Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door nederbelg
Vandaag om 15:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:41:50
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 15:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55

Auteur Topic: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029  (gelezen 21541 keer)

Noordster

• Offline Offline
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #270 Gepost op: 04 November 2024, 23:11:49 »
er wordt gewerkt aan het spoor, er is in dit geval niet zo zeer iets stuk trouwens. & als dat werk klaar is, is er niets gerepareerd & evenmin iets verbeterd.
oftewel al die chaos heeft niks opgeleverd. niks “voor wat, hoort wat”.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #271 Gepost op: 05 November 2024, 00:09:11 »
Dat is wel erg kort door de bocht, met die insteek hadden we de stoomtrein ook nooit vervangen immers ;)

Dat het voordeel nu misschien nog niet voor de reiziger te merken is, betekend niet dat dat er niet is voor andere betrokkene.

Zo zou in de toekomst de snelheid omhoog kunnen (ATB houdt op bij 140km/u immers), maar ook zullen de onderhoudskosten lager zijn en zal de betrouwbaarheid ook omhoog gaan wanneer er afscheid genomen word van systeem wat al 50 jaar oud is en de onderdelen schaars voor zijn.

@Klaas,
Over die trajecten met Dual-signaling, dus is natuurlijk ook al enige tijd geleden dat men dat daar aangelegd heeft, en toen was het materieel park grotendeels zonder ETCS nog en beide spoorlijnen waren doorgaand en ontsluitend naar lijnen erachter.

Inmiddels is er al een aantal jaar de verplichting dat nieuw materieel voorbereid is voor ETCS, en inmiddels is het zo dat al het nieuwe materieel er direct daadwerkelijk mee afgebouwd word.

Dan is zo'n Zeeuwse lijn die eigenlijk doodloopt een prima 'geisoleerde' lijn om een uitrol mee te beginnen, je kunt daar een (kleine) materieel serie op plannen die met ETCS die kant op kan.

Zou je morgen Utrecht - Den Bosch ineens ETCS only maken, kan ineens 80% van het materieel park daar niet meer ingezet worden op dit moment.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #272 Gepost op: 05 November 2024, 07:19:15 »
Conclusie: het kan dus wel, maar is te duur.
Dat het kan heb ik je de vorige pagina al gezegd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #273 Gepost op: 05 November 2024, 08:25:23 »

Dan is zo'n Zeeuwse lijn die eigenlijk doodloopt een prima 'geisoleerde' lijn om een uitrol mee te beginnen, je kunt daar een (kleine) materieel serie op plannen die met ETCS die kant op kan.

Hee Thom,

Weet jij ook of het de bedoeling is om de Zeeuwse lijn (na de ombouw) stand alone te gebruiken? Nu rijden de IC's immers door naar Amsterdam (de Sprinters rijden tot Roosendaal).

Groeten,
Rogier

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #274 Gepost op: 05 November 2024, 10:01:29 »
Een klein dingetje, de ontwikkeling van techniek is altijd ontzettend interessant en kan een toekomst waarborgen maar mag, in mij optiek, nooit het belang van mensen schaden. Net zo goed dat je de warmte pomp niet door de mensen hun strot moet duwen mag je ook de reiziger in Zeeland dit niet door hun strot heen duwen, ook omdat het daarna, geen positief effect zal hebben op het aanbod van reizigers vervoer (of zie ik dat verkeerd).
Dus je mag het reizigers in andere delen van het land wel door de strot duwen. Alles ok zolang het maar geen Zeeuwen betreft. En dat noem je een klein dingetje. Waar je het ook doet er zullen altijd reizigers de dupe zijn.
En toevallig pas nog naar Middelburg geweest met de trein. Wauw wat een overvolle treinen  ::) En de snelweg langs het spoor gaf nou ook niet direct de indruk dat daar dagelijks kilometerslange files staan. Dus kan me voorstellen dat dit traject de minste impact zal geven. Ik zou er ook niet blij van worden als het mijn traject betrof. Maar dat geldt net zo goed voor reizigers in het noorden, oosten westen of zuiden. Er zullen altijd gedupeerden zijn.
Waarom zou de ombouw een positief effect moeten hebben op het reizigersvervoer. Het gaat er om dat het railnet toekomstbestendig moet worden met  up to date beveiliging. En als er straks misschien sneller gereden kan worden zal dat misschien ook wel een positief effect geven. Maar dat weet je pas achteraf.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #275 Gepost op: 05 November 2024, 10:25:27 »
Sneller rijden zit er op de Zeeuwse lijn niet in. Op grote delen mag al 140 gereden worden en op treinenradar.nl kun je zien dat ze dat ook doen. Meer zit er niet in vanwege de conditie van het baanlichaam.

Het voordeel dat ETCS biedt is dat de treinen korter op elkaar kunnen volgen. Maar ook dat is op de Zeeuwse lijn niet aan de orde vanwege het reizigersaanbod.

Ik weet niet wanner je met de trein naar Middelburg bent geweest, maar in de spits zitten de treinen echt wel vol.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #276 Gepost op: 05 November 2024, 10:29:19 »
Het is simpel Remunj. In Zeeland zijn geen alternatieven. Veel treinreizigers zijn vd trein afhankelijk. En rijden dan ook grote afstanden. Busvervoer is vaak dramatisch.
De treinen in Zeeland zitten idd niet vol. Het eindpunt is een stadsagglomeratie van net over de 100000 inwoners. De inzet van dd-mat is gebaseerd op de rest van het traject.
Tja en dat postieve effect op de reizigersaantallen? Dat is de essentie van een treindienst, toch? Hoe meer mensen, hoe beter voor het spoor.

