Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain
door
Henk G
Vandaag
om 20:00:47
W.V. Kalender 2026
door
Frank 123
Vandaag
om 19:58:26
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:56:25
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
Frank 123
Vandaag
om 19:56:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:55:31
Lodewickshaven
door
Eric B
Vandaag
om 19:43:23
3D NS HO bovenleidingmasten
door
NS1100
Vandaag
om 19:24:53
Raadplaatje
door
Ronald69
Vandaag
om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
MaraNCS
Vandaag
om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
door
Eric v C
Vandaag
om 18:24:04
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Falkenberg
Vandaag
om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
Keska
Vandaag
om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht
door
marco
Vandaag
om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
gerhards
Vandaag
om 16:37:45
Oud model gangbaar maken
door
Bahn-AG
Vandaag
om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia
door
Karben
Vandaag
om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frank Bunnik
Vandaag
om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051
door
RobertH
Vandaag
om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Edwin2121992
Vandaag
om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
robin binsbergen
Vandaag
om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:10:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Vreemd probleem
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Vreemd probleem (gelezen 8661 keer)
RobVille
Offline
Berichten: 240
My Dark Side
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #15 Gepost op:
10 July 2025, 11:52:37 »
Weer wat geleerd
Als ik dus de "echte" kortsluitingen elimineer door de piepfunctie en verder alles aansluit volgens het boekje, waar kunnen deze lekstromen dan optreden? Fabrikanten hoor je hier niet over, laat staan dat ze dit vermelden in de handleidingen.
Rob
Gelogd
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
...
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26898
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #16 Gepost op:
10 July 2025, 13:22:54 »
Fabrikanten hebben ook weinig te maken met deze lekstromen. De bielzenmatten zijn een vrijwel perfecte isolator. De mogelijke oorzaak is al eerder genoemd: vocht. De lijmsoorten die bij het ballasten worden gebruikt zijn allemaal op waterbasis. Dat water verdampt bij het drogen en de lijm isoleert daarna ook vrij goed. Maar het zou kunnen dat op dagen met een hoge luchtvochtigheid de ballast toch weer water absorbeert. En dat heeft meer effect naarmate de secties langer zijn.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Ruud Teunissen
Offline
Berichten: 26
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #17 Gepost op:
10 July 2025, 13:30:58 »
Ik kon gisteren alleen snel een meter bij de Action kopen. De meting heb ik met onderstaande instellingen gedaan. Is dit juist?
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/meter-686fa369c4b64.jpg]
[/url
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26898
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #18 Gepost op:
10 July 2025, 13:37:05 »
Zo te zien staat je meter op het bereik 20k. Dat betekent dat de aflezing ook kilo-ohms aangeeft.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Ruud Teunissen
Offline
Berichten: 26
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #19 Gepost op:
10 July 2025, 14:18:26 »
Mijn rails ligt op 3mm laminaatisolatie en dat ligt weer op 9 mm mdf. Dit houdt geen vocht vast toch?
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26898
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #20 Gepost op:
10 July 2025, 14:26:02 »
Geen gelijmde ballast? Dan zou de isolatiewaarde zo hoog moeten zijn dat je dat met dat metertje niet eens meer kan meten. Het blijft een mysterieus probleem.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Ruud Teunissen
Offline
Berichten: 26
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #21 Gepost op:
10 July 2025, 14:37:07 »
Excuus:vergeten te melden: de ballast is met verdunde houtlijm verlijmd
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26898
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #22 Gepost op:
10 July 2025, 15:05:28 »
Om een idee te krijgen van wat een praktische waarde is, heb ik op mijn eigen spoorbaan 3 geballaste secties gemeten.
Alle 3 meten ze oneindig, dat betekent meer dan 10 Mohm, want zo ver komt het instrument dat ik heb gebruikt.
Dus als jij 13,5 kohm meet, dan is er toch serieus iets mis.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
jerrytrein
Offline
Berichten: 5939
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #23 Gepost op:
10 July 2025, 19:08:53 »
Als derails is doorgeslepen kan een uitzetting door de warmte een oorzaak zijn
controleer de opening tussen de rails ,en ook de kunststof lassen kunnen door warmte uitzetting vd rails contact gaan maken
Gelogd
Ruud Teunissen
Offline
Berichten: 26
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #24 Gepost op:
10 July 2025, 22:50:15 »
Ik neem aan dat dit aan mijn onwetendheid m.b.t. de multimeter ligt en dat de uitslag dus niet klopt. De meegeleverde uitleg biedt weinig helderheid. Ik ga op zoek naar meer kennis.
Intussen is het blok gesloopt, morgen nieuwe rails (zonder ballast) leggen en opnieuw aansluiten.Hopelijk dan oplossing. Intussen dank voor alle geboden hulp.
Gelogd
Ruud Teunissen
Offline
Berichten: 26
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #25 Gepost op:
03 August 2025, 23:22:07 »
Het wordt steeds vreemder. Alle tips gelezen en gevolgd (dank!), maar helaas. Rails maar weer verwijderd en draden naar bezetmelder losgemaakt en wederom vernieuwd. Rails voor rails neergelegd en telkens gekeken wat de melding deed als ik een Proses tester op de rails zette. Vier keer keurig: geen melding in iTrain bij het neerleggen en aansluiten en wel een bezetmelding als ik de tester op de rails zette. Tot de vijfde rail: als ik een flexrail aansluit meldt iTrain direct dat er een trein op het spoor staat, als ik de Proses (of een wagen met licht) gebruik uiteraard ook, maar dan gaat de melding niet uit als ik de wagen of de tester van de rails af haal. Als ik een gewone rail aansluit, dan komt de melding soms spontaan en soms gaat hij keurig uit als er geen contact is.
Het komt in ieder geval heel gevoelig over: als ik mijn vinger op de plusrail leg, dan geeft iTrain direct een bezetmelding. Dat gebeurt op sommige andere blokken ook, maar bij anderen moet er echt een trein of verlichte wagen op staan.
Kan iemand hier chocola van maken?
Gelogd
RobVille
Offline
Berichten: 240
My Dark Side
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #26 Gepost op:
03 August 2025, 23:37:42 »
Rob
«
Laatst bewerkt op: 04 August 2025, 22:47:31 door RobVille. Reden: Onderwerp niet voor beginners!
»
Gelogd
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
...
Frank 123
Offline
Berichten: 6409
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #27 Gepost op:
04 August 2025, 07:46:16 »
En mischien wat foto’s er bij van de situatie (incl aansluitingen). Klinkt als vreemde situatie maar vaak is er dan toch een logische oorzaak.
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
Montanbahn
Offline
Berichten: 912
Steel is king!
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #28 Gepost op:
04 August 2025, 11:39:05 »
Ligt de bedrading van de meldsectie die een vals bezet geeft, misschien in een bundel met andere draden die het DCC (of ander digitaal) signaal 'transporteren"? Dat ken ik uit het verleden ook als een bron van ellende.
Gelogd
MB
It's weird having the same age as old people...........
bouwdraadje
RobVille
Offline
Berichten: 240
My Dark Side
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #29 Gepost op:
04 August 2025, 12:51:25 »
Rob
«
Laatst bewerkt op: 04 August 2025, 22:48:42 door RobVille. Reden: Onderwerp niet voor beginners!
»
Gelogd
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
...
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Vreemd probleem