Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door cor_b
Vandaag om 13:58:43
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
Vandaag om 12:48:26
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 12:34:57
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29

Auteur Topic: Integreren smalspoor.  (gelezen 7529 keer)

saskia

• Online Online
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #15 Gepost op: 27 March 2025, 14:46:24 »
Ik moet Klaas in par.#6 volkomen gelijk geven.  :)
Als uw motoriek en zicht achteruitgaan, zal je toch je baanplan wat moeten aanpassen en de bestaande wissels van Tillig gaan gebruiken.
Dat is nu eenmaal een gegeven, wat die wissels bouwen, zoals in uw baanplan vergt enorm veel inzicht, geduld, en technische vaardigheden. :P
In die speciale wissels zouden zomaar eventjes 3 puntstukken moeten ingebouwd worden. :(

« Laatst bewerkt op: 27 March 2025, 15:04:35 door saskia. Reden: bijkomende info »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 27 March 2025, 14:56:05 »
Waarom moeilijk doen over de rail ? Een paar wissels en de 3-rail koop je zo bij Tillig.
En dan kijk je welke wissels als basis het beste te gebruiken zijn voor ombouw, bijv. de 85321 zoals in je tekening.
Deze wissel bestaat overigens niet meer, heeft een ander nummer.
Omdat Tillig voor H0e dezelfde rail gebruikt kun je daar dus ook losse railstaven nemen voor de ombouw, of een H0e wissel projecteren binnen de andere wissel en naar die mogelijkheid kijken.
Tillig heeft railsjablonen, dus eerst een ontwerp op papier maken lijkt me de juiste weg.
Ik zit nu niet op mijn plek dus kan je niet laten zien wat ik bedoel.  Maar dit is de methode die ik zelf meermaals heb toegepast om niet- bestaande wissel constructies te bouwen.
Als voorbeeld: 2 verschillende Hosenträgers (in spoor 0) bij de baan in Den Bosch. Maar ook in TT.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2025, 18:48:51 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 27 March 2025, 15:03:28 »
Ik zou me niet meteen laten beperken door beperkingen.
Het proberen van 1 wissel zelf te maken zal wel uitwijzen of u er mee verder kunt of toch het plan moet laten varen.
Maar vooraf de pijp aan mezelf geven (ik heet Maarten) :  never nooit nie. (y)

Wies

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 March 2025, 15:23:50 »
Waarom moeilijk doen over de rail ? Een paar wissels en de 3-rail koop je zo bij Tillig.
In het voorgestelde plan is het niet zo simpel: bij de combinatie normaal-/smalspoor heb je op een gegeven moment een stukje rails nodig waar het smalspoor "opschuift" van links naar rechts of van rechts naar links ten opzichte van het normaalspoor. En daar lijkt geen plaats voor te zijn in de aangegeven opstelling van wissels (combiwissel links gevolgd door een combiwissel rechts).

Dat gezegd zijnde, is de combinatie noodzakelijk of kan het ook met smalspoor naast normaalspoor? Met andere woorden, in de laatste tekening, aan de linker zijde, het smalspoor niet combineren met normaalspoor, maar parallel laten lopen richting overlaadplaats. Dan heb je enkel een kruising nodig om met normaalspoor naar het de losplaats te kunnen rijden.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 March 2025, 15:46:29 »
In het voorgestelde plan is het niet zo simpel: bij de combinatie normaal-/smalspoor heb je op een gegeven moment een stukje rails nodig waar het smalspoor "opschuift" van links naar rechts of van rechts naar links ten opzichte van het normaalspoor.
Ja, in de afbeelding wel. Maar als je de wissels toch zelf gaat bouwen is dat verschuiven niet meer nodig.
Dan blijft bijvoorbeeld rechts het smalspoor aan de bovenkant,  zoals het ook op de eerste wissel binnenkomt.

Neem een gewone en een H0e wissel en plak die in elkaar. Op papier, de werkelijkheid is een uitdaging.
« Laatst bewerkt op: 27 March 2025, 15:48:27 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 March 2025, 16:28:43 »

Het hier getoonde voorbeeld is hopelijk alleen als  voorbeeld bedoeld.  Want in werkelijkheid zou dit een debacle worden.
De radius van het afbuigende spoor is voor H0 volstrekt te klein.
Je dient uit te gaan van uitgaand normaalspoor en daar het smalspoor op aanpassen
« Laatst bewerkt op: 27 March 2025, 16:32:38 door maartenvdb »

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #21 Gepost op: 27 March 2025, 23:02:07 »
Als eerste een rectificatie. De door mij aangehaalde Shinohara wissels zijn uitgevoerd in H0n3. Dat is een spoorbreedte van 10,5mm, wat net tussen H0m en H0e inzit. Dus helemaal niet bruikbaar voor mijn doel. Het bewijst echter wel dat dubbelsporige wissels haalbaar zijn.

