Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 12:21:21
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Pauldg
Vandaag om 11:48:59
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:44:50
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 158101 keer)

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #165 Gepost op: 08 September 2009, 16:44:43 »
Bestellen zal wel lukken... :-\
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #166 Gepost op: 08 September 2009, 17:08:41 »
Ach, het moet toch te proberen zijn? Anders zoek ik gewoon een alternatief, zo simpel is het.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #167 Gepost op: 11 September 2009, 23:57:16 »

      De trapjes heb ik ook heel simpel uit de dunne verpakkingskunstof en 0,5 mm plaat voor de treden gevouwen en geplakt. Het is puzzelen om ze onder de deur te laten uitkomen met die bladveren. Houd daar op tijd rekening mee, ik kwam er eigenlijk te laat achter. Volgend exemplaar beter.

Voor de positie van de trapjes is er weinig keuze, er is eigenlijk maar op een plek plaats en dat is ook gelijk de juiste plek als je het met het 1:1 vergelijkt.
Helaas klopt het dan niet meer met de deuren, het is precies 2 mm. verschoven, ik ben nu dus toch van plan om de draaistellen 2 mm. naar
voren te verplaatsen.

Zoals hier.
Toen ik met de draaistellen bezig was heb ik dit opgelost door ze 2 mm naar de buiten zijde te verplaatsen, ik heb dit idee ooit van iemand op een beurs gehoord die er een artikel over zou schrijven in een hobbyblad, ik heb dit artikel nooit gezien en ben toe zelf aan de gang gegaan, bij deze het resultaat.


bij deze is het niet gedaan.


Bij deze zijn onverbouwde draaistellen iets naar buiten toe geplaatst wat meteen een beter gezicht gaf

Mvg
Daan de Leeuw

Een baanschuiver laat ik achterwege en ik moet nog kijken wat er gesneden moet worden om een kortkoppelmechaniek te plaatsen.
Als ik alle handrails erop heb plaats ik wel een foto, over een tijdje.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2022, 17:40:06 door Duikeend. Reden: citaat aangepast omdat ook het origineel aangepast is. »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #168 Gepost op: 13 September 2009, 22:55:53 »
Een baanschuiver laat ik achterwege

Waarom dat dan? Dat is juist een heel effectieve verbetering!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #169 Gepost op: 13 September 2009, 22:57:08 »
Het is al weer tijd voor een plaatje.

16 handrails later:


Hola, zie ik opeens de vraag hierboven;
Ik wil het nog wel proberen die baanschuiver maar dat moet ik nog bekijken hoe het met het kortkoppelmechaniek uitkomt.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2022, 17:41:10 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #170 Gepost op: 13 September 2009, 23:07:06 »
Indrukwekkend. Heb je hier die draaistellen al verplaatst?

Jan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #171 Gepost op: 13 September 2009, 23:10:33 »
Ja, ze staan beide ietjes minder dan 2 mm. verder naar buiten.
Ik ben ook nog aan het twijfelen over de remleidingen en stangen, die zitten er niet op.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #172 Gepost op: 13 September 2009, 23:13:20 »
Ik begin nu meer van het nut van die operatie overtuigd te raken ...
(Zie ook hierboven p. 7, bijdragen van Bob en Daan en discussie).
Vergeet trouwens niet de frontlampringen af te vijlen!
« Laatst bewerkt op: 13 September 2009, 23:22:50 door janw »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #173 Gepost op: 13 September 2009, 23:21:30 »
Dat was ik inderdaad vergeten, en ik kom er nu ook achter dat ik nog 4 handrails moet maken, die bij de neusdeuren  :-\.
En eventueel de tree daar vergroten ook nog.

Maar dat zien we morgen dan wel weer.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2009, 23:23:07 door prutser »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #174 Gepost op: 14 September 2009, 12:33:39 »
Ha! Ik begrijp nu waarom ik eerst niet kon uitmaken of bij Stephans loc de draaistellen naar buiten waren gezet of niet. Hij heeft het naar onder uitstekende middendeel van Lima hergebruikt, dat twee mm langer is dan correct 1:87. Ik heb voor mijn exemplaarwel  nieuwe gemaakt op basis van de tekening Hierdoor valt de afstand middendeel-achterkant draaistel anders uit dan bij mijn exemplaar, en gaapt er ook zonder zandstrooiers daar geen veel te groot gat.
Overigens staan de verticale lijnen van dat stukje bij Lima iets verticaler dan origineel. Vergelijk foto's en tekeningen in bv. het boek van Bouman: ze horen net iets schuin te staan.
Gegeven het feit dat de Lima-draaistellen te kort zijn, kan de verlenging van het middendeel wel eens een goed idee zijn.  Stephans zijaanzicht is voor het oog volstrekt overtuigend,  ook al is dus niet alles 100 procent correct. Maar met de te korte draaistellen is dit misschien wel het ' minste kwaad' (als er nog wel plaats overblijft voor zandstrooiers en baanschuivers, maar dat moet haast wel). Iets om te proberen bij een volgend exemplaar.

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #175 Gepost op: 14 September 2009, 13:50:04 »
@ prutser

helaas kan ik je geen PB sturen,
als je intresse hebt in een gratis LIMA 1200 waar al een beetje aan is verbouwd, naar jouw voorbeeld, kun je dan even reageren of contact opnemen met
sucru.lelydorp[at]hetnet.nl
misschien heb jij er dan nog wat aan, omdat ik het zelf niet meer kan afbouwen.

Groeten,
FREDERICO

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #176 Gepost op: 10 October 2009, 01:00:28 »
Dan heb je meteen je antwoord hoeveel mm je de draaistellen naar buiten toe kan verplaatsen.
Ik heb het toe heel simpel gedaan door het onderstel door te zagen en er op de koppen iets af te halen in het midden een stukje er tussen en de boel weer in elkaar zetten.

@Daan --kun je laten ziej hoe je dit precies hebt gedaan? Ik zit er ook naar te kijken, maar houd geen voldoende ruimte meer over voor het gewicht als ik in dat 'bakje' extra styreen ter versterking moet aanbrengen, wat me na de verlenging toch wel noodzakelijk lijkt. Bovendien zou het bakje dan buiten de plaat onderaan de zijwand gaan uitsteken ...?

Jan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #177 Gepost op: 10 October 2009, 14:56:53 »
Ik heb het bakje heel gelaten en alleen de draaistellen verplaats.


Hier even een tussenstand, voor de leuk de handgrepen en de panto's erop gezet.



Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2022, 17:42:34 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #178 Gepost op: 10 October 2009, 16:07:26 »
Fraai (y) (y)

Grts,
Dennis

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #179 Gepost op: 10 October 2009, 17:14:38 »
En vanzelfsprekend in de enige juiste kleur turquoise  ;D.
De draaistellen zien er op de onderste foto wel wat beige uit, vreemd.

Groet Stephan.