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #277 Gepost op: 05 November 2024, 10:39:18 »
Persoonlijk ben ik niet onder de indruk van de mogelijke snelheid winst. Roosendaal - Middelburg is 75 km. Met een gemiddelde snelheid van 130 (geen rekening houdend met afremmen en optrekken na een stations stop) is dat 34 minuten. Elke 10 km/uur snelheid erbij is een verkorting van 2 minuten reis in theorie. In de praktijk moet je nog maar zien of de afstand tussen sommige stations groot genoeg is om optimaal gebruik te maken van de snelheid winst. Volgens dienstregeling is dit 51 minuten. In theorie zou je dus naar 49 minuten gaan of 47 max. Kun je nagaan wat het effect is voor de reiziger Goes - Middelburg of Vlissingen. Te verwaarlozen dus.

In mijn ogen is snelheid winst dan ook een non argument.

De vraag of na invoering de oude dienstregeling gehanteerd kan worden is zeer valide lijkt mij of moeten we straks voor het spoor vervoer weer overstappen? Als dat zo is, is dat een verarming van de dienst regeling lijkt mij.

Ook het argument dat dual beveiliging de investering niet waard zou zijn is een dooddoener. Investering is altijd afhankelijk van welke prioriteiten er gesteld worden. Het is heel duidelijk dat de prioriteit niet de passagier is. En dat valt mij zwaar tegen. Vooral bij een PVV staatsecretaris.

Ik snap dat een aantal van jullie helemaal opgaan in de techniek en de voordelen van de upgrade en dat de rest alleen maar bijzaak is (althans dat lijkt zo). Ik snap ook best dat het in leven houden van een verouderd systeem alleen maar moeilijker gaat worden de komende jaren, ik begrijp zelfs dat men hier in Zeeland wil beginnen. Edoch ik snap er nog steeds geen biet van dat dit niet met minimale belasting voor de reiziger kan gebeuren.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

henk

• Offline Offline
« Reactie #278 Gepost op: 05 November 2024, 10:43:01 »
Het is simpel Remunj. In Zeeland zijn geen alternatieven.

Hadden we het eerder niet over een snelweg die zelfs in de spits meestal geen files kent? Dat bestaat in de rest van Nederland bijna nergens. Er is vijf jaar de tijd om vervangend vervoer te regelen en daar is ook geld voor beschikbaar. Kijk, er zal zeker sprake zijn van langere reistijden, maar korter en voor minder mensen dan bijna overal elders in Nederland.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #279 Gepost op: 05 November 2024, 10:51:00 »
Op grote delen mag al 140 gereden worden en op treinenradar.nl kun je zien dat ze dat ook doen. Meer zit er niet in vanwege de conditie van het baanlichaam.
140 is de maximale snelheid die toegestaan wordt door de ATB, ik zou het erg toevallig vinden als het baanlichaam ook net die snelheid toelaat. Niet dat een trein dan opeens harder mag rijden maar ik denk niet dat het aan de baan ligt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #280 Gepost op: 05 November 2024, 11:19:17 »
Ik weet niet wanner je met de trein naar Middelburg bent geweest, maar in de spits zitten de treinen echt wel vol.
Twee weken terug nog. Op een dinsdag. En gedeeltelijk in de spits. En was niet echt onder de indruk van hoe vol de trein zat.

Gr.
Eric

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #281 Gepost op: 05 November 2024, 11:24:02 »
Ik kom niet zo vaak in Vlissingen, maar heb nog nooit een volle trein gehad.
Overigens dat fabeltje van Profail over de slechte ondergrond….
Ze zouden het onderhoud gewoon beter moeten doen en vooral eerder….

In de jaren dat ik rij merk ik dat het spoor steeds slechter ligt en wanneer je het meld je steevast de terugkoppeling krijgt “ het was nog binnen de norm”

Ik snap goed als je in Zeeland woont en met de trein reist het natuurlijk waardeloos is, zo’n buitendienststelling.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #282 Gepost op: 05 November 2024, 11:24:41 »
Het is simpel Remunj. In Zeeland zijn geen alternatieven. Veel treinreizigers zijn vd trein afhankelijk. En rijden dan ook grote afstanden. Busvervoer is vaak dramatisch.
Er zijn ook andere delen in Nederland waar ook geen alternatieven zijn en waar ze ook afhankelijk van de trein zijn. Daar is Zeeland echt niet uniek in
Dat busvervoer soms dramatisch is, is waar. Maar heb genoeg werkzaamheden meegemaakt waar het prima geregeld was.
Waar ze wel voor moeten zorgen is dat chauffeurs op de hoogte zijn van de routes die ze moeten volgen. Want daar wil het wel eens aan schorten.
Heb ook wel meegemaakt dat reizigers de chauffeurs de weg moesten wijzen.
Wat me het laatste jaar wel opvalt is dat ze bij werkzaamheden de bekende omleidingsborden plaatsen met de routes die bussen moeten volgen om bij de stations te komen. Daar is duidelijk van geleerd. Hebben ze nog 4 jaar de tijd voor om dat tot in de puntjes te regelen.
Gr.
Eric

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #283 Gepost op: 05 November 2024, 11:33:59 »
Mij hoor je ook niet zeggen dat het op een andere doodlopende lijn zou moeten.
Ik blijf het ook vreemd vinden dat een systeem wat elders al goed werkt hier uitgebreid getest moet worden.

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #284 Gepost op: 05 November 2024, 11:43:10 »
Heb ook wel meegemaakt dat reizigers de chauffeurs de weg moesten wijzen.
Dat heb ik zelfs meerdere keren meegemaakt met reguliere buslijnen...
Groet, Frank