Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 14:11:06
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tijgernootje
Vandaag om 13:49:18
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Piko 2025 door Bor de Wolf
Vandaag om 12:37:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
Vandaag om 12:34:25
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door 1200blauw
Vandaag om 10:26:43
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 09:21:37
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 151740 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8977
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #180 Gepost op: 10 October 2009, 17:56:41 »


Wat een prachtig resultaat, je zou toch niet zeggen dat het een Lima is...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #181 Gepost op: 10 October 2009, 22:33:51 »
Ik ben bang dat mijn project voor onbepaalde tijd stil ligt. Telkens verdwenen er onderdelen van de kap die nog wel nodig zijn. Eerst een hijsoog op het dak, daarna een trapje onder een cabinedeur. Welk onderdeel volgt? Wie weet of deze onderdelen zelf na te maken zijn? Zo ja, hoe?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #182 Gepost op: 17 October 2009, 15:14:40 »
Ik zit net de roosters Alu te spuiten want dat hoort zo, maar na kontrole bij grootspoorkiekjes valt het mij op de bij de turq. de roosters ook turq. zijn, dus ben ik nu voor de kat zijn viool bezig geweest?
Dat kan ik dus bij de volgende achterwege laten.
De bufferhulzen zijn op de modelexemplaren ook altijd zwart, en in 1:1 turq.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 15:26:12 door prutser »

Rockerbox

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #183 Gepost op: 17 October 2009, 15:32:03 »
Heeft iemand al eens opgeteld wat al dat opknappen kost?  ???
Zelf ken ik het gevoel Marklin en Fleismann te duur dan maar mijn Lima 1310 aan passen. Ik ben er nog niet aan begonnen, maar ik lees met veel plezier de opknap beurten. Maar als ik dan lees welke  Roco, Fleismann en/of  Marklin onderdelen er bij moeten worden gekocht, laat staan als je Faulhaber motor inbouwd.  :o
Is het misschien goedkoper om bijvoorbeeld toch een Fleismann aanteschaffen. Maar je kunt natuurlijk ook gaan voor de uitdaging maar zit dan niet te zeuren dat FleiMaTrix te duur zijn.


Ride On

Rino


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #184 Gepost op: 17 October 2009, 15:47:26 »
De oude Märklin en Fleischmann kappen kloppen niet wat maatvoering betreft.

Lima Lok tussen de 12,- en 30,- Euro.
Sommerfeld panto's 19,- Euro.
Verf en oplosmiddelen +/- 10,- Euro.
Transfers en schilden, en handrails +/- 10,- Euro.
Misschien nog een nieuwe motor à 30,- Euro, maar met de Lima motor heb ik niet zo veel problemen dus die laat ik in eerste instantie achterwege.
Veel tijd, maar dat is de bedoeling van een hobby.
Onderdelen..,ik zit nog aan hefcilinders van Roco te denken, maar vanwege hun eindeloze levertijd weet ik niet of dat zin heeft.
Zoiets dus.

En je kan er lekker over neuzelen op het forum  ;D

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 17:01:29 door prutser »

Daan de leeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #185 Gepost op: 17 October 2009, 16:39:16 »
@Daan --kun je laten zien hoe je dit precies hebt gedaan? Ik zit er ook naar te kijken, maar houd geen voldoende ruimte meer over voor het gewicht als ik in dat 'bakje' extra styreen ter versterking moet aanbrengen, wat me na de verlenging toch wel noodzakelijk lijkt. Bovendien zou het bakje dan buiten de plaat onderaan de zijwand gaan uitsteken ...?

Hierbij het antwoord, ik dacht dat ik hem doormidden had gezaagd, maar toen ik de bak weer opende was het toch wat anders.
Ik heb toen het gat aan de ene kant dicht gemaakt en weer opnieuwd geboord, aan de kant van de motor heb ik de bak door gezaagd er stukje styreen tussen geplaatst en alles weer vast gezet. Aan de buiten kant heb ik het te lange stuk weer ingekort en vast gezet, om dit sterk genoeg te krijgen, doe ik gewoon met een soldeerbout het plastic "lassen", stinkt en rookt verschrikkelijk maar zit wel goed vast.

voordeel is dat het onderstel op dezelfde plaatsen blijft vastzitten aan de bovenkant en dat er niets onder de bovenkant uitsteekt. het gewicht kan dan ook op zijn eigen plaats blijven.
bijdeze een foto:



Mvr gr
Daan de Leeuw
Mvg Daan

Rockerbox

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #186 Gepost op: 17 October 2009, 17:05:10 »
Kort samen gevat, plus/minus € 100,- plus 100 man uren?


