Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
Frits C
Vandaag
om 19:12:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frits C
Vandaag
om 19:08:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric v C
Vandaag
om 19:00:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Gert Arkema
Vandaag
om 18:49:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:38:56
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 18:17:53
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 17:59:17
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Torikoos
Vandaag
om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Torikoos
Vandaag
om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
Peter.v.L
Vandaag
om 17:17:00
S88n bus splitsen
door
Dave.......
Vandaag
om 17:06:53
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch..
door
Martijn1974
Vandaag
om 16:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 16:21:39
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ralf Wittkamp
Vandaag
om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 13:54:47
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
orientexpress
Vandaag
om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:04:32
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:21:16
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:44:21
Roco Plan T
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:33:30
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:15:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen (gelezen 5568 keer)
Nico Hoogerwerf
Offline
Berichten: 708
DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Gepost op:
23 February 2025, 20:34:47 »
Beste Allen,
Ik ben een behoorlijk ambitieuze nieuwe baan aan het bouwen, sinds ongeveer een jaar.
Deze is zo groot en er gaan straks veel treinen op rijden, waarom ik 4 Boosterkringen erin heb opgenomen. (3x Digikeijs DR5033 en 1x de centrale Yamorc 9010).
Onderstaande plaatje is een screenprint van mijn iTrain schema met alle sporen.
Het tweede plaatje is een schematische samenvatting aan de hand waarvan ik mijn probleem(pje) zal proberen uit te leggen:
HET PROBLEEM:
Zoals zichtbaar in het schema zitten er 2 kortsluitingen in het ontwerp:
- 1x links onder binnen het groene vierkantje. Deze is opgelost met een keerlusprint en dit werkt feilloos'.
- de tweede zit feitenlijk in het station (het rode deel in het schema). Deze is als je door je oogharen kijkt een onderdeel van een grote keerlus met het zwarte deel daaronder.
Ik heb dat opgelost door dit deel (rood) een aparte booster te geven, en dus geisoleerd van het zwarte aansluitende deel. (twee scheidingen, links en rechts).
Toch gaat het hier bij het wisselen van over de boostersecties fout en krijg ik een kortsluitmelding als de lok over de boosterscheiding rijdt....
Het gekke is dat dit
alleen
aan de rechterkant zich voordoet, en niet links in het schema. Alle andere scheidingspunten tussen de boosters passeert ie zonder haperen.
Ik heb op alle boosters een polariteitswisseling geactiveerd middels LNCV programering van deze Digikeijs boosters.
(voor alle duidelijkheid, dit is niet bij een lok, maar bij alles)
Wie heeft een gouden tip? Moet ik toch ergens nog een keerlusschakeling er tussen zetten? zo ja, waar dan?
Alvast dank,
Groet
Nico
Gelogd
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 490
Het liefste stoom in module vorm
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #1 Gepost op:
23 February 2025, 20:45:46 »
Hallo Nico,
Het station is niet het probleem, maar het schaduwstation. Deze moet ook een keerlus module bevatten.
Groet,
Bert
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
Mark D.
Offline
Berichten: 1191
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #2 Gepost op:
23 February 2025, 21:01:47 »
kan het zijn dat ik drie keerlussen zie?
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
RobVille
Offline
Berichten: 177
My Dark Side
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #3 Gepost op:
23 February 2025, 21:59:27 »
Citaat van: Mark D. op 23 February 2025, 21:01:47
kan het zijn dat ik drie keerlussen zie?
Klopt
--> station - schaduwstation 1
--> schaduwstation 1 - schaduwstation 2
--> groene vierkant
Rob
«
Laatst bewerkt op: 23 February 2025, 22:17:25 door RobVille
»
Gelogd
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 490
Het liefste stoom in module vorm
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #4 Gepost op:
24 February 2025, 00:25:18 »
Hoi Allen,
Ik blijf er maar 2 zien. Namelijk in de groene box en schaduwstation 1, want schaduwstation 2 en het station vormen een loop.
Groet,
Bert
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
saskia
Offline
Berichten: 491
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #5 Gepost op:
24 February 2025, 00:58:17 »
Bert,
Rob heeft gelijk,
als je schaduwstation 1 en 2 samen bekijkt vormen deze een lus.
Gelogd
Nico Hoogerwerf
Offline
Berichten: 708
DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #6 Gepost op:
24 February 2025, 06:51:16 »
Alvast dank voor t meedenken!
Op zich ben ik niet zo geinteresseeerd in hoeveel lussen het zijn, 2 of drie, maar in hoe op te lossen.
Ik dacht door t geheel te verdelen over vier booster secties dat ik t kortsluiting probleem kon voorkomen… ik heb niet alle vier de boosters in het schemaatje getekend. Het ging ook goed tot de laatste aansluiting die ik maakte (rood-zwart, rechts bovenin).
Misschien toch een keerlusmodule ertussen. Vraag is alleen: waar?
Grtz
Nico
Gelogd
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)
Frank 123
Online
Berichten: 6145
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #7 Gepost op:
24 February 2025, 07:07:12 »
Hoi Nico,
Als ik snel kijk heb je inderdaad nog een extra keerlus in je plan. (Teken je principe schema maar eens met 2 spoorstaven, elk in een andere kleur). Een booster is geen keerlus schakeling en dus zul je nog ergens op je baan een keerlus schakeling moeten inbouwen.
Ontwerp is redelijk complex dus niet even snel te zeggen waar je deze het makkelijkste kan inpassen.
Gr Frank
Gelogd
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Bert V
Offline
Berichten: 890
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #8 Gepost op:
24 February 2025, 07:08:18 »
Een keerlusmodule over heel schaduwstation 1 moet het oplossen.
De buitenring van station en schaduwstation 2 zijn in wezen een ovaal en schaduwstation 1 zit daarin als diagonaal en die veroorzaakt het polariteitsprobleem.
Groeten,
Bert
Gelogd
RobVille
Offline
Berichten: 177
My Dark Side
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #9 Gepost op:
24 February 2025, 08:49:12 »
Topic verwijderd, geen relevantie.
Rob
«
Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 22:01:07 door RobVille
»
Gelogd
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje
Mark D.
Offline
Berichten: 1191
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #10 Gepost op:
24 February 2025, 08:54:09 »
Schaduw station 1 moet de polariteit om kunnen klappen en dat groene deel ook
Sch. St. 1 is de diagonaal van een groot ovaal
Die groene lus staat op zichzelf
«
Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 11:08:41 door Mark D.
»
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
MartinRT
Offline
Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #11 Gepost op:
24 February 2025, 11:40:50 »
Ik vind de nummers van de schaduwstations nogal verwarrend.
In het grote overzicht is schaduwstation 1 aan beide zijden direct verbonden met het station, vormt dus een kring.
In de kleine tekening heet dat dan schaduwstation 2. In het overzicht is dat een kopstation.
Dus de namen van de schaduwstations in kwestie zijn 1 en 3. In het kleine plaatje dient dus 2 vervangen te worden door 1 en 1 vervangen te worden door 3.
Waarom is dat belangrijk ? Bij de keuze van het plaatsen van een keerlusmodule is vrije lengte belangrijk. Is er genoeg lengte op de juiste plek, dan is er sprake van 2 keerlusmodules. Dien je de plaatsing ergens anders te leggen, dan worden het 3 keerlusmodules. De juiste plaatsen kan ik op dit moment nog niet aangeven, dat vereist wat meer doorgronden van het grote plaatje.
Gelogd
MartinRT
Offline
Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #12 Gepost op:
24 February 2025, 11:57:45 »
Uitgaande van Schaduwstation 3 (volgens groot beeld) is er aan de rechterkant sprake van een korte en een lange verbinding. De lange zou waarschijnlijk wel een keerlusmodule kunnen bevatten, de korte naar alle waarschijnlijkheid niet. Maar dat kun je alleen op de werkelijke baan meten. Omdat dit hier dubbelspoor is, die beiden "verkeerd" gepoold kunnen zijn, zouden er 2 modules nodig zijn.
Gelogd
MartinRT
Offline
Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #13 Gepost op:
24 February 2025, 12:06:52 »
Links van schaduwstation 3 is er wel ruimte (neem ik aan), de rode lijn, maar daar zit een probleem met de andere aansluiting, de blauwe lijn. Je zou kunnen kijken of je daar een oplossing maakt door middel van een relais, waarvan de stand afhankelijk is van de wisselstand. Dus òf de rode lijn (keerlus) wordt bediend, òf de blauwe lijn.
Gelogd
RobVille
Offline
Berichten: 177
My Dark Side
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
«
Reactie #14 Gepost op:
24 February 2025, 13:30:18 »
Topic verwijderd, geen relevantie.
Rob
«
Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 21:59:50 door RobVille
»
Gelogd
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen