Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
  

Auteur Topic: Integreren smalspoor.  (gelezen 7596 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #30 Gepost op: 28 March 2025, 21:33:58 »
Leuk Henk, dat je weer terug gaat naar 3-rail ;D
Scherp Bas, hahaha. Maar dit keer wel zonder ski's.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #31 Gepost op: 28 March 2025, 21:42:08 »
 (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #32 Gepost op: 28 March 2025, 23:52:41 »
Om maar met de laatste vraag te beginnen. De bedoeling van het hele gebied waar dit project zich situeert is houtwinning. Voor houtwinning heb je bomen nodig, veel bomen. En veel bomen bij elkaar noemt men een bos. Daarnaast heb je voor de industrie gebouwen nodig zoals een zagerij en opslag. Wanneer je dan ook nog eens alles vol gaat leggen met rails hou je geen bos meer over en ben je aan je doel voorbij geschoten. Dat is voor mij de belangrijkste achterliggende gedachte. Het economisch benutten van de ruimte.

De grootte van de beschikbare ruimte bedraagt in de lengte (de rode ovaal) circa 350cm maximaal. De diepte is circa 80cm vanaf de onderste blauwe lijnen. Deze liggen op een niveau 30cm lager dan het smalspoorgebied en de overgang moet bestaan uit een rotsachtige helling met begroeiing (bomen). Dus geen steile rotswand!. De lengte van de stations- en opstelsporen moet minimaal 70cm bedragen, meer mag vooral in het normaalspoor. Het materieel wat daar gaat rijden is industrieel (houttreinen) en pendelverkeer. Voornamelijk railbus en korte personen treinen. Daarvoor moet er omgelopen kunnen worden door de (stoom)lok. De frequentie van het treinverkeer is van dien aard dat at geen beletsel vormt voor ander verkeer. Het smalspoor loopt niet om. Dat bestaat alleen uit doorgaand verkeer.

Zoals reeds aangehaald is het ontwerpje wat Michel hier presenteert niet haalbaar. De wissels waar het normaalspoor aftakt kunnen niet omdat het smalspoor daarbij altijd aan de verkeerde zijde ligt. Wat ik ook niet helemaal snap is waarom Tillig voor een overgangsrail 22plus cm nodig heeft. Het verschuiven van een smalspoor rail met 7,5mm binnen een ruimte van 16,5mm moet toch op veel kortere afstand kunnen gebeuren. Goed er moeten twee wisseltongen in maar die hoeven niet zo lang te zijn. En ook hoeven er bij smalspoor geen superslanke wissels gebruikt te worden. Even uitgaand van een standaard Minitrix wissel, dat is 104 mm lang. Het puntstuk bevind zich iets over de helft en de wisseltong is circa 20mm lang. Dat zou betekenen dat een overgang smalspoor L/R binnen 55mm gerealiseerd kan worden. En dus, zoals Maarten al voorstelt, bij een zelfbouwwissel geïntegreerd kan worden. Om een perron tussen twee sporen te kunnen bouwen moet je toch al een grotere afstand tussen die sporen creëren. Daar kun je dan meteen die overgang in kwijt. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?


 Dan zit er maar 1 ding op en dat is : aan de slag en wissels zelf bouwen i.p.v erover te blijven discussiëren

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7121
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #33 Gepost op: 29 March 2025, 10:11:41 »
Helemaal gelijk.
Doen, doen, doen,  is altijd al mijn credo geweest.

Mocht het niet lukken? Dan hier ervaring opvragen...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #34 Gepost op: 29 March 2025, 10:44:38 »
Om maar met de laatste vraag te beginnen. De bedoeling van het hele gebied waar dit project zich situeert is houtwinning. Voor houtwinning heb je bomen nodig, veel bomen. En veel bomen bij elkaar noemt men een bos. Daarnaast heb je voor de industrie gebouwen nodig zoals een zagerij en opslag. Wanneer je dan ook nog eens alles vol gaat leggen met rails hou je geen bos meer over en ben je aan je doel voorbij geschoten. Dat is voor mij de belangrijkste achterliggende gedachte. Het economisch benutten van de ruimte.
(...)
Helemaal helder. Wel mooi om het zo in te richten, maar spoortechnisch wel een uitdaging, veel zelfbouw aan wissels, enzo. Maar dan houd de rol van adviseur voor mij op ;)
Succes met het vervolg!

