Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magneet koppelingen voor Bemo door Sylvester
Vandaag om 18:24:55
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 18:11:58
EifelBurgenBahn door Ronald69
Vandaag om 18:09:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16

Auteur Topic: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen  (gelezen 5444 keer)

Wies

• Offline Offline
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #15 Gepost op: 24 February 2025, 13:47:13 »
Beste Allen,

Ik ben een behoorlijk ambitieuze nieuwe baan aan het bouwen, sinds ongeveer een jaar.
Deze is zo groot en er gaan straks veel treinen op rijden, waarom ik 4 Boosterkringen erin heb opgenomen. (3x Digikeijs DR5033 en 1x de centrale Yamorc 9010).

Onderstaande plaatje is een screenprint van mijn iTrain schema met alle sporen.

Het tweede plaatje is een schematische samenvatting aan de hand waarvan ik mijn probleem(pje) zal proberen uit te leggen:

HET PROBLEEM:
Zoals zichtbaar in het schema zitten er 2 kortsluitingen in het ontwerp:
- 1x links onder binnen het groene vierkantje. Deze is opgelost met een keerlusprint en dit werkt feilloos'.
- de tweede zit feitenlijk in het station (het rode deel in het schema). Deze is als je door je oogharen kijkt een onderdeel van een grote keerlus met het zwarte deel daaronder.
Ik heb dat opgelost door dit deel (rood) een aparte booster te geven, en dus geisoleerd van het zwarte aansluitende deel. (twee scheidingen, links en rechts).

Toch gaat het hier bij het wisselen van over de boostersecties fout en krijg ik een kortsluitmelding als de lok over de boosterscheiding rijdt....
Het gekke is dat dit alleen aan de rechterkant zich voordoet, en niet links in het schema. Alle andere scheidingspunten tussen de boosters passeert ie zonder haperen.
Ik heb op alle boosters een polariteitswisseling geactiveerd middels LNCV programering van deze Digikeijs boosters.
(voor alle duidelijkheid, dit is niet bij een lok, maar bij alles)

Wie heeft een gouden tip? Moet ik toch ergens nog een keerlusschakeling er tussen zetten? zo ja, waar dan?

Alvast dank,
Groet
Nico
Hallo Nico,

Je spreekt over "boosterkringen" en dat er ergens een sluiting optreedt. Ik veronderstel dat je het hebt over "boostersecties" of moet ik het zo verstaan dat je over keerlusmodules spreekt? Volgens jouw omschrijving zou er geen polariteitsprobleem moeten optreden bij het wisselen van de ene boostersectie naar de andere ("op alle boosters een polariteitswisseling geactiveerd").

Ik heb geprobeerd om de spaghettikluwen te doorgronden en zie dat er linksboven (nog) een keerlus zit: de lus die om de opstelsporen DE1, VT98 en SVT04 loopt. Daar zou een keerlusmodule geplaatst moeten worden.

Verder zou je eens kunnen kijken naar de eventuele kruisingen van sporen: is daar wellicht sprake van een (onzichtbare) keerlus?

Tenslotte zou je met een spanningsmeter bij de boosterovergangen kunnen kijken of de polariteit van de rails klopt (zie bijvoorbeeld de DR5033 handleiding (pagina 8 )).

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 24 February 2025, 16:57:15 »
meest linker spoor is keerlus
en linksboven, de 2 linker sporen.

Ik zou de i-train print printen en met rood potlood een rondje rijden

Ben

• Online Online
« Reactie #17 Gepost op: 24 February 2025, 17:11:39 »
Na wat gekras met Paint zie ik 3 keerlussen en wel bij de groene bollen....

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 24 February 2025, 18:14:27 »
@Nico,

Dat spoor waarin het nummer 18 323 staat, hoe is dat geïsoleerd?
Jeroen

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
« Reactie #19 Gepost op: 24 February 2025, 20:07:50 »
Beste Allen,
Ik ben blij met jullie reacties en al het mede-denken! Ik heb inderdaad best een complex sporenplan, dat ik aan het bouwen ben. En de iTrain versie is al een schematiesche weergave van de werkelijkheid  :angel:

Samenvattend: vrijwel iedereen zegt nu dus dat ter linkerzijde een of twee extra keerlussen zitten. Ik kan daarin meegaan in de redenering!

