Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Vreemd probleem  (gelezen 4375 keer)

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Vreemd probleem
« Reactie #15 Gepost op: 10 July 2025, 11:52:37 »
Weer wat geleerd ;D Als ik dus de "echte" kortsluitingen elimineer door de piepfunctie en verder alles aansluit volgens het boekje, waar kunnen deze lekstromen dan optreden? Fabrikanten hoor je hier niet over, laat staan dat ze dit vermelden in de handleidingen.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #16 Gepost op: 10 July 2025, 13:22:54 »
Fabrikanten hebben ook weinig te maken met deze lekstromen. De bielzenmatten zijn een vrijwel perfecte isolator. De mogelijke oorzaak is al eerder genoemd: vocht. De lijmsoorten die bij het ballasten worden gebruikt zijn allemaal op waterbasis. Dat water verdampt bij het drogen en de lijm isoleert daarna ook vrij goed. Maar het zou kunnen dat op dagen met een hoge luchtvochtigheid de ballast toch weer water absorbeert. En dat heeft meer effect naarmate de secties langer zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Vreemd probleem
« Reactie #17 Gepost op: 10 July 2025, 13:30:58 »
Ik kon gisteren alleen snel een meter bij de Action kopen. De meting heb ik met onderstaande instellingen gedaan. Is dit juist?


url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/meter-686fa369c4b64.jpg][/url

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #18 Gepost op: 10 July 2025, 13:37:05 »
Zo te zien staat je meter op het bereik 20k. Dat betekent dat de aflezing ook kilo-ohms aangeeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Vreemd probleem
« Reactie #19 Gepost op: 10 July 2025, 14:18:26 »
Mijn rails ligt op 3mm laminaatisolatie en dat ligt weer op 9 mm mdf. Dit houdt geen vocht vast toch?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #20 Gepost op: 10 July 2025, 14:26:02 »
Geen gelijmde ballast? Dan zou de isolatiewaarde zo hoog moeten zijn dat je dat met dat metertje niet eens meer kan meten. Het blijft een mysterieus probleem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Vreemd probleem
« Reactie #21 Gepost op: 10 July 2025, 14:37:07 »
Excuus:vergeten te melden: de ballast is met verdunde houtlijm verlijmd

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #22 Gepost op: 10 July 2025, 15:05:28 »
Om een idee te krijgen van wat een praktische waarde is, heb ik op mijn eigen spoorbaan 3 geballaste secties gemeten.
Alle 3 meten ze oneindig, dat betekent meer dan 10 Mohm, want zo ver komt het instrument dat ik heb gebruikt.

Dus als jij 13,5 kohm meet, dan is er toch serieus iets mis.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Vreemd probleem
« Reactie #23 Gepost op: 10 July 2025, 19:08:53 »
Als derails is doorgeslepen kan een uitzetting door de warmte een oorzaak zijn
controleer de opening tussen de rails ,en ook de kunststof lassen kunnen door warmte uitzetting vd rails contact gaan maken

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Vreemd probleem
« Reactie #24 Gepost op: 10 July 2025, 22:50:15 »
Ik neem aan dat dit aan mijn onwetendheid m.b.t. de multimeter ligt en dat de uitslag dus niet klopt. De meegeleverde uitleg biedt weinig helderheid. Ik ga op zoek naar meer kennis.
Intussen is het blok gesloopt, morgen nieuwe rails (zonder ballast) leggen en opnieuw aansluiten.Hopelijk dan oplossing. Intussen dank voor alle geboden hulp.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Vreemd probleem
« Reactie #25 Gepost op: 03 August 2025, 23:22:07 »
Het wordt steeds vreemder. Alle tips gelezen en gevolgd (dank!), maar helaas. Rails maar weer verwijderd en draden naar bezetmelder losgemaakt en wederom vernieuwd. Rails voor rails neergelegd en telkens gekeken wat de melding deed als ik een Proses tester op de rails zette. Vier keer keurig: geen melding in iTrain bij het neerleggen en aansluiten en wel een bezetmelding als ik de tester op de rails zette. Tot de vijfde rail: als ik een flexrail aansluit meldt iTrain direct dat er een trein op het spoor staat, als ik de Proses (of een wagen met licht) gebruik uiteraard ook, maar dan gaat de melding niet uit als ik de wagen of de tester van de rails af haal. Als ik een gewone rail aansluit, dan komt de melding soms spontaan en soms gaat hij keurig uit als er geen contact is.
Het komt in ieder geval heel gevoelig over: als ik mijn vinger op de plusrail leg, dan geeft iTrain direct een bezetmelding. Dat gebeurt op sommige andere blokken ook, maar bij anderen moet er echt een trein of verlichte wagen op staan.

Kan iemand hier chocola van maken?

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Vreemd probleem
« Reactie #26 Gepost op: 03 August 2025, 23:37:42 »
Maak eens een proefopstelling. Gewoon een los stuk rails neerleggen. Deze railsectie dan verbinden met de bezetmelder, dus alleen deze spoorsectie. De rest van de ingangen niet aansluiten. Maak eens contact en kijk wat iTrain aangeeft. Je kunt dan ook beide secties van de terugmelder testen en dan alle afzonderlijke ingangen. Wie weet levert het iets op  ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje