Leuk Henk, dat je weer terug gaat naar 3-rail
Om maar met de laatste vraag te beginnen. De bedoeling van het hele gebied waar dit project zich situeert is houtwinning. Voor houtwinning heb je bomen nodig, veel bomen. En veel bomen bij elkaar noemt men een bos. Daarnaast heb je voor de industrie gebouwen nodig zoals een zagerij en opslag. Wanneer je dan ook nog eens alles vol gaat leggen met rails hou je geen bos meer over en ben je aan je doel voorbij geschoten. Dat is voor mij de belangrijkste achterliggende gedachte. Het economisch benutten van de ruimte.De grootte van de beschikbare ruimte bedraagt in de lengte (de rode ovaal) circa 350cm maximaal. De diepte is circa 80cm vanaf de onderste blauwe lijnen. Deze liggen op een niveau 30cm lager dan het smalspoorgebied en de overgang moet bestaan uit een rotsachtige helling met begroeiing (bomen). Dus geen steile rotswand!. De lengte van de stations- en opstelsporen moet minimaal 70cm bedragen, meer mag vooral in het normaalspoor. Het materieel wat daar gaat rijden is industrieel (houttreinen) en pendelverkeer. Voornamelijk railbus en korte personen treinen. Daarvoor moet er omgelopen kunnen worden door de (stoom)lok. De frequentie van het treinverkeer is van dien aard dat at geen beletsel vormt voor ander verkeer. Het smalspoor loopt niet om. Dat bestaat alleen uit doorgaand verkeer.Zoals reeds aangehaald is het ontwerpje wat Michel hier presenteert niet haalbaar. De wissels waar het normaalspoor aftakt kunnen niet omdat het smalspoor daarbij altijd aan de verkeerde zijde ligt. Wat ik ook niet helemaal snap is waarom Tillig voor een overgangsrail 22plus cm nodig heeft. Het verschuiven van een smalspoor rail met 7,5mm binnen een ruimte van 16,5mm moet toch op veel kortere afstand kunnen gebeuren. Goed er moeten twee wisseltongen in maar die hoeven niet zo lang te zijn. En ook hoeven er bij smalspoor geen superslanke wissels gebruikt te worden. Even uitgaand van een standaard Minitrix wissel, dat is 104 mm lang. Het puntstuk bevind zich iets over de helft en de wisseltong is circa 20mm lang. Dat zou betekenen dat een overgang smalspoor L/R binnen 55mm gerealiseerd kan worden. En dus, zoals Maarten al voorstelt, bij een zelfbouwwissel geïntegreerd kan worden. Om een perron tussen twee sporen te kunnen bouwen moet je toch al een grotere afstand tussen die sporen creëren. Daar kun je dan meteen die overgang in kwijt. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Om maar met de laatste vraag te beginnen. De bedoeling van het hele gebied waar dit project zich situeert is houtwinning. Voor houtwinning heb je bomen nodig, veel bomen. En veel bomen bij elkaar noemt men een bos. Daarnaast heb je voor de industrie gebouwen nodig zoals een zagerij en opslag. Wanneer je dan ook nog eens alles vol gaat leggen met rails hou je geen bos meer over en ben je aan je doel voorbij geschoten. Dat is voor mij de belangrijkste achterliggende gedachte. Het economisch benutten van de ruimte.(...)
. Daar kun je dan meteen die overgang in kwijt. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?