Groet,
michel

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #35 Gepost op: 29 March 2025, 11:06:39 »
. Daar kun je dan meteen die overgang in kwijt. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Verkeerd is jouw term, laat ik het "anders" noemen.
Op de eerste plaats is de overgang rechts/links of andersom bij Tillig 228 mm lang. Daarvan wordt ongeveer de helft, dus hou het op 120 mm gebruikt voor de werkelijke overgang, de rest is gewone 3-rail. En daar komt GEEN ENKELE wisseltong in voor.

Op de tweede plaats:   ik gebruik in mijn voorstel geen enkele overgang rl of lr. De keuzes boven of beneden (zoals door mij genoemd nav het getoonde spoorplan) worden geïntegreerd in de toch al  zelf te bouwen wissels. De keuze om aan de rechterkant een gewone smalspoorwissel in te zetten maakt dat een stuk(je) makkelijker.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #36 Gepost op: 29 March 2025, 20:13:16 »
Vraagje tussendoor: je wilt toch niet toevallig Tsjechisch gaan rijden ?

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #37 Gepost op: 29 March 2025, 22:28:35 »
Hahaha, nee hoor, Niks Tsjechisch voor mij. Het wordt een fictieve baan in Zuid Duitsland. Losjes gebaseerd op de voormalige in Würtemberg geëxploiteerde smalspoorbanen waarvan alleen de Öchsle nog als museumlijn over is.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #38 Gepost op: 31 March 2025, 18:08:08 »
Ik ben vanmiddag begonnen in Scarm een tekening te maken. Hopelijk vanavond iets tastbaars klaar ter discussie. Dan weet je beter wat je te doen staat, of dat je beter af bent met andere plannen.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #39 Gepost op: 31 March 2025, 20:41:32 »
Eens kijken of een eerste plaatje een beetje door wil komen, dan kan ik daarna uitleg per wissel gaan geven.


« Laatst bewerkt op: 31 March 2025, 20:47:21 door maartenvdb. Reden: correctie »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #40 Gepost op: 31 March 2025, 21:10:53 »
Wissel 1:  Tillig 85637, de gewone H0e wissel rechts , maar let op:  deze is 18 gr. ipv de normale 15, dus daar moet een stukje afgezaagd worden om op de 15 gr. te komen.

Wissel 2:  Tillig 85182, het rechtdoor gaande normaalspoor met invoegend H0e AAN DE BOVENKANT. Deze is dus 15 gr.

Wissel 3:  Tillig 85323 H0 wissel rechts, met daar in te bouwen recht doorgaand H0e spoor AAN DE BOVENKANT.

Wissel 4:  de geometrie van Tillig 85323, met daarin invoegend het H0e spoor AAN DE ONDERKANT.  Hier is geen wisseltong nodig, want een contrarail kan het H0e materiaal op RECHTDOORGAAND dwingen

Wissel 5:  bijna de moeilijkste.  Gebaseerd op, of gebruik makend van, Tillig 85324 wissel links,  met daarin rechtdoorgaand H0e spoor AAN DE BOVENKANT en H0e spoor afbuigend (met wisseltong H0e) AAN DE BOVENKANT.

Wissel 6:  de moeilijkste. Gebaseerd op, of gebruik makend van, Tillig 85323 wissel rechts, met daarin rechtdoorgaand spoor AAN DE BOVENKANT en afbuigend H0e spoor VANUIT DE BOVENKANT maar eindigend AAN DE ONDERKANT. Ook met wisseltong H0e.

Wissel 7:  geometrie naar keuze, H0e spoor VANUIT DE BOVENKANT uitwijkend naar rechts. Omdat de bovenste spoorstaaf ook voor H0 dient is een wisseltong noodzakelijk.

Wissel 8:  niet in tekening. Meest linkse wissel, is het invoegend H0e spoor in normaalspoor. Standaard Tillig 85181.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2025, 21:40:24 door maartenvdb »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #41 Gepost op: 31 March 2025, 21:22:34 »
Wissel 1 (ongeveer)



maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #42 Gepost op: 31 March 2025, 21:27:55 »
Wissel 3



maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #43 Gepost op: 31 March 2025, 21:39:31 »
Wissel 4



« Laatst bewerkt op: 01 April 2025, 09:54:13 door maartenvdb. Reden: verbetering »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #44 Gepost op: 31 March 2025, 21:52:24 »
Wissel 7