Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais  (gelezen 14557 keer)

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #45 Gepost op: 22 mei 2008, 15:26:38 »
heb ik toch nog een vraag, ik rijdt met Fl* rails, de profi uitvoering, waarvan naar mijn weten de puntstukken zelf polariserend zijn.

mijn digi systeem is Roco multimaus, en ik lees ergens een decoder nummer die je zou kunnen gebruiken om het bi stabile relais aan te sturen, maar hoe kom ik aan zo'n decoder, en kun je die inprogrammeren in de m-muis?

ik zie nl nergens een merk van deze decoder, en alleen het nummer zegt me niets, heeft misschien iemand een link?

en als laatste, ik neem bijna aan dat je via deze decoder 12v op het relais kunt zetten, maar is de voeding dan wel apart, of gebruik je de voeding van de decoder, om het relais aan of uit te schakelen.

vrij ingewikkeld gedoe allemaal, maar wel reuze intressant, je kunt geheugendraad zo'n beetje overal voor toepassen, en dat maakt het juist zo leuk!

Timo

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #46 Gepost op: 22 mei 2008, 15:37:22 »
Een bistabiel relais kun je met iedere wisseldecoder, ofwel een decoder die pulsen afgeeft, schakelen. Daar zijn er tientallen van te koop.

Een monostabiel relais of direct de aandrijving met geheugendraad, kun je met iedere schakeldecoder, een decoder met vaste standen, schakelen. Daarvan zijn er ook al tientallen te koop.

Er zijn zelfs decoders waarbij het hele onderscheid is vervallen.
Overigens verandert iedere pulsdecoder in een schakeldecoder als je er een bistabiel relais (heeft immers vaste standen) achter zet.

Zo'n relais wordt gevoed met de spanning uit de decoder. Voor het geheugendraad wordt weer een aparte voeding gebruikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #47 Gepost op: 22 mei 2008, 16:21:44 »
......en ik lees ergens een decoder nummer die je zou kunnen gebruiken

Is dit een spelletje "ik zie, ik zie, wat jij niet ziet"?
Timo, wat zou het toch ontzettend handig zijn als je dat nummer niet alleen leest, maar ook aan ons zou vertellen. Dan kan daar tenminste gericht op gereageerd worden.

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #48 Gepost op: 23 mei 2008, 15:00:32 »
het gaat bijvoorbeeld om deze decoder LDT decoder SA-DEC-4-DC , maar in de text staat zoiets als waarom NIET deze decoder, dus daar twijfelde ik wat aan.

maar als ik het goed begrijp kan ik dus gewoon een willekeurige voor de M-muis geschikte wisseldecoder gebruiken, op de uitgang een bistabiel relais solderen, en dan met dat relais de geheugendraad schakelen, welke zijn eigen voeding heeft.

verder staat er ergens iets over de befaamde print relais, waar ik overigens niet zulke goede vrienden mee ben, ik kom ze te vaak kapot tegen, maar dat terzeide, maar zijn die bi- of monostabiel, want dat heb ik er nooit aan kunnen ontdekken. ik zou namelijk eens op m'n werk kunnen kijken wat er aan "nieuwe" printrelais ligt.

ik ga eens zoeken naar de juiste wisseldecoder voor m'n m-muis, een bistabiel relais, en dan ga ik eens proberen of ik het geheel aan het werken krijg!

Timo

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #49 Gepost op: 23 mei 2008, 15:10:23 »
Timo,

in het topic eronder staat:
Wim,

Die kun je er prima voor gebruiken, maar die staan te boek als schakeldecoders.
..
Deze gebruikte ik ook op de stand op eurospoor 2007 tijdens de demonstatie van het geheugendraad. Wel moet ik zeggen dat de relais die hier op zitten redelijk wat geluid maken.

Groet,
Roelco

deze zijn dus te gebruiken, ook ik gebruikte ze met de roco MultiMuis.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2008, 15:56:47 door rjr »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #50 Gepost op: 23 mei 2008, 15:16:42 »
Of een relais mono of bi is, dat kun je eigenlijk alleen maar aan de datasheet zien, of aan de typeaanduiding.
Begrijp je wel wat het verschil is tussen een monostabiel en een bistabiel relais?

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #51 Gepost op: 23 mei 2008, 22:33:22 »
ja, een monostabiel relais moet stroom op het spoeltje hebben om te schakelen. een bistabiel ook, maar die heeft enkel een puls nodig om te schakelen, en zal dus in zijn stand blijven staan.

is het merk van de door mij genoemde (en door mijn voorganger, ik denk dat Roelco het orgineel geplaatst heeft) dan LDT? ik heb hier nog nooit van gehoord, waar is dat verkrijgbaar, gewoon in de shops, of alleen via internet?

enne, Roelco, heeft ie dan gewoon een "wisseluitgang", of bestaat er een aparte functiedecoder uitgang bibliotheek in de m-muis? ik ben nl nog niet verder gekomen als lokjes erin te zetten, vond ik met het boek erbij al lastig genoeg...