Rino

Daan de leeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #187 Gepost op: 17 October 2009, 17:15:59 »
Hobby=man uren???
Mvg Daan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #188 Gepost op: 17 October 2009, 19:33:54 »
Kort samen gevat, plus/minus € 100,- plus 100 man uren?

Daarom koop ik de Lima voor +/- 12,00 en doe er geen modeltorque motor in, scheelt de helft.
Tja, man uren? Geen idee het is mijn hobby dus.

Groet Stephan.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #189 Gepost op: 17 October 2009, 20:44:44 »
@Daan: Dank; ik ga er opnieuw naar kijken. Maar dat van die soldeerbout weet ik nog niet.

@Prutser: Mooi! Ook erg mooie draaistellen. Goed dat je het juiste model baanschuiver hebt genomen (heeft M* ook fout gedaan bij de bruine en turkooise --die schuin-naar-voren-wijzende kwamen pas in de jaren '60). Kun je nog een keer wat meer in detail zeggen over die remcylinders --je zie iets over wattenstaafjes meen ik maar welke precies, en welk stuk ervan?

Wie zich zorgen maakt over de uren die hierin gaan moet er inderdaad maar niet aan beginnen...
Zelfs ik heb ook enige vooruitgang te melden, nl. nieuwe ventilatieroosters (ik wil een blauwe van na 1970 maken), en handgrepen:




De roosters zijn gemaakt met de vijl & boterkoek-methode. Alle ingredienten hieronder bij elkaar:

Uit de aluminium bodem van het boterkoekbakje knippen we stukjes die op de houtvijl met de cocktailprikker worden ingekrast. Daarvan knippen we dan weer kleine strookjes, die op een stukje 0,3 mm styreen worden geplakt en ingelijst met Evergreen strips 0,25 x 0,5 mm. Daarna grijs gesproten met grondverf. Roestkleur komt. Eerst de handgrepen op neus en bufferbalk.

« Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 20:47:45 door janw »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #190 Gepost op: 17 October 2009, 21:00:42 »
Das mooi jan , als jij nou volgende keer die spullen meeneemt naar de club , dan zorgen wij wel dat jij weer een lege boterkoek verpakking overhoud . :D

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #191 Gepost op: 17 October 2009, 21:07:11 »
Kijk dat kan dan weer niet via internet...
« Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 21:53:43 door janw »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #192 Gepost op: 17 October 2009, 21:22:21 »
Ik zit net de roosters Alu te spuiten want dat hoort zo, maar na kontrole bij grootspoorkiekjes valt het mij op de bij de turq. de roosters ook turq. zijn, dus ben ik nu voor de kat zijn viool bezig geweest?

Zijn er dus foto's van een turq. met Alu. roosters?

@Jan; ik heb coctailprikkers in de steel van wattenstaafjes gestoken en op maat gesneden, de ring eromheen is ook een schijfje van de steel die eromheen klemt en is aan de achterkant doorgesneden. Eventueel gelijmd met een bisonkit achtige lijm want het spul is niet te lijmen.

Door de baanschuivers zit ook geen stang gestoken, die kon ik op foto's niet ontdekken.

Groet Stephan.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #193 Gepost op: 17 October 2009, 21:47:26 »
Ahaa...
Die stang tussen de baanvegers zie ik bij de turkooise bv. op de foto op Bouman p. 50 en 51 onderaan, 52 bovenaan.
[EDIT] correctie: Je hebt gelijk, er loopt inderdaad oorspronkelijk geen stang tussen baanvegers, maar tussen de remblokken. In elk geval hoort daar een horizontale stang te zien te zijn.


Jan
« Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 21:53:13 door janw »

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #194 Gepost op: 24 October 2009, 17:13:09 »
Inmiddels besloten toch maar het oude onderstel te behouden en de draaistellen beter te detailleren. Ik ga denk ik toch Roco-remcylinders bestellen, de spiraalveren door de ijzerdraad-en-vertinmethode, wat ik met de bladveren doe weet ik niet. Onderdelen bestellen/aanschaffen wacht ik mee tot de problemen met de afgebroken hijsogen en trapjes zijn opgelost.

@janw: Erg mooie ventilatieroosters (y)