Eigenlijk is de samengevatte schets van Mark D nog het meest inzichtelijk. Als je het ontwerp helemaal uitkleed is het zo'n "acht" figuur met enkele extra aanhangsels (nl de lus in het groene vierkant en alle losse pootjes naar de kleine stationnetjes...
Ik zit allen met een probleem dat ik niet geheel kan overzien hoe je een heel (schaduw)station in een keerlusschakelaar (bv YaMoRC YD7432 oid) kan vangen, als zijnde het geheel schuine stujk in de schematische "8" van Mark D.

Maar misschien is dus in een keerlusdetector in het aangegeven stuk van Ben (de groene rondjes) ook al genoeg...
Ik ga wat experimenteren en dank jullie alvast voor het meedenken!
Groet
Nico

PS: ik zal nog een aangepast schema maken met kleurtjes van de Boostersecties zoals het nu nog is...
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 24 February 2025, 20:53:17 »
De oplossing in de itrain schets lijkt praktischer op te lossen.
(Die probleempjes aan de linkerkant).
Je zou kunnen checken hoeveel ruimte daar in het echt zit

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 24 February 2025, 20:54:47 »
overigens is mijn nieuwe baan in een smalle kamer 7,30m lang en over de grootste breedte 2,9 breed, erg lang en smal. Veel rijlengte heb ik zo gecreëerd met hier en daar dus een lus  ;D

Dit is alles overelkaar heen geprojecteerd:

maar hier is het inzichtelijker dat het een drie (!) laagse baan is:

Een tienjaren plan, ik weet het maar ik ben nog jong  ;D ;D
Enkele kenmerken: veel schaduwsporen, doorgaande en kopsporen. Een groot station (Bad Maldenstein) en twee kleine haltes. Eentje als een kopstationnetje voor railbusjes etc (Bf. Elend), en een aan een doorgaand enkelspoor lijntje (Bf. Klein Oben). Vanuit het laatste gaat nog een HOm smalspoor treintje naar Bhf Bimmelbahn.
Er is voor het station langs een enkele meters lange dubbelspoor paradestrecke zichtbaar. Rollend materieel: DB Ep 3b (1955-1965) ongeveer. Stoom en diesel of accutreinen. Treinstellen en getrokken materiaal.

Zoiets dus.

Nico
« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 20:57:21 door Nico Hoogerwerf »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 24 February 2025, 20:55:11 »
De oplossing in de itrain schets lijkt praktischer op te lossen.
(Die probleempjes aan de linkerkant).
Je zou kunnen checken hoeveel ruimte daar in het echt zit
ja ga ik doen!

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #23 Gepost op: 24 February 2025, 21:08:53 »
Even voortborduren op het plaatje van Ben in reactie #17, heb ik daar zelf een vraag over, als dat mag?

Voor de verduidelijking even inzoomen en wat kenmerken toegevoegd. En er vanuit gaande dat blokken 1, 2 en 3 voldoende lengte hebben.

Normaal zit bij digitaal bedrijf een wissel zelf niet in de keerlus-schakeling. Nu zou ik denken als wissel W wel in dezelfde keerlus-schakeling zit als blok 3, dan zou blok 2 geen keerlus-schakeling hoeven te hebben? Of is dat not-done, niet logisch, etc.

Groeten,
Jos

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 24 February 2025, 21:10:59 »
een wissel zou ik laten vervallen.  Weghalen, of via itrain verbieden.   (blok 1 noemt Jos hierboven het)
spoor 6  (van boven geteld) naar svt04 of vt98 rijden.  Door die mogelijkheid te schrappen krijg je voldoende lengte.

Die andere lijken vanuit Zandvoort gezien geen probleem om op te lossen. (voldoende lengte in 2 & 3 )
« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 21:13:08 door Mark D. »

Wies

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 24 February 2025, 21:52:30 »

Voor zover ik het zie op deze schetsen, is er slechts 1 keerlus, namelijk in de linker schets, onderin. Maar ik kan iets over het hoofd hebben gezien.

@ Nico: heb je op het "sluitingspunt" de polariteit van de rails al gecontroleerd?

Met vriendelijke groet,
Wies.

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 25 February 2025, 17:12:51 »
Even voortborduren op het plaatje van Ben in reactie #17, heb ik daar zelf een vraag over, als dat mag?

Voor de verduidelijking even inzoomen en wat kenmerken toegevoegd. En er vanuit gaande dat blokken 1, 2 en 3 voldoende lengte hebben.

