Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:36:28
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:56:09
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:57:27
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:42:19
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
  

Auteur Topic: Integreren smalspoor.  (gelezen 8253 keer)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #45 Gepost op: 31 March 2025, 21:53:28 »
De andere wissels zijn nogal lastig om zo te tekenen, ga ik morgen een poging voor doen.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2985
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #46 Gepost op: 01 April 2025, 08:37:41 »
Vaak zijn smalspoortreinen korter dan normaalspoor treinen. In het sporenplan is het omloopspoor juist andersom uitgevoerd, het omloopspoor voor normaalspoor is korter dan voor het smalspoorgeheel. Als je dit omdraait, zou je daarmee wissels 1 tot en met 4 niet kunnen reduceren tot 2 aangepaste wissels (bv wissels 1 en 2)? Dat scheelt je wel weer 2 wissels verbouwen en oogt daarnaast realistischer.

Gevoelsmatig zou ik het sporenplan toch omgooien. De bovenste 2 sporen voor smalspoor (incl omloopspoor) de onderste voor normaalspoor. Eventueel kan je 1 spoor combineren tot smal/normaalspoor combi en dat langs een perron leggen. Een scheiding van smalspoor en normaalspoor is realistischer (immers, beide spoorsoorten zitten elkaar minder in de weg), maar je maakt het sporenplan er ook een stuk eenvoudiger mee.

Groeten,
Rogier

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #47 Gepost op: 01 April 2025, 09:23:25 »
Ik ga uit van het aangeleverde plan.  Daar zal ook "in het echt" over nagedacht zijn om het zo uit te voeren, bijvoorbeeld een flink stuk rots aan de linkerkant, of een ravijn, waar men gekozen heeft om het 3-spoor te maken.
Het omloopspoor H0e lijkt veel groter dan H0, maar is dat niet, want het is geen omloopspoor.  Bovendien lijkt het zo, omdat in mijn plaatje het "station" nogal ingekort is.  Dus het stuk H0e rechts is alleen aansluitspoor op het station.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #48 Gepost op: 01 April 2025, 09:31:56 »
Wissel 5



maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #49 Gepost op: 01 April 2025, 09:40:44 »
Wissel 6




Vooral deze is behoorlijk ingewikkeld, omdat je voor het H0e spoor een soort aparte wissel in de bestaande H0 wissel moet leggen, met wisseltongen en een zelf gekozen radius.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2025, 09:42:40 door maartenvdb »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #50 Gepost op: 01 April 2025, 09:44:59 »
Ik hoop, dat dit je niet afschrikt om zelf te gaan ontwerpen en bouwen, maar misschien kun je dit ook gebruiken om een wat eenvoudiger ontwerp te maken.  Maar wel met je voorgaand geformuleerde eisen en wensen in overeenstemming.

Succes.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2985
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #51 Gepost op: 01 April 2025, 10:12:42 »
Het omloopspoor H0e lijkt veel groter dan H0, maar is dat niet, want het is geen omloopspoor.  Bovendien lijkt het zo, omdat in mijn plaatje het "station" nogal ingekort is.  Dus het stuk H0e rechts is alleen aansluitspoor op het station.

Stel dat je op het 2e spoor vanaf links met een trein binnenkomt, dan kan je met een normaalspoor je loc omlopen via wissels  4, 3, 5 en 6. Met een smalspoortrein kan je dan omlopen via wissels 1,2 en dan 5 en 6. Of zie ik dat verkeerd?

Ik ga uit van het aangeleverde plan.  Daar zal ook "in het echt" over nagedacht zijn om het zo uit te voeren, bijvoorbeeld een flink stuk rots aan de linkerkant, of een ravijn, waar men gekozen heeft om het 3-spoor te maken.

