein van A naar B en van C naar D rijdt. Dan stopt de trein daar toch gewoon even en kan de machinist opstappen? Ja, theoretisch wel, maar we willen zo min mogelijk plaatscapaciteit en tijdverlies hebben gedurende de treinreis.

Bij Rio Tinto rijden ze dus eigenlijk nooit meer. Zij houden hun rijvaardigheid op pijl met het rijden op...de simulator. Echte treinen rijden doen ze praktisch nooit meer, maar ze moeten wel hun ervaring hebben en houden.

Dit is wel leuk om te bekijken hoe het daar gaat: https://www.youtube.com/watch?v=hf5iBbmas2w

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 14 August 2025, 13:57:05 door Bas, Dordrecht »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6634
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #33 Gepost op: 15 August 2025, 11:12:00 »
Hulp van een computersysteem bij het rijden, lijkt me een prima zaak. Autonoom rijden of vliegen vind ik een buitengewoon slechte ontwikkeling.

Gr, Hansii ik

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #34 Gepost op: 15 August 2025, 12:56:38 »
De kans op ongelukken met een volledig autonoom voertuig is kleiner dan met een menselijke bestuurder, mits ze de juiste veiligheidssystrmen gebruiken!
Autonoom rijden kan nu al het is alleen uit kosten overweging niet haalbaar, een dergelijk systeem kost voor een personen wagen al een 500.000 tot een 1.000.000!
Mvg Mark

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2251
  • Relax, it is only a hobby.
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #35 Gepost op: 15 August 2025, 20:59:14 »
Een zeeschip kan eigenlijk zelfstandig over de Oceaan, wetgeving verbied het. De Airbus kan op de vliegvelden die daar voor uitgerust zijn, zelfstandig landen. Auto's (niet die van mij, veel te ouderwets) kunnen zelfstandig van rijstrook wisselen en remmen voor voorliggers, fietsers of voetgangers dus waarom zou een goederentrein niet zelfstandig over een 100 km trace kunnen rijden. Mits onderhoud van lok, wagens, rails, etc. tiptop in orde zijn. Dat laatste is een vereiste anders krijg je van die reuze ontsporingen zoals bijna elke maand in de States.

Persoonlijk ben ik niet voor de proef maar ook niet tegen, ik dat dit op den duur ook weer banen schrapt en de charme van het spoor bedrijf laat afnemen. Maar denk niet dat dit tegen te houden is of we zouden de hele maatschappij moeten omdraaien en winst van het ingezet vermogen niet meer als heilig beschouwen, binnen 24 uur levering los laten en nog een paar van die dingen.

Technisch, erg interesant!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #36 Gepost op: 15 August 2025, 21:24:37 »
Maar dit zijn juist de banen waar lastiger personeel voor te vinden is, automatisering ga je niet tegen houden.
Ook zal het veiliger worden, als alles goed getest is! Een computer maakt geen fout die kan alleen verkeerde info krijgen, daar moet je dus extra veiligheden inbouwen.
Mvg Mark