Normaal zit bij digitaal bedrijf een wissel zelf niet in de keerlus-schakeling. Nu zou ik denken als wissel W wel in dezelfde keerlus-schakeling zit als blok 3, dan zou blok 2 geen keerlus-schakeling hoeven te hebben? Of is dat not-done, niet logisch, etc.

Groeten,
Jos

Dank Jos,
Dit is ook wat ikzelf denk... Alleen een KeerlusSchakeling voor blok 3 (zoals jij dat aangegeven hebt). Dat ga ik eerst proberen.
Grtz
Nico

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 25 February 2025, 17:14:05 »
Voor zover ik het zie op deze schetsen, is er slechts 1 keerlus, namelijk in de linker schets, onderin. Maar ik kan iets over het hoofd hebben gezien.

@ Nico: heb je op het "sluitingspunt" de polariteit van de rails al gecontroleerd?

Met vriendelijke groet,
Wies.

Dank voor je reactie Wies! En uiteraard ook al diverse metingen gedaan maar kom er daarmee niet uit
Grtz
Nico

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 01 March 2025, 19:50:35 »
Update:
Even een update van mijn kortsluitingsproblemen tussen de boostersecties, veroorzaakt door een niet herkende keerlus...
Zoals hierboven al uitgelegd heb ik in sectie 3 van de veranderde schets van Ben, een Yamorc Keerlusmodule ingebouwd.
Ik ga er een beetje van uit dat deze, mits aangesloten op één booster het sluitingsprobleem zou attakeren.
Heel schematisch is de situatie dus als volgt:

Drie aparte boosters die een deel van de baan voeden. Bij het wissel in de rode zone komen booster 1 en Booster 2 bij elkaar.
IN het zwart omrande blok (komt overeen met de lus en sectie 3 in eerdere tekeningen), heb ik de Yamorc YD7432 gemonteerd.
Uiteraard:
- De Keerlusmodule krijgt zn voeding vanuit booster 3
- de hele sectie beide spoorstaven geïsoleerd tov de andere boosters.
- Conform de handleiding (die helaas alleen over een echte LUS gaat) heb ik het blok in drie losse secties ingedeeld: Sectie A (30cm), B (140cm) en C (30) cm) en allemaal ook weer op twee railstaven geïsoleerd. In de handleiding staat nergens iets over de lengte van de secties... Ik had ooit een print van Rosoft met zelfde functie, daar maakte de lengte niet zoveel uit....
- De Yamorc zit met Loconet verbonden met de centrale.

Het resultaat:
- Een losse lok gaat fantastisch eroverheen . Ook trouwens met een getrokken trein  ;D
- Maar: een treinstel ( met langere stukken stroomafname (TEE RAm roco)) geeft dus opnieuw sluiting bij de overgang naar de andere booster.
- dit geldt trouwens ook voor trekduwers waarbij de wagens stroom afnemen...
- De gehele trein is echt korter dan de lengte van het blok!
- Nog wat anders: in iTrain blijft de bezetmelding vanuit deze Yamorc keerlusmodule (default melder 731/732/733) soms hangen zodat het blok dus bezet is.

Dus twee vragen:
- wat kan ik doen met het gedeeltelijk opgeloste probleem
- Wie heeft  een clever idee over de bezetmelding

Groet

Nico

PS: hopelijk leest Karst Drenth mee en heeft hij een idee?  :angel:

Wies

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 01 March 2025, 20:28:04 »
Hoi Nico,

Ik weet niet wat je precies bedoelt met de secties A, B en C. Wordt elk van deze secties aangestuurd door de keerlusmodule?

De lengte van een complete trein (in het bijzonder van een trein met stroomafname op diverse plaatsen), moet korter zijn dan de lengte van de keerlus. Dit voorkomt dat er sluiting ontstaat op het moment dat het voorste stuk de keerlus verlaat terwijl het achterste stuk zich nog niet in de keerlus bevindt.

Verder, aan beide zijden van de keerlus moet de voeding vanuit dezelfde booster zijn aangesloten. Met andere woorden, tussen het uiteinde van de keerlus en de wissel, moet nog een stuk rails zitten dat is aangesloten op booster 3, maar wel de polarisatie omkeren ten opzichte van het stuk aan de andere kant van de keerlus.

Ik hoop dat dit helpt.

Met vriendelijke groet,
Wies.