Dat moet inderdaad ook het uitgangspunt zijn, maar ik zie toch wel veel (technsische) uitdagingen om dit in model zo na te maken. Ik heb wel eens een 3 benige constructie gebouwd met smalspoor, alleen dat was 1:1  ;D. Doorgaand spoor was 600mm, afbuigend was 700mm. Dat was relatief makkelijk te maken door een 600mm aan te vullen met 1 extra spoorstaaf. Alleen ging in dat geval het 600mm spoor altijd rechtdoor en het 700mm spoor altijd afbuigend. De (ene!) tongbeweging zorgde er alleen voor dat het mogelijk was om beide spoorwijdtes te combineren op 1 loodsspoor.

Groeten,
Rogier

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #52 Gepost op: 01 April 2025, 10:32:22 »
Stel dat je op het 2e spoor vanaf links met een trein binnenkomt, dan kan je met een normaalspoor je loc omlopen via wissels  4, 3, 5 en 6. Met een smalspoortrein kan je dan omlopen via wissels 1,2 en dan 5 en 6. Of zie ik dat verkeerd?
Zie je goed, alleen zie ik niet wat daar het probleem van is.  En als dat wel een probleem zou zijn, dan zou ik wissel 1 weglaten en wissel 2 ook een zelf te bouwen wissel maken.
Maar ik geef er ook de voorkeur aan wat zaken te vereenvoudigen, vandaar volgende 2 voorstellen om over na te denken wat wel of niet kan.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #53 Gepost op: 01 April 2025, 10:34:35 »
NEO 1





En NEO 2






Precieze uitvoering en maten zijn nader uit te werken.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2025, 21:03:23 door maartenvdb. Reden: netter gemaakt »

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #54 Gepost op: 02 April 2025, 02:36:43 »
@maartenvdb
Hartelijk dank voor je ideeën en ontwerpen. Daar kan ik wat mee en ga aan de slag. Zodra er resultaten zijn zal ik die hier melden maar dat kan wel enige tijd duren. Heb nog veel te bouwen aleer daadwekelijk aan dit gedeelte begonnen kan worden. Maar planning en testjes kunnen tussendoor altijd wel gedaan worden. Om te beginnen ga ik voor deze testdoeleinden een H0e wisseltje en een paar stukjes (3-)rail aanschaffen.
Wordt vervolgd.



.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #55 Gepost op: 08 April 2025, 09:04:16 »
Nou, na heel wat gepuzzel denk ik dat ik eruit ben.
Enkele wissels moeten ingekort worden maar dat is bij de meeste Tillig modellen geen probleem (denk ik tenminste wanneer ik de plaatjes bekijk). Onderstaand plannetje past net op de beschikbare ruimte en er dient slechts één wissel (rood ingekleurd) zelf gebouwd re worden. Dat moet te doen zijn toch?



Eventueel kunnen één of twee van de opstelsporen linksboven weggelaten worden.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #56 Gepost op: 08 April 2025, 10:52:23 »
Maar gelukkig is dat geen wissel 😁
Rechtdoorgaand smalspoor en uitwijkend normaalspoor.
Fluitje  van een cent, lijkt me.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #57 Gepost op: 08 April 2025, 12:46:28 »
Ja, dat is niet zo moeilijk als het lijkt. In ieder geval geen bewegende delen erin.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #58 Gepost op: 08 April 2025, 13:57:36 »
Kan je dezelfde als 2° van rechts gebruiken , en alleen het smalspoor rechtdoor , aan de linkerzijde, aansluiten, hoefje geen zelfbouw te maken, alleen een kleine aanpassing voor de spoorkoppeling ( raillas) ;)
« Laatst bewerkt op: 08 April 2025, 13:59:44 door saskia. Reden: bijkomende info »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #59 Gepost op: 08 April 2025, 17:12:36 »
2e van rechts is een echte wissel.  H0 rechtdoor en afbuigend. Die zou je dan juist moeten slopen (rechtdoorgaand spoor weghalen) en de wisseltongboven vastzetten en beneden een stukje afhalen.
Is dus wel bruikbaar, maar gezien geometrie en kosten zou ik dan kiezen voor een gewone wissel en daar het smalspoor inbouwen.
Maar ikzelf zou het helemaal zelf bouwen, lijkt me net zo makkelijk.