Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 12:21:21
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Pauldg
Vandaag om 11:48:59
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
  

Auteur Topic: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos  (gelezen 5292 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
    • Mijn YouTube filmpjes
Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Gepost op: 01 January 2025, 18:01:16 »
Mod: afgesplitst uit 'toon hier je pas gereedgekomen bouwsels', het is naar aanleiding van deze fraaie geupgrade oude roco blokkendoos.



Het model is een mengeling van van twee verschillende mBD's. Je hebt de oude lijner mB5D en de noord-hollander mB4D. De oudelijner had vijf vijf ramen en dubbele schuifdeuren in de bagageruimte en de noord-hollander had 4 ramen en een enkele roldeur in de bagageruimte. Daarna had de mB5D een houten dak en de mB4D een stalen dak. Ook de draaistellen waren verschillend. Om dit aan te passen ben je wel even bezig. Maar dan haal je het karakter van de eerst Roco blokkendoos wel weg, en wat Gerard beschrijft de emotionele waarde.
Ik heb het zelf wel gedaan door de schuifdeur te vervangen door een roldeur en de draaistelzijkanten te vervangen door die van Kleinspoor.

@Gerard, ik vind de achterwand van de cabine wel heel erg mooi gelukt (y) Misschien is het nog te overwegen om er een Micromotor in te plaatsen.

Rob
« Laatst bewerkt op: 02 January 2025, 21:09:13 door Reinout van Rees »
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #1 Gepost op: 01 January 2025, 18:04:41 »
Toch best wel een prestatie van Roco destijds om dingen uit twee verschillende tekeningen door elkaar te gooien
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2025, 18:15:35 »
Daar was een hele simpele reden voor, ze kregen de motor niet in de ruimte voor de mBD. En door de raamindeling aan te passen naar een mB4D paste de motor wel. Dat de rest van de details niet werden meegenomen, vonden we toendertijd niet erg.

En kleinspoor heeft al 25 jaar een ombouwsetje om deze mBD goed te maken, dus wat let je?
ik vond het een leuke ombouw!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2025, 18:24:18 »
Aha, dat maakt veel duidelijk. Dank!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2025, 18:28:51 »
En kleinspoor heeft al 25 jaar een ombouwsetje om deze mBD goed te maken, dus wat let je?

Breng hem nou niet op ideeën.. Paul heeft al teveel projectjes  ;D ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2025, 18:41:27 »
Stiekem ook dingen aan het afstoten voor meer focus  :angel:
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2025, 18:52:06 »
Roco produceerde en produceert buitenlandse modellen op basis van tekeningen, adviezen en foto's (en dan gaat het om duizenden details) en als de items nog bestaan op eigen onderzoek. Als de leverancier van de gewenste info er naast zit dan gaat het met het model ook fout. De importeur van Roco, de heer van Balen-Walter van Noveki, consulteerde toen NS en werd verwezen naar de heer Enter, verbindingsman tussen NS en de museale bedrijven. Zo fotografeerde hij als de bekende NS'er de daken can de Blokkendozen in Beekbergen in 1977. Althans ik heb hem aan een ladder geholpen om op de daken van de ex-B 5215, 17, 40 en 41 te komen. Hij vertelde destijds echter niet waarom. Die foto's zijn gebruikt om de daken van de Blokkendozen vorm te geven en dat verklaart ook de fouten van de daken van het stuurstandrijtuig Ces en het motorrijtuig m4BD. Eerder was het al fout gegaan met 1) de plaatsing van een der ventilatoren op de plan D A en later 2) van de juiste opstaptreden bij de nagebootste ICK's (niet door Enter maar de nieuwe importeur Reijne. De blokkendoosset werd destijds in de Railhobby ten onrechte als een mooi model bestempeld en ging zelfs de fout in door een foto op te nemen van een mBD, een Oude Lijner. Bijgaand foto's van een mBD en een mB4D, alle van het HUA. De eerste stond ook in de RH.


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2025, 19:49:26 »
Helemaal helder Otto!

Ik wou overigens dat het boek van Van Wijck Jurriaanse zo helder was. Het staat bomvol informatie, maar naar mijn idee redactioneel nogal chaotisch ondanks een (redelijk) logische indeling
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
  • Modelspoor is emotie...
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2025, 23:16:20 »
In deel 1 van ‘Elektrische treinen in Nederland’ staat een uitgebreid hoofdstuk over de Blokkendozen met tekeningen van alle basisuitvoeringen van zowel motor-als getrokken rijtuigen. Daarnaast is het boek ‘Blokkendozen op het spoor’ (uitg.Wbooks) een aanrader als je interessen in het Mat24 hebt.
Tbinnebarretije…

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #9 Gepost op: 02 January 2025, 08:46:35 »
Ik ga de bibliotheek maar eens uitbreiden!  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #10 Gepost op: 02 January 2025, 09:00:57 »
Ik zie overigens dat op de doos van de 1e Roco blokkendoos wel een mBD met 5 passagiersramen staat afgebeeld. #hoedan?  ???
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #11 Gepost op: 02 January 2025, 09:26:56 »
De blokkendoosset werd destijds in de Railhobby ten onrechte als een mooi model bestempeld en ging zelfs de fout in door een foto op te nemen van een mBD, een Oude Lijner. Bijgaand foto's van een mBD en een mB4D, alle van het HUA.

Ik vond het ook een mooi model. Met alle fouten was het onmiskenbaar een Nederlandse Blokkendoos. Heel apart in die jaren.
Maar het geld was schaars en dus kwam er een 2200. Die had dan weer verkeerde luiken op dak en huif kwam ik 25 jaar later achter.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #12 Gepost op: 02 January 2025, 09:40:19 »
Ik zie overigens dat op de doos van de 1e Roco blokkendoos wel een mBD met 5 passagiersramen staat afgebeeld. #hoedan?  ???
Door fotografie?  :angel:

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #13 Gepost op: 02 January 2025, 09:40:59 »
Nee, de tekening.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: Oorsprong oorspronkelijke roco blokkendoos
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2025, 10:50:31 »
Hetzelfde probleem deed zich in de jaren na WW2 voor in de Sovjetzone van Duitsland. De DRB opvolger DR snapte geen bal van de nummering van het achtergebleven NS-materieel. De Blokkendozen-tussenrijtuigen waren in de 8500 serie genummerd en dus werd zo'n beetje alles bij elkaar geflikkerd door de vazallen van de USSR. Hadden ze toen maar geweten dat de letters voor de nummers deel uitmaakten van de registraties dan was de liefhebber na de "Wende" veel moeite gespaard gebleven. Uiteindelijk zijn de twintig vermiste rijtuigen qua DR-nummering en latere vernummeringen terecht. Het over enige tijd te verschijnen boek over de Blokkendozen van Henk Boshuijzen zal alles over Mat. '24 uit het oogpunt van een ex-NS'er (met veel "Stofzuiger"-ervaring) uit de doeken doen.