De laatste uren heb ik besteed an het puzzelen van hoe het door mij gewenste sporenplan met de bestaande Tillig wissels is uit te voeren. Het resultaat is bedroevend, prakties onmogelijk. Bij vele wisselcombinaties komt het smalspoor aan de verkeerde kant te liggen. Dat betekent in enkele gevallen tussen iedere twee wissels een overloop van telkens 22+cm inbouwen. Dat gaat lengte vreten die er niet is.
Ik daag een ieder uit om het te proberen.
De eisen zijn vrij simpel. Twee stationssporen met zowel H0 als H0e (of Hom) en daartussen een eilandperron. Daarbij voor iedere spoorbreedte een opstelspoor voor goederenoverslag (zie tekening).

Gepruts met N-spoor ga ik niet aan beginnen omdat dat een heel verkeerde schaalverhouding heeft met name de bielzenmat betreffend. Wel wil ik onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om een bestaand wissel te demonteren en de afzonderlijke onderdelen zoals puntstukken, wisseltongen etc. te hergebruiken voor de opbouw van een wissel naar eigen ontwerp. Dat zou al een hele hoop gepriegel om zelf te maken besparen. Voor dit doel heb ik nog wel wat overtollig materiaal liggen.

Tot zover wil ik een ieder bedanken voor zijn bijdrage in deze discussie. Het is altijd goed om diverse opinies en inzichten te verkrijgen om tot een weloverwogen besluit te komen. Voorlopig bestaat dat uit het onderzoeken en ontwerpen van zelfbouw wissels. We zullen zien hoever we daarmee gaan komen, de tijd zal het leren.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 28 March 2025, 09:15:23 »
De eisen zijn vrij simpel. Twee stationssporen met zowel H0 als H0e (of Hom) en daartussen een eilandperron. Daarbij voor iedere spoorbreedte een opstelspoor voor goederenoverslag

Het is maar wat je simpel noemt.
Weer vanuit rechts redenerend: het smalspoor komt aan de bovenkant binnen.  Dat is dus prima voor het ondersre stationsspoor. Maar dat betekent, dat bij het 2e spoor langs het eilandperron het smalspoor aan de verkeerde kant ligt, want ook aan de bovenkant. Als je daar genoegen mee neemt, prima, maar dan ga ik liver niet als reiziger mee om bij het uitstappen meteen over de andere rail te struikelen of mijn voet te verzwikken.
Kortom: absoluut niet zo simpel. En gezien je voorop gestelde ruimtegebrek onmogelijk op te lossen.
Wat misschien wel mogelijk is: 2 perrons, met bij allebei het smalspoor aan de bovenkant.

Als ik achter mijn computer zit dit weekend zal ik eens kijken of er niet een totaal andere opzet mogelijk is. Daarvoor zou ik graag de beschikbare ruimte in cm. willen hebben, met opgave van hoeveel cm. van de rand ( voorste spoor) en gewenste stationslengte en breedte van de perron(s).
« Laatst bewerkt op: 28 March 2025, 18:52:28 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 28 March 2025, 09:42:53 »
Om alvast een idee te geven, wederom vanaf rechts.

Het binnenkomende smalspoor takt vóór het grootspoor af naar rechts en vormt daarmee het begin van het stationsspoor. Het grootspoor samen met smalspoor komt bij de ingangswissel, waarbij alleen het grootspoor naar boven afbuigt. Het drierailspoor loopt verder langs het perron naar links ( smalspoor is boven )
Het naar boven aftakkende grootspoor maakt een bocht om langs het perron als tweede spoor uit te komen. In deze bocht komt vanaf rechts het eerder afgetakte smalspoor in het grootspoor binnen ( aan de onderkant!) en vervolgens is het drierail langs het perron.

Dan is er dus een eilandperron met het smalspoor aan de juiste kanten.

Dan nu de linkerkant.
Onderste drierail vervolgt zijn weg naar de wissel aan het einde van het perron. Die wissel is dus 2 x drierail met smalspoor boven.
Maar het 2 e stationsspoor heeft het smalspoor beneden. Dit is op te lossen door het smalsoor in die aftakkingswissel naar de buitenzijde = bovenkant te laten doorlopen.
Dat betekent dan weer wel dat de daaropvolgende splitsing naar de 2 rangeersporen ook zelf gebouwd moet worden, want daar ligt het smalspoor aan de " verkeerde" kant.

Teken maar eens uit en kijk of dat haalbaar is.  En bedenk: iedere idiote ondenkbare constructie is in werkelijkheid ook al eens toegepast, dus bedacht.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #24 Gepost op: 28 March 2025, 16:54:15 »
Een beetje knullig in elkaar gezet met dat wat Tillig heeft, maar met wat zaagwerkkan je dan uitkomen op zoiets?

