Daar staat tegenover dat ATB continu is, als je een beter (of slechter) sein krijgt tussen 2 vaste seinen, wordt dit meteen meegedeeld aan de machinist, in plaats dat men eerst langs een magneet moet rijden. Om diezelfde rede moet menig trein in Duitsland (indusi) slechts vertrekken met 25 km/h totdat hij voorbij het sein is gereden en de machinist zichzelf mag 'bevrijden'.
Leuke manier om de vraag te ontwijken .Maar dat zou ik willen om tijd te winnen. ATB werkt op basis van spoorstroomlopen, ETCS op basis van balises. Dat zit op spoorniveau elkaar niet in de weg. Dus je kunt een heleboel spullen voor ETCS al inbouwen terwijl ATB nog in bedrijf is. En als dat niet kan, dan weer terug naar mijn vraag: waarom niet? Graag een technische uitleg en geen omtrekkende bewegingen.
En toch zal dat moeten, tenzij je de andere 99% van het spoornet op dezelfde manier gaat ombouwen en dus 400 maanden (33 jaar) geen treinen in het hele land hebt! (Ok beetje overdreven want vanaf de 2e procent gaat alles natuurlijk sneller.)
De verkeersleiding kan nu al beide aan, zij het wellicht nog niet de gewenste versies van alles. Treinen die onder ERTMS gaan rijden zullen ook beide moeten ondersteunen totdat ERTMS in HEEL Nederland uitgerold is, waarvoor nu 2050 staat.
Maar wellicht dat zodra de koplopers en DDZs allemaal aan de kant staan het interessant wordt dit te versnellen om dan eerder volledig afscheid te kunnen nemen van ATB.
De discussie zeurt door en we hebben het nu over techniek en niet meer over de impact.Heel mooi dat al die techniek nu over de toonbank komt. Maar als Zeeuw..... Waarom de Zeeuwen hiermee pesten? En stop over de geringe hoeveelheid reizigers en de geringe schade..... Want dat heeft er niets mee te maken.Je pakt een provincie met een spoorlijn en die ga je 4 maanden dicht gooien. Zou de Staatssecretaris en de spoor bedrijven het durven tussen Assen - Groningen? Of Amsterdam Alkmaar? Of iets anders...... Maar nee, die Zeeuwen zijn maar met weinig toch?Ik stel voor om de lijn Bergen op Zoom, Vlissingen gewoon enkelspoor te maken. Geen intercity's meer en passagierstreinen voorrang op goederen. Dan zijn we helemaal klaar met dit geneuzel.Het gaat namelijk niet over de techniek maar het gaat over het sociale en empathische element. Tja, naast ons Zeeuwen heeft de rest van Nederland daar helemaal niets mee (op het spoorse gebied dan toch).Nee, je hoef en mag geen medelijden hebben met de Zeeuwen maar ..... Zoals al eerder gezegd. Er zijn andere mogelijkheden om dit uit te voeren als je dat zou willen.Advies voor de techneuten die dit schitterend vinden. Neem een tracé bij je in de buurt...... Dan hoef je straks niet vroeg je bed uit om naar Zeeland te reizen en 4 maanden in een hotel te zitten maar kan je lekker thuis blijven.
Thom, ik probeer er gewoon achter te komen hoe dat ETCS systeem technisch werkt. Wat ik bedoel is: je kunt de balises met bijbehorende bekabeling toch al inbouwen terwijl ATB nog steeds in functie is?Of is er een technische belemmering waardoor dat niet kan?Wat de relaiskasten betreft, ik stel me voor dat ze voor het nieuwe systeem nieuwe kasten gaan plaatsen, naast de bestaande. Of is dat ook te simpel gedacht?En over je opmerking dat ik me eisend opstel: ik probeer gewoon grip te krijgen op de techniek van ETCS. Op internet kan ik daar niets over vinden, daarom probeer ik hier te vissen naar informatie bij mensen die er kennelijk dichter bovenop zitten. Maar het echte antwoord zit er nog niet bij. En aangezien ik tamelijk vasthoudend ben blijf ik gewoon doorhengelen.
In de Nederlandse Wikipedia staat een mooi lang stuk over ERTMS.
Dit forum gaat over treinen, en dus ook over de techniek erachter. Dat je er als Zeeuw laat van hebt, is juist hier geen direct onderwerp hier eigenlijk.Je blijft er steeds op terug komen maar als je elke keer de beargumentatie om het daar uit te voeren maar klakkeloos van tafel veegt, en je niet kunt bedenken dat voor een ander de overlast nog wel groter zou zijn dan voor jou dan ga je er nooit uit komen in deze discussie natuurlijk.
Verder heb ik nog een vraag over de gegevensuitwisseling tussen de balise en de trein. Is er iets te zeggen over de techniek die daar wordt toegepast? Als een trein met 300 km/h over zo'n balise snelt, is er dan wel genoeg tijd voor die gegevensoverdracht?