Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
RikM
Vandaag
om 11:17:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:12:26
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:03:14
Piko 2025
door
VAM65
Vandaag
om 11:02:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 10:47:13
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 10:36:46
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 10:33:28
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
Ben
Vandaag
om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse
door
ca.gorter
Vandaag
om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:48:02
Pendel module Viessmann 5214
door
Mar-Cas
Vandaag
om 09:46:18
Open dag MSV M&A
door
Noud48
Vandaag
om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 09:34:48
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 09:29:21
Aandrijving metro gezocht
door
Pauldg
Vandaag
om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen
door
ca.gorter
Vandaag
om 08:51:58
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
21 October 2025, 21:43:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos
door
jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert
door
dennie
21 October 2025, 15:38:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen (gelezen 5924 keer)
Nico Hoogerwerf
Offline
Berichten: 725
DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Gepost op:
23 February 2025, 20:34:47 »
Beste Allen,
Ik ben een behoorlijk ambitieuze nieuwe baan aan het bouwen, sinds ongeveer een jaar.
Deze is zo groot en er gaan straks veel treinen op rijden, waarom ik 4 Boosterkringen erin heb opgenomen. (3x Digikeijs DR5033 en 1x de centrale Yamorc 9010).
Onderstaande plaatje is een screenprint van mijn iTrain schema met alle sporen.
Het tweede plaatje is een schematische samenvatting aan de hand waarvan ik mijn probleem(pje) zal proberen uit te leggen:
HET PROBLEEM:
Zoals zichtbaar in het schema zitten er 2 kortsluitingen in het ontwerp:
- 1x links onder binnen het groene vierkantje. Deze is opgelost met een keerlusprint en dit werkt feilloos'.
- de tweede zit feitenlijk in het station (het rode deel in het schema). Deze is als je door je oogharen kijkt een onderdeel van een grote keerlus met het zwarte deel daaronder.
Ik heb dat opgelost door dit deel (rood) een aparte booster te geven, en dus geisoleerd van het zwarte aansluitende deel. (twee scheidingen, links en rechts).
Toch gaat het hier bij het wisselen van over de boostersecties fout en krijg ik een kortsluitmelding als de lok over de boosterscheiding rijdt....
Het gekke is dat dit
alleen
aan de rechterkant zich voordoet, en niet links in het schema. Alle andere scheidingspunten tussen de boosters passeert ie zonder haperen.
Ik heb op alle boosters een polariteitswisseling geactiveerd middels LNCV programering van deze Digikeijs boosters.
(voor alle duidelijkheid, dit is niet bij een lok, maar bij alles)
Wie heeft een gouden tip? Moet ik toch ergens nog een keerlusschakeling er tussen zetten? zo ja, waar dan?
Alvast dank,
Groet
Nico
Gelogd
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 489
Het liefste stoom in module vorm
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #1 Gepost op:
23 February 2025, 20:45:46 »
Hallo Nico,
Het station is niet het probleem, maar het schaduwstation. Deze moet ook een keerlus module bevatten.
Groet,
Bert
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
Mark D.
Offline
Berichten: 1210
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #2 Gepost op:
23 February 2025, 21:01:47 »
kan het zijn dat ik drie keerlussen zie?
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
RobVille
Offline
Berichten: 232
My Dark Side
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #3 Gepost op:
23 February 2025, 21:59:27 »
Citaat van: Mark D. op 23 February 2025, 21:01:47
kan het zijn dat ik drie keerlussen zie?
Klopt
--> station - schaduwstation 1
--> schaduwstation 1 - schaduwstation 2
--> groene vierkant
Rob
«
Laatst bewerkt op: 23 February 2025, 22:17:25 door RobVille
»
Gelogd
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
...
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 489
Het liefste stoom in module vorm
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #4 Gepost op:
24 February 2025, 00:25:18 »
Hoi Allen,
Ik blijf er maar 2 zien. Namelijk in de groene box en schaduwstation 1, want schaduwstation 2 en het station vormen een loop.
Groet,
Bert
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
saskia
Offline
Berichten: 571
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #5 Gepost op:
24 February 2025, 00:58:17 »
Bert,
Rob heeft gelijk,
als je schaduwstation 1 en 2 samen bekijkt vormen deze een lus.
Gelogd
Nico Hoogerwerf
Offline
Berichten: 725
DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #6 Gepost op:
24 February 2025, 06:51:16 »
Alvast dank voor t meedenken!
