Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 19:08:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 19:00:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 18:49:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:38:56
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:59:17
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 16:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
  

Auteur Topic: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen  (gelezen 5568 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Gepost op: 23 February 2025, 20:34:47 »
Beste Allen,

Ik ben een behoorlijk ambitieuze nieuwe baan aan het bouwen, sinds ongeveer een jaar.
Deze is zo groot en er gaan straks veel treinen op rijden, waarom ik 4 Boosterkringen erin heb opgenomen. (3x Digikeijs DR5033 en 1x de centrale Yamorc 9010).

Onderstaande plaatje is een screenprint van mijn iTrain schema met alle sporen.


Het tweede plaatje is een schematische samenvatting aan de hand waarvan ik mijn probleem(pje) zal proberen uit te leggen:


HET PROBLEEM:
Zoals zichtbaar in het schema zitten er 2 kortsluitingen in het ontwerp:
- 1x links onder binnen het groene vierkantje. Deze is opgelost met een keerlusprint en dit werkt feilloos'.
- de tweede zit feitenlijk in het station (het rode deel in het schema). Deze is als je door je oogharen kijkt een onderdeel van een grote keerlus met het zwarte deel daaronder.
Ik heb dat opgelost door dit deel (rood) een aparte booster te geven, en dus geisoleerd van het zwarte aansluitende deel. (twee scheidingen, links en rechts).

Toch gaat het hier bij het wisselen van over de boostersecties fout en krijg ik een kortsluitmelding als de lok over de boosterscheiding rijdt....
Het gekke is dat dit alleen aan de rechterkant zich voordoet, en niet links in het schema. Alle andere scheidingspunten tussen de boosters passeert ie zonder haperen.
Ik heb op alle boosters een polariteitswisseling geactiveerd middels LNCV programering van deze Digikeijs boosters.
(voor alle duidelijkheid, dit is niet bij een lok, maar bij alles)

Wie heeft een gouden tip? Moet ik toch ergens nog een keerlusschakeling er tussen zetten? zo ja, waar dan?

Alvast dank,
Groet
Nico

DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2025, 20:45:46 »
Hallo Nico,

Het station is niet het probleem, maar het schaduwstation. Deze moet ook een keerlus module bevatten.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2025, 21:01:47 »
kan het zijn dat ik drie keerlussen zie?

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2025, 21:59:27 »
kan het zijn dat ik drie keerlussen zie?

Klopt  ;D

--> station - schaduwstation 1
--> schaduwstation 1 - schaduwstation 2
--> groene vierkant

Rob
« Laatst bewerkt op: 23 February 2025, 22:17:25 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2025, 00:25:18 »
Hoi Allen,

Ik blijf er maar 2 zien. Namelijk in de groene box en schaduwstation 1, want schaduwstation 2 en het station vormen een loop.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2025, 00:58:17 »
Bert,
Rob heeft gelijk,
als je schaduwstation 1 en 2 samen bekijkt vormen deze een lus.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2025, 06:51:16 »
Alvast dank voor t meedenken!
Op zich ben ik niet zo geinteresseeerd in hoeveel lussen het zijn, 2 of drie, maar in hoe op te lossen.
Ik dacht door t geheel te verdelen over vier booster secties dat ik t kortsluiting probleem kon voorkomen… ik heb niet alle vier de boosters in het schemaatje getekend. Het ging ook goed tot de laatste aansluiting die ik maakte (rood-zwart, rechts bovenin).
Misschien toch een keerlusmodule ertussen.  Vraag is alleen: waar?

Grtz
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6145
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2025, 07:07:12 »
Hoi Nico,

Als ik snel kijk heb je inderdaad nog een extra keerlus in je plan. (Teken je principe schema maar eens met 2 spoorstaven, elk in een andere kleur). Een booster is geen keerlus schakeling en dus zul je nog ergens op je baan een  keerlus schakeling moeten inbouwen.

Ontwerp is redelijk complex dus niet even snel te zeggen waar je deze het makkelijkste kan inpassen.

Gr Frank

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2025, 07:08:18 »
Een keerlusmodule over heel schaduwstation 1 moet het oplossen.
De buitenring van station en schaduwstation 2 zijn in wezen een ovaal en schaduwstation 1 zit daarin als diagonaal en die veroorzaakt het polariteitsprobleem.

Groeten,
Bert

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2025, 08:49:12 »

Topic verwijderd, geen relevantie.

Rob
« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 22:01:07 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2025, 08:54:09 »
Schaduw station 1 moet de polariteit om kunnen klappen en dat groene deel ook
Sch. St. 1 is de diagonaal van een groot ovaal
Die groene lus staat op zichzelf




« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 11:08:41 door Mark D. »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2025, 11:40:50 »
Ik vind de nummers van de schaduwstations nogal verwarrend.
In het grote overzicht is schaduwstation 1 aan beide zijden direct verbonden met het station, vormt dus een kring.
In de kleine tekening heet dat dan schaduwstation 2.  In het overzicht is dat een kopstation.
Dus de namen van de schaduwstations in kwestie zijn 1 en 3.  In het kleine plaatje dient dus 2 vervangen te worden door 1 en 1 vervangen te worden door 3.

Waarom is dat belangrijk ?  Bij de keuze van het plaatsen van een keerlusmodule is vrije lengte belangrijk.  Is er genoeg lengte op de juiste plek, dan is er sprake van 2 keerlusmodules.  Dien je de plaatsing ergens anders te leggen, dan worden het 3 keerlusmodules.  De juiste plaatsen kan ik op dit moment nog niet aangeven, dat vereist wat meer doorgronden van het grote plaatje.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #12 Gepost op: 24 February 2025, 11:57:45 »
Uitgaande van Schaduwstation 3 (volgens groot beeld)  is er aan de rechterkant sprake van een korte en een lange verbinding. De lange zou waarschijnlijk wel een keerlusmodule kunnen bevatten, de korte naar alle waarschijnlijkheid niet.  Maar dat kun je alleen op de werkelijke baan meten.  Omdat dit hier dubbelspoor is, die beiden "verkeerd" gepoold kunnen zijn, zouden er 2 modules nodig zijn.



MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #13 Gepost op: 24 February 2025, 12:06:52 »
Links van schaduwstation 3 is er wel ruimte (neem ik aan), de rode lijn, maar daar zit een probleem met de andere aansluiting, de blauwe lijn.  Je zou kunnen kijken of je daar een oplossing maakt door middel van een relais, waarvan de stand afhankelijk is van de wisselstand.  Dus òf de rode lijn (keerlus) wordt bediend, òf de blauwe lijn.



RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #14 Gepost op: 24 February 2025, 13:30:18 »

Topic verwijderd, geen relevantie.

Rob
« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 21:59:50 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje