Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 22:46:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 22:43:21
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
  

Auteur Topic: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos  (gelezen 4444 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
    • Mijn YouTube filmpjes
Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Gepost op: 01 January 2025, 18:01:16 »
Mod: afgesplitst uit 'toon hier je pas gereedgekomen bouwsels', het is naar aanleiding van deze fraaie geupgrade oude roco blokkendoos.



Het model is een mengeling van van twee verschillende mBD's. Je hebt de oude lijner mB5D en de noord-hollander mB4D. De oudelijner had vijf vijf ramen en dubbele schuifdeuren in de bagageruimte en de noord-hollander had 4 ramen en een enkele roldeur in de bagageruimte. Daarna had de mB5D een houten dak en de mB4D een stalen dak. Ook de draaistellen waren verschillend. Om dit aan te passen ben je wel even bezig. Maar dan haal je het karakter van de eerst Roco blokkendoos wel weg, en wat Gerard beschrijft de emotionele waarde.
Ik heb het zelf wel gedaan door de schuifdeur te vervangen door een roldeur en de draaistelzijkanten te vervangen door die van Kleinspoor.

@Gerard, ik vind de achterwand van de cabine wel heel erg mooi gelukt (y) Misschien is het nog te overwegen om er een Micromotor in te plaatsen.

Rob
« Laatst bewerkt op: 02 January 2025, 21:09:13 door Reinout van Rees »
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #1 Gepost op: 01 January 2025, 18:04:41 »
Toch best wel een prestatie van Roco destijds om dingen uit twee verschillende tekeningen door elkaar te gooien
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1625
    • Dwangrail.nl
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2025, 18:15:35 »
Daar was een hele simpele reden voor, ze kregen de motor niet in de ruimte voor de mBD. En door de raamindeling aan te passen naar een mB4D paste de motor wel. Dat de rest van de details niet werden meegenomen, vonden we toendertijd niet erg.

En kleinspoor heeft al 25 jaar een ombouwsetje om deze mBD goed te maken, dus wat let je?
ik vond het een leuke ombouw!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2025, 18:24:18 »
Aha, dat maakt veel duidelijk. Dank!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2560
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2025, 18:28:51 »
En kleinspoor heeft al 25 jaar een ombouwsetje om deze mBD goed te maken, dus wat let je?

Breng hem nou niet op ideeën.. Paul heeft al teveel projectjes  ;D ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2025, 18:41:27 »
Stiekem ook dingen aan het afstoten voor meer focus  :angel:
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2025, 18:52:06 »
Roco produceerde en produceert buitenlandse modellen op basis van tekeningen, adviezen en foto's (en dan gaat het om duizenden details) en als de items nog bestaan op eigen onderzoek. Als de leverancier van de gewenste info er naast zit dan gaat het met het model ook fout. De importeur van Roco, de heer van Balen-Walter van Noveki, consulteerde toen NS en werd verwezen naar de heer Enter, verbindingsman tussen NS en de museale bedrijven. Zo fotografeerde hij als de bekende NS'er de daken can de Blokkendozen in Beekbergen in 1977. Althans ik heb hem aan een ladder geholpen om op de daken van de ex-B 5215, 17, 40 en 41 te komen. Hij vertelde destijds echter niet waarom. Die foto's zijn gebruikt om de daken van de Blokkendozen vorm te geven en dat verklaart ook de fouten van de daken van het stuurstandrijtuig Ces en het motorrijtuig m4BD. Eerder was het al fout gegaan met 1) de plaatsing van een der ventilatoren op de plan D A en later 2) van de juiste opstaptreden bij de nagebootste ICK's (niet door Enter maar de nieuwe importeur Reijne. De blokkendoosset werd destijds in de Railhobby ten onrechte als een mooi model bestempeld en ging zelfs de fout in door een foto op te nemen van een mBD, een Oude Lijner. Bijgaand foto's van een mBD en een mB4D, alle van het HUA. De eerste stond ook in de RH.


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2025, 19:49:26 »
Helemaal helder Otto!

Ik wou overigens dat het boek van Van Wijck Jurriaanse zo helder was. Het staat bomvol informatie, maar naar mijn idee redactioneel nogal chaotisch ondanks een (redelijk) logische indeling
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5358
  • Modelspoor is emotie...
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2025, 23:16:20 »
In deel 1 van ‘Elektrische treinen in Nederland’ staat een uitgebreid hoofdstuk over de Blokkendozen met tekeningen van alle basisuitvoeringen van zowel motor-als getrokken rijtuigen. Daarnaast is het boek ‘Blokkendozen op het spoor’ (uitg.Wbooks) een aanrader als je interessen in het Mat24 hebt.
Tbinnebarretije…

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #9 Gepost op: 02 January 2025, 08:46:35 »
Ik ga de bibliotheek maar eens uitbreiden!  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #10 Gepost op: 02 January 2025, 09:00:57 »
Ik zie overigens dat op de doos van de 1e Roco blokkendoos wel een mBD met 5 passagiersramen staat afgebeeld. #hoedan?  ???
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #11 Gepost op: 02 January 2025, 09:26:56 »
De blokkendoosset werd destijds in de Railhobby ten onrechte als een mooi model bestempeld en ging zelfs de fout in door een foto op te nemen van een mBD, een Oude Lijner. Bijgaand foto's van een mBD en een mB4D, alle van het HUA.

Ik vond het ook een mooi model. Met alle fouten was het onmiskenbaar een Nederlandse Blokkendoos. Heel apart in die jaren.
Maar het geld was schaars en dus kwam er een 2200. Die had dan weer verkeerde luiken op dak en huif kwam ik 25 jaar later achter.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8437
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #12 Gepost op: 02 January 2025, 09:40:19 »
Ik zie overigens dat op de doos van de 1e Roco blokkendoos wel een mBD met 5 passagiersramen staat afgebeeld. #hoedan?  ???
Door fotografie?  :angel:

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #13 Gepost op: 02 January 2025, 09:40:59 »
Nee, de tekening.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2025, 10:50:31 »
Hetzelfde probleem deed zich in de jaren na WW2 voor in de Sovjetzone van Duitsland. De DRB opvolger DR snapte geen bal van de nummering van het achtergebleven NS-materieel. De Blokkendozen-tussenrijtuigen waren in de 8500 serie genummerd en dus werd zo'n beetje alles bij elkaar geflikkerd door de vazallen van de USSR. Hadden ze toen maar geweten dat de letters voor de nummers deel uitmaakten van de registraties dan was de liefhebber na de "Wende" veel moeite gespaard gebleven. Uiteindelijk zijn de twintig vermiste rijtuigen qua DR-nummering en latere vernummeringen terecht. Het over enige tijd te verschijnen boek over de Blokkendozen van Henk Boshuijzen zal alles over Mat. '24 uit het oogpunt van een ex-NS'er (met veel "Stofzuiger"-ervaring) uit de doeken doen.