Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 15:56:09
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
  

Auteur Topic: Vreemd probleem  (gelezen 2193 keer)

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Vreemd probleem
« Reactie #15 Gepost op: 10 July 2025, 11:52:37 »
Weer wat geleerd ;D Als ik dus de "echte" kortsluitingen elimineer door de piepfunctie en verder alles aansluit volgens het boekje, waar kunnen deze lekstromen dan optreden? Fabrikanten hoor je hier niet over, laat staan dat ze dit vermelden in de handleidingen.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #16 Gepost op: 10 July 2025, 13:22:54 »
Fabrikanten hebben ook weinig te maken met deze lekstromen. De bielzenmatten zijn een vrijwel perfecte isolator. De mogelijke oorzaak is al eerder genoemd: vocht. De lijmsoorten die bij het ballasten worden gebruikt zijn allemaal op waterbasis. Dat water verdampt bij het drogen en de lijm isoleert daarna ook vrij goed. Maar het zou kunnen dat op dagen met een hoge luchtvochtigheid de ballast toch weer water absorbeert. En dat heeft meer effect naarmate de secties langer zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Vreemd probleem
« Reactie #17 Gepost op: 10 July 2025, 13:30:58 »
Ik kon gisteren alleen snel een meter bij de Action kopen. De meting heb ik met onderstaande instellingen gedaan. Is dit juist?


url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/meter-686fa369c4b64.jpg][/url

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #18 Gepost op: 10 July 2025, 13:37:05 »
Zo te zien staat je meter op het bereik 20k. Dat betekent dat de aflezing ook kilo-ohms aangeeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Vreemd probleem
« Reactie #19 Gepost op: 10 July 2025, 14:18:26 »
Mijn rails ligt op 3mm laminaatisolatie en dat ligt weer op 9 mm mdf. Dit houdt geen vocht vast toch?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #20 Gepost op: 10 July 2025, 14:26:02 »
Geen gelijmde ballast? Dan zou de isolatiewaarde zo hoog moeten zijn dat je dat met dat metertje niet eens meer kan meten. Het blijft een mysterieus probleem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Vreemd probleem
« Reactie #21 Gepost op: 10 July 2025, 14:37:07 »
Excuus:vergeten te melden: de ballast is met verdunde houtlijm verlijmd

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #22 Gepost op: 10 July 2025, 15:05:28 »
Om een idee te krijgen van wat een praktische waarde is, heb ik op mijn eigen spoorbaan 3 geballaste secties gemeten.
Alle 3 meten ze oneindig, dat betekent meer dan 10 Mohm, want zo ver komt het instrument dat ik heb gebruikt.

Dus als jij 13,5 kohm meet, dan is er toch serieus iets mis.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: Vreemd probleem
« Reactie #23 Gepost op: 10 July 2025, 19:08:53 »
Als derails is doorgeslepen kan een uitzetting door de warmte een oorzaak zijn
controleer de opening tussen de rails ,en ook de kunststof lassen kunnen door warmte uitzetting vd rails contact gaan maken

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Vreemd probleem
« Reactie #24 Gepost op: 10 July 2025, 22:50:15 »
Ik neem aan dat dit aan mijn onwetendheid m.b.t. de multimeter ligt en dat de uitslag dus niet klopt. De meegeleverde uitleg biedt weinig helderheid. Ik ga op zoek naar meer kennis.
Intussen is het blok gesloopt, morgen nieuwe rails (zonder ballast) leggen en opnieuw aansluiten.Hopelijk dan oplossing. Intussen dank voor alle geboden hulp.