Op zich ben ik niet zo geinteresseeerd in hoeveel lussen het zijn, 2 of drie, maar in hoe op te lossen.
Ik dacht door t geheel te verdelen over vier booster secties dat ik t kortsluiting probleem kon voorkomen… ik heb niet alle vier de boosters in het schemaatje getekend. Het ging ook goed tot de laatste aansluiting die ik maakte (rood-zwart, rechts bovenin).
Misschien toch een keerlusmodule ertussen. Vraag is alleen: waar?
Grtz
Nico
Gelogd
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)
Frank 123
Offline
Berichten: 6371
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #7 Gepost op:
24 February 2025, 07:07:12 »
Hoi Nico,
Als ik snel kijk heb je inderdaad nog een extra keerlus in je plan. (Teken je principe schema maar eens met 2 spoorstaven, elk in een andere kleur). Een booster is geen keerlus schakeling en dus zul je nog ergens op je baan een keerlus schakeling moeten inbouwen.
Ontwerp is redelijk complex dus niet even snel te zeggen waar je deze het makkelijkste kan inpassen.
Gr Frank
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
Bert V
Offline
Berichten: 896
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #8 Gepost op:
24 February 2025, 07:08:18 »
Een keerlusmodule over heel schaduwstation 1 moet het oplossen.
De buitenring van station en schaduwstation 2 zijn in wezen een ovaal en schaduwstation 1 zit daarin als diagonaal en die veroorzaakt het polariteitsprobleem.
Groeten,
Bert
Gelogd
RobVille
Offline
Berichten: 232
My Dark Side
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #9 Gepost op:
24 February 2025, 08:49:12 »
Topic verwijderd, geen relevantie.
Rob
«
Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 22:01:07 door RobVille
»
Gelogd
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
...
Mark D.
Offline
Berichten: 1210
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #10 Gepost op:
24 February 2025, 08:54:09 »
Schaduw station 1 moet de polariteit om kunnen klappen en dat groene deel ook
Sch. St. 1 is de diagonaal van een groot ovaal
Die groene lus staat op zichzelf
«
Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 11:08:41 door Mark D.
»
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
MartinRT
Offline
Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #11 Gepost op:
24 February 2025, 11:40:50 »
Ik vind de nummers van de schaduwstations nogal verwarrend.
In het grote overzicht is schaduwstation 1 aan beide zijden direct verbonden met het station, vormt dus een kring.
In de kleine tekening heet dat dan schaduwstation 2. In het overzicht is dat een kopstation.
Dus de namen van de schaduwstations in kwestie zijn 1 en 3. In het kleine plaatje dient dus 2 vervangen te worden door 1 en 1 vervangen te worden door 3.
Waarom is dat belangrijk ? Bij de keuze van het plaatsen van een keerlusmodule is vrije lengte belangrijk. Is er genoeg lengte op de juiste plek, dan is er sprake van 2 keerlusmodules. Dien je de plaatsing ergens anders te leggen, dan worden het 3 keerlusmodules. De juiste plaatsen kan ik op dit moment nog niet aangeven, dat vereist wat meer doorgronden van het grote plaatje.
Gelogd
MartinRT
Offline
Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #12 Gepost op:
24 February 2025, 11:57:45 »
Uitgaande van Schaduwstation 3 (volgens groot beeld) is er aan de rechterkant sprake van een korte en een lange verbinding. De lange zou waarschijnlijk wel een keerlusmodule kunnen bevatten, de korte naar alle waarschijnlijkheid niet. Maar dat kun je alleen op de werkelijke baan meten. Omdat dit hier dubbelspoor is, die beiden "verkeerd" gepoold kunnen zijn, zouden er 2 modules nodig zijn.
Gelogd
MartinRT
Offline
Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #13 Gepost op:
24 February 2025, 12:06:52 »
Links van schaduwstation 3 is er wel ruimte (neem ik aan), de rode lijn, maar daar zit een probleem met de andere aansluiting, de blauwe lijn. Je zou kunnen kijken of je daar een oplossing maakt door middel van een relais, waarvan de stand afhankelijk is van de wisselstand. Dus òf de rode lijn (keerlus) wordt bediend, òf de blauwe lijn.
Gelogd
RobVille
Offline
Berichten: 232
My Dark Side
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #14 Gepost op:
24 February 2025, 13:30:18 »
Topic verwijderd, geen relevantie.
Rob
«
Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 21:59:50 door RobVille
»
Gelogd
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen