Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:35:02
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 05:28:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen  (gelezen 5927 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Gepost op: 23 February 2025, 20:34:47 »
Beste Allen,

Ik ben een behoorlijk ambitieuze nieuwe baan aan het bouwen, sinds ongeveer een jaar.
Deze is zo groot en er gaan straks veel treinen op rijden, waarom ik 4 Boosterkringen erin heb opgenomen. (3x Digikeijs DR5033 en 1x de centrale Yamorc 9010).

Onderstaande plaatje is een screenprint van mijn iTrain schema met alle sporen.


Het tweede plaatje is een schematische samenvatting aan de hand waarvan ik mijn probleem(pje) zal proberen uit te leggen:


HET PROBLEEM:
Zoals zichtbaar in het schema zitten er 2 kortsluitingen in het ontwerp:
- 1x links onder binnen het groene vierkantje. Deze is opgelost met een keerlusprint en dit werkt feilloos'.
- de tweede zit feitenlijk in het station (het rode deel in het schema). Deze is als je door je oogharen kijkt een onderdeel van een grote keerlus met het zwarte deel daaronder.
Ik heb dat opgelost door dit deel (rood) een aparte booster te geven, en dus geisoleerd van het zwarte aansluitende deel. (twee scheidingen, links en rechts).

Toch gaat het hier bij het wisselen van over de boostersecties fout en krijg ik een kortsluitmelding als de lok over de boosterscheiding rijdt....
Het gekke is dat dit alleen aan de rechterkant zich voordoet, en niet links in het schema. Alle andere scheidingspunten tussen de boosters passeert ie zonder haperen.
Ik heb op alle boosters een polariteitswisseling geactiveerd middels LNCV programering van deze Digikeijs boosters.
(voor alle duidelijkheid, dit is niet bij een lok, maar bij alles)

Wie heeft een gouden tip? Moet ik toch ergens nog een keerlusschakeling er tussen zetten? zo ja, waar dan?

Alvast dank,
Groet
Nico

DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2025, 20:45:46 »
Hallo Nico,

Het station is niet het probleem, maar het schaduwstation. Deze moet ook een keerlus module bevatten.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2025, 21:01:47 »
kan het zijn dat ik drie keerlussen zie?

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2025, 21:59:27 »
kan het zijn dat ik drie keerlussen zie?

Klopt  ;D

--> station - schaduwstation 1
--> schaduwstation 1 - schaduwstation 2
--> groene vierkant

Rob
« Laatst bewerkt op: 23 February 2025, 22:17:25 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2025, 00:25:18 »
Hoi Allen,

Ik blijf er maar 2 zien. Namelijk in de groene box en schaduwstation 1, want schaduwstation 2 en het station vormen een loop.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2025, 00:58:17 »
Bert,
Rob heeft gelijk,
als je schaduwstation 1 en 2 samen bekijkt vormen deze een lus.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2025, 06:51:16 »
Alvast dank voor t meedenken!
Op zich ben ik niet zo geinteresseeerd in hoeveel lussen het zijn, 2 of drie, maar in hoe op te lossen.
Ik dacht door t geheel te verdelen over vier booster secties dat ik t kortsluiting probleem kon voorkomen… ik heb niet alle vier de boosters in het schemaatje getekend. Het ging ook goed tot de laatste aansluiting die ik maakte (rood-zwart, rechts bovenin).
Misschien toch een keerlusmodule ertussen.  Vraag is alleen: waar?

Grtz
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6374
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2025, 07:07:12 »
Hoi Nico,

Als ik snel kijk heb je inderdaad nog een extra keerlus in je plan. (Teken je principe schema maar eens met 2 spoorstaven, elk in een andere kleur). Een booster is geen keerlus schakeling en dus zul je nog ergens op je baan een  keerlus schakeling moeten inbouwen.

Ontwerp is redelijk complex dus niet even snel te zeggen waar je deze het makkelijkste kan inpassen.

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2025, 07:08:18 »
Een keerlusmodule over heel schaduwstation 1 moet het oplossen.
De buitenring van station en schaduwstation 2 zijn in wezen een ovaal en schaduwstation 1 zit daarin als diagonaal en die veroorzaakt het polariteitsprobleem.

Groeten,
Bert

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2025, 08:49:12 »

Topic verwijderd, geen relevantie.

Rob
« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 22:01:07 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2025, 08:54:09 »
Schaduw station 1 moet de polariteit om kunnen klappen en dat groene deel ook
Sch. St. 1 is de diagonaal van een groot ovaal
Die groene lus staat op zichzelf




« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 11:08:41 door Mark D. »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2025, 11:40:50 »
Ik vind de nummers van de schaduwstations nogal verwarrend.
In het grote overzicht is schaduwstation 1 aan beide zijden direct verbonden met het station, vormt dus een kring.
In de kleine tekening heet dat dan schaduwstation 2.  In het overzicht is dat een kopstation.
Dus de namen van de schaduwstations in kwestie zijn 1 en 3.  In het kleine plaatje dient dus 2 vervangen te worden door 1 en 1 vervangen te worden door 3.

Waarom is dat belangrijk ?  Bij de keuze van het plaatsen van een keerlusmodule is vrije lengte belangrijk.  Is er genoeg lengte op de juiste plek, dan is er sprake van 2 keerlusmodules.  Dien je de plaatsing ergens anders te leggen, dan worden het 3 keerlusmodules.  De juiste plaatsen kan ik op dit moment nog niet aangeven, dat vereist wat meer doorgronden van het grote plaatje.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #12 Gepost op: 24 February 2025, 11:57:45 »
Uitgaande van Schaduwstation 3 (volgens groot beeld)  is er aan de rechterkant sprake van een korte en een lange verbinding. De lange zou waarschijnlijk wel een keerlusmodule kunnen bevatten, de korte naar alle waarschijnlijkheid niet.  Maar dat kun je alleen op de werkelijke baan meten.  Omdat dit hier dubbelspoor is, die beiden "verkeerd" gepoold kunnen zijn, zouden er 2 modules nodig zijn.



MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #13 Gepost op: 24 February 2025, 12:06:52 »
Links van schaduwstation 3 is er wel ruimte (neem ik aan), de rode lijn, maar daar zit een probleem met de andere aansluiting, de blauwe lijn.  Je zou kunnen kijken of je daar een oplossing maakt door middel van een relais, waarvan de stand afhankelijk is van de wisselstand.  Dus òf de rode lijn (keerlus) wordt bediend, òf de blauwe lijn.



RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #14 Gepost op: 24 February 2025, 13:30:18 »

Topic verwijderd, geen relevantie.

Rob
« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 21:59:50 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...