Tenminste als ik je goed begrijp.

Groet,
michel

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 28 March 2025, 17:30:17 »
Op zichzelf een leuk idee, ware het niet dat:
- er een gemeld gebrek aan ruimte is
- diverse wissels Tillig niet in het program heeft
- er nu nog meer wissels zelf ge- of verbouwd moeten worden.

Nogmaals: grootste probleem is waar het smalspoor ligt, aan de boven- of onderkant. Dat lijkt in de tekening te kloppen maar doet dat niet. Dus dat is òf iedere keer switchen ( kan niet ivm ruimte) of het smalspoor komt aan de verkeerde kant bij het perron.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2025, 17:32:02 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 28 March 2025, 17:36:51 »
Ik weet niet welk rail-tekenprogramma gebruikt is, maar blijkbaar sluit het normaalspoor wel aan elkaar zonder te letten op waar het smalspoor ligt.  Oftewel : voor dit ontwerpdoel ongeschikt.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #27 Gepost op: 28 March 2025, 18:03:38 »
Het ging mij eigenlijk meer om het idee, dat je schetste in het bericht erboven , dan het daadwerkelijke drierail spoorverloop. Het schetsje is trouwens in Anyrail gemaakt. Wel leuk, want dat koppelt werkelijk deze drierail op allerlei manieren aan elkaar, maar niet praktisch dus.

Maar wat mij nog steeds niet duidelijk is, is de lege ruimte aan de linkerzijde van het emplacement (paarse cirkel). Ruimtegebrek kan het niet zijn, Want het zit binnen het smalspoorovaaltje (rood/groen). Maar wat is de reden dat daar geen klein emplacement kan?

Groet,
michel

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #28 Gepost op: 28 March 2025, 21:28:33 »
Leuk Henk, dat je weer terug gaat naar 3-rail ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #29 Gepost op: 28 March 2025, 21:32:46 »
Om maar met de laatste vraag te beginnen. De bedoeling van het hele gebied waar dit project zich situeert is houtwinning. Voor houtwinning heb je bomen nodig, veel bomen. En veel bomen bij elkaar noemt men een bos. Daarnaast heb je voor de industrie gebouwen nodig zoals een zagerij en opslag. Wanneer je dan ook nog eens alles vol gaat leggen met rails hou je geen bos meer over en ben je aan je doel voorbij geschoten. Dat is voor mij de belangrijkste achterliggende gedachte. Het economisch benutten van de ruimte.

De grootte van de beschikbare ruimte bedraagt in de lengte (de rode ovaal) circa 350cm maximaal. De diepte is circa 80cm vanaf de onderste blauwe lijnen. Deze liggen op een niveau 30cm lager dan het smalspoorgebied en de overgang moet bestaan uit een rotsachtige helling met begroeiing (bomen). Dus geen steile rotswand!. De lengte van de stations- en opstelsporen moet minimaal 70cm bedragen, meer mag vooral in het normaalspoor. Het materieel wat daar gaat rijden is industrieel (houttreinen) en pendelverkeer. Voornamelijk railbus en korte personen treinen. Daarvoor moet er omgelopen kunnen worden door de (stoom)lok. De frequentie van het treinverkeer is van dien aard dat at geen beletsel vormt voor ander verkeer. Het smalspoor loopt niet om. Dat bestaat alleen uit doorgaand verkeer.

Zoals reeds aangehaald is het ontwerpje wat Michel hier presenteert niet haalbaar. De wissels waar het normaalspoor aftakt kunnen niet omdat het smalspoor daarbij altijd aan de verkeerde zijde ligt. Wat ik ook niet helemaal snap is waarom Tillig voor een overgangsrail 22plus cm nodig heeft. Het verschuiven van een smalspoor rail met 7,5mm binnen een ruimte van 16,5mm moet toch op veel kortere afstand kunnen gebeuren. Goed er moeten twee wisseltongen in maar die hoeven niet zo lang te zijn. En ook hoeven er bij smalspoor geen superslanke wissels gebruikt te worden. Even uitgaand van een standaard Minitrix wissel, dat is 104 mm lang. Het puntstuk bevind zich iets over de helft en de wisseltong is circa 20mm lang. Dat zou betekenen dat een overgang smalspoor L/R binnen 55mm gerealiseerd kan worden. En dus, zoals Maarten al voorstelt, bij een zelfbouwwissel geïntegreerd kan worden. Om een perron tussen twee sporen te kunnen bouwen moet je toch al een grotere afstand tussen die sporen creëren. Daar kun je dan meteen die overgang in kwijt. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.