Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 20:30:04
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:23:53
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:22:46
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 20:07:57
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 19:48:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 18:30:06
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
  

Auteur Topic: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen  (gelezen 6145 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Gepost op: 23 February 2025, 20:34:47 »
Beste Allen,

Ik ben een behoorlijk ambitieuze nieuwe baan aan het bouwen, sinds ongeveer een jaar.
Deze is zo groot en er gaan straks veel treinen op rijden, waarom ik 4 Boosterkringen erin heb opgenomen. (3x Digikeijs DR5033 en 1x de centrale Yamorc 9010).

Onderstaande plaatje is een screenprint van mijn iTrain schema met alle sporen.


Het tweede plaatje is een schematische samenvatting aan de hand waarvan ik mijn probleem(pje) zal proberen uit te leggen:


HET PROBLEEM:
Zoals zichtbaar in het schema zitten er 2 kortsluitingen in het ontwerp:
- 1x links onder binnen het groene vierkantje. Deze is opgelost met een keerlusprint en dit werkt feilloos'.
- de tweede zit feitenlijk in het station (het rode deel in het schema). Deze is als je door je oogharen kijkt een onderdeel van een grote keerlus met het zwarte deel daaronder.
Ik heb dat opgelost door dit deel (rood) een aparte booster te geven, en dus geisoleerd van het zwarte aansluitende deel. (twee scheidingen, links en rechts).

Toch gaat het hier bij het wisselen van over de boostersecties fout en krijg ik een kortsluitmelding als de lok over de boosterscheiding rijdt....
Het gekke is dat dit alleen aan de rechterkant zich voordoet, en niet links in het schema. Alle andere scheidingspunten tussen de boosters passeert ie zonder haperen.
Ik heb op alle boosters een polariteitswisseling geactiveerd middels LNCV programering van deze Digikeijs boosters.
(voor alle duidelijkheid, dit is niet bij een lok, maar bij alles)

Wie heeft een gouden tip? Moet ik toch ergens nog een keerlusschakeling er tussen zetten? zo ja, waar dan?

Alvast dank,
Groet
Nico

DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2025, 20:45:46 »
Hallo Nico,

Het station is niet het probleem, maar het schaduwstation. Deze moet ook een keerlus module bevatten.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1230
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2025, 21:01:47 »
kan het zijn dat ik drie keerlussen zie?
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2025, 21:59:27 »
kan het zijn dat ik drie keerlussen zie?

Klopt  ;D

--> station - schaduwstation 1
--> schaduwstation 1 - schaduwstation 2
--> groene vierkant

Rob
« Laatst bewerkt op: 23 February 2025, 22:17:25 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2025, 00:25:18 »
Hoi Allen,

Ik blijf er maar 2 zien. Namelijk in de groene box en schaduwstation 1, want schaduwstation 2 en het station vormen een loop.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2025, 00:58:17 »
Bert,
Rob heeft gelijk,
als je schaduwstation 1 en 2 samen bekijkt vormen deze een lus.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2025, 06:51:16 »
Alvast dank voor t meedenken!
Op zich ben ik niet zo geinteresseeerd in hoeveel lussen het zijn, 2 of drie, maar in hoe op te lossen.
Ik dacht door t geheel te verdelen over vier booster secties dat ik t kortsluiting probleem kon voorkomen… ik heb niet alle vier de boosters in het schemaatje getekend. Het ging ook goed tot de laatste aansluiting die ik maakte (rood-zwart, rechts bovenin).
Misschien toch een keerlusmodule ertussen.  Vraag is alleen: waar?

Grtz
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6549
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2025, 07:07:12 »
Hoi Nico,

Als ik snel kijk heb je inderdaad nog een extra keerlus in je plan. (Teken je principe schema maar eens met 2 spoorstaven, elk in een andere kleur). Een booster is geen keerlus schakeling en dus zul je nog ergens op je baan een  keerlus schakeling moeten inbouwen.

Ontwerp is redelijk complex dus niet even snel te zeggen waar je deze het makkelijkste kan inpassen.

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2025, 07:08:18 »
Een keerlusmodule over heel schaduwstation 1 moet het oplossen.
De buitenring van station en schaduwstation 2 zijn in wezen een ovaal en schaduwstation 1 zit daarin als diagonaal en die veroorzaakt het polariteitsprobleem.

Groeten,
Bert

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2025, 08:49:12 »

Topic verwijderd, geen relevantie.

Rob
« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 22:01:07 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1230
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2025, 08:54:09 »
Schaduw station 1 moet de polariteit om kunnen klappen en dat groene deel ook
Sch. St. 1 is de diagonaal van een groot ovaal
Die groene lus staat op zichzelf




« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 11:08:41 door Mark D. »
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2025, 11:40:50 »
Ik vind de nummers van de schaduwstations nogal verwarrend.
In het grote overzicht is schaduwstation 1 aan beide zijden direct verbonden met het station, vormt dus een kring.
In de kleine tekening heet dat dan schaduwstation 2.  In het overzicht is dat een kopstation.
Dus de namen van de schaduwstations in kwestie zijn 1 en 3.  In het kleine plaatje dient dus 2 vervangen te worden door 1 en 1 vervangen te worden door 3.

Waarom is dat belangrijk ?  Bij de keuze van het plaatsen van een keerlusmodule is vrije lengte belangrijk.  Is er genoeg lengte op de juiste plek, dan is er sprake van 2 keerlusmodules.  Dien je de plaatsing ergens anders te leggen, dan worden het 3 keerlusmodules.  De juiste plaatsen kan ik op dit moment nog niet aangeven, dat vereist wat meer doorgronden van het grote plaatje.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #12 Gepost op: 24 February 2025, 11:57:45 »
Uitgaande van Schaduwstation 3 (volgens groot beeld)  is er aan de rechterkant sprake van een korte en een lange verbinding. De lange zou waarschijnlijk wel een keerlusmodule kunnen bevatten, de korte naar alle waarschijnlijkheid niet.  Maar dat kun je alleen op de werkelijke baan meten.  Omdat dit hier dubbelspoor is, die beiden "verkeerd" gepoold kunnen zijn, zouden er 2 modules nodig zijn.



MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #13 Gepost op: 24 February 2025, 12:06:52 »
Links van schaduwstation 3 is er wel ruimte (neem ik aan), de rode lijn, maar daar zit een probleem met de andere aansluiting, de blauwe lijn.  Je zou kunnen kijken of je daar een oplossing maakt door middel van een relais, waarvan de stand afhankelijk is van de wisselstand.  Dus òf de rode lijn (keerlus) wordt bediend, òf de blauwe lijn.



RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #14 Gepost op: 24 February 2025, 13:30:18 »

Topic verwijderd, geen relevantie.

Rob
« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 21:59:50 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...