Timo

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #52 Gepost op: 23 mei 2008, 23:57:01 »
Die zijn onderandere te krijgen via conrad, ook op de beurs in houten staan ze altijd. Of ze ook in winkels te verkrijgen zijn is mij niet bekend:
Type SA-DEC-4-DC
Fabrikant Littfinski
Formaat DCC
Adressenbereik 1 - 1044
Adresinstelling programm.
Uitgangen 4 x OM
Max. stroom (schakeluitgang) 4000 mA
Externe stroomverzorging ja
Afm. printplaat (mm) 90 x 70
leverbaar als bouwpakket: Bestnr.: 212172 - 89
of als kant en klaar model: 212180 - 89

Dit zijn wel open printplaaten. Als je ze in houten kant en klaar koopt zit er een behuizing omheen. Die behuizing is eventueel ook los verkrijgbaar daar.
Maar er zijn ook andere merken verkrijgbaar, en bij een modelspoorwinkel zal vast enkele merken in z'n programma hebben.

Voor het digitale systeem zijn het gewoon wissel decoders. Er zit alleen standaard een bistabiel relais op waarvan de wisselcontacten dus beschikbaar zijn om iets te schakelen. Met de multimuis kun je ze dus hetzelfde aansturen als een wisseldecoder.

Groet,
Roelco

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #53 Gepost op: 24 mei 2008, 12:36:03 »
Er ZIT dus al een bistabiel relais op :D? dat scheelt me weer een keer storingzoeken en gemopper omdat het niet wil zoals ik het wil.

verder lees ik in de "datasheet" dattie 4 uitgangen heeft, zijn die alle 4 voorzien van het relais? ik zal een van m'n contacten eens naar houten sturen om er een paar voor me te scoren, OF bij de conrad kijken, perfect, maar ik had nog nooit van littfinski gehoord, ik ga er eens naar opzoek!

Groet,

Timo de Porto

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #54 Gepost op: 24 mei 2008, 13:15:02 »
Timo,

link naar Littfinski

Een stukje naar beneden scrollen, dan zie je vanzelf dat de SA-DEC-4-DC vier uitgangen heeft met elk een bistabiel relais.

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #55 Gepost op: 24 mei 2008, 16:41:41 »
heel vet, dat is precies de info die ik zocht, ik zal er meteen eens opscharrelen, ik weet nu hoe wat en waar!

vriendelijk bedankt!

Timo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #56 Gepost op: 24 mei 2008, 17:11:34 »
Timo, dit zijn dingen die je zelf ook makkelijk kunt vinden , op precies dezelfde manier als dat ik ze vind: ga naar Google, typ in: littfinski, en dan zie je dat de eerste link meteen raak is.
Een klein beetje je eigen grijze brij laten werken is toch niet te veel gevraagd?  ;)

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #57 Gepost op: 24 mei 2008, 17:15:43 »
een beetje wel vandaag, ik heb nl vanmorgen wat behoorlijk slecht nieuws te horen gekregen aangaande m'n baas / collega, dus vandaar dat ik wat afleiding probeer te zoeken in datgene wat ik het liefste doe, dus modelspoor, en m'n auto, de grijze brij werkt niet zo goed vandaag, vandaar.

overigens, ik had dus nog nooit van littfinski gehoord, hoe is die in kwaliteit? is het een leuke kwaliteit prijsverhouding, of issie dat juist niet (leuk, die gold decoders, maar een hornby decoder van de helft van dat geld voldoet ook prima, op die manier), zodat ik nu eens niet de duurste, maar wel een goeie oplossing heb (kun je nagaan, ik heb zelfs nog loks LATEN ombouwen....), want dat heb ik al ingetiept op google, maar recencies kan ik niet zo erg vinden ,plus dat ik nog eens niet weet waar ik die zou moeten zoeken!

Timo

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #58 Gepost op: 24 mei 2008, 19:24:01 »
Littfinski lijkt mij goed gezien het feit dat je het zoveel tegen komt. HSI-88 (seriele poort uitvoering) kom je erg veel tegen zo gauw hobbyisten gaan werken met terugmelding i.s.m koploper.

Op dit mooie forum heb ik ook nooit iets negatiefs gelezen over dit merk.

Als beginner vind ik de vele schema's die je kunt downloaden erg leerzaam en verhelderend.

Regelmatig heb ik ook contact gehad met Jaap Kramer die de markt voor Nederland waar neemt. Hij reageert adequaat en soms zeer snel.

Nee, mij lijkt dat je die spullen met een gerust hart kunt kopen.

mvg

Arthur

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #59 Gepost op: 24 mei 2008, 20:53:18 »
dat is erg fijn om te horen, littfinski is dus the name.

trouwens, koploper verklaard een hoop, ik wil geen pc gestuurde baan, en weet dus ook niet wat er allemaal te krijgen is om alles te koppelen. vragen over koploper en bijbehorende toestanden op deze fora sla ik dan ook consequent over, ik wil nl naar de baan kijken, ipv naar een scherm, maar dat is ieder zijn hobby op zich natuurlijk, ik kan me voorstellen dat het allemaal machtig intressant is om alles aan elkaar te koppelen en werkend te krijgen, maar ik houdt het hierbij en ga dit eens proberen!

overigens, ik zie dat je schema's kunt downloaden, dat kan nooit kwaad, en had ik nog niet gezien, ga ik eens doen, want tekening lezen, dat kan ik ondertussen wel (alleen weet ik vaak niet wat een component voorsteld, maar dan heb ik altijd nog wel een ICTer in de buurt!)

jullie horen er nog wel van!

Timo