Passagiers op de Sloelijn? Van een plek waar niemand woont naar een plek waar maar een handjevol mensen werkt.
Serieus?Dat komt gewoon neer op een simulator. Dat is al onderdeel van het plan. En dan blijven er nog dingen over die je in het 'echie' met grote treintjes moet testen.
Dual Signalling (DS) is de treinbeveiligingsvariant waarbij op een baanvak gelijktijdig treinen onder ATBof onder ERTMS Level 2 kunnen rijden. De beveiliging aan baanzijde wordt niet geschakeld tussen ATB en ERTMS. Verkeersleiding handelt al het verkeer op een Dual Signalling baanvak af alsof het onder ATB rijdt, dus ook het treinverkeer dat rijdt onder ERTMS.
In de loop van 2019 en 2020 wordt duidelijk dat het upgraden van het Dual Signalling-systeem (DS-systeem) naar Baseline 3 de leverancier van dat systeem Alstom een kennisvoordeel zou geven. Dit zou de open concurrentie voor de aanbesteding van het CSS systeem voor landelijke uitrol van ERTMS in gevaar brengen. Bovendien heeft een DS-systeem operationeel als nadeel dat op dat centraal gelegen baanvak de voordelen van ERTMS lange tijd niet incasseerbaar zijn: omdat ERTMS in een DS oplossing geprojecteerd wordt volgens de ATB ontwerpregels en VL treinen die onder ERTMS rijden in een DS-systeem noodzakelijkerwijze afhandelt als ATB treinen
Als terugval naar ATB noodzakelijk is, dan is terugbouw met acceptabele hinder mogelijk gezien het beperkte aantal getroffen reizigers. Hiervoor kunnen tijdens de ombouw naar ERTMS al voorbereidingen worden getroffen. Dit maakt op deze locatie een voorziening voor snelle terugval naar ATB zoals een schakelaar of dual signallingniet nodig.
Thom, het lijkt er op dat je een tamelijk goed zicht hebt op de techniek van de systemen. Daarom herhaal ik nog eens een vraag: waarom kunnen ATB en ETCS niet naast elkaar bestaan?En assentellers, is dat niet heel erg vorige eeuw?
En uiteraard kost een nieuw systeem wat ETCS én ATB aankan natuurlijk veel meer dan een ETCS only systeem.
Laat ik de vraag omdraaien, waarom zou je het willen?
En assentellers, is dat niet heel erg vorige eeuw?
En dat niet alleen. De tieners die de reizigers naar de juiste bus moeten verwijzen, de dienstregeling van die dingen moeten kennen etc., weten vaak nauwelijks waar ze mee bezig zijn. Het is echt diep treurig.