Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LIMA 149803G Lubeck-Buchener Eisenbahn Digitaal ombouwen door hvyfuji
Vandaag om 05:51:09
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 01:46:10
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door roadster36
Vandaag om 00:45:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hvyfuji
Vandaag om 00:23:18
NL baan: Frotterdam in h0 door Ronald Halma
Vandaag om 00:14:32
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 00:03:01
Kleine boutjes vastzetten? door Deetrein
Vandaag om 00:02:48
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
29 maart 2020, 23:53:26
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Chris80
29 maart 2020, 23:44:45
ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)? door Jan-Peter
29 maart 2020, 23:44:00
Brugstekkers 8-polig: alle identiek? door ex-DR V100
29 maart 2020, 23:40:43
Oep's door Modellbahnwagen
29 maart 2020, 23:38:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
29 maart 2020, 23:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
29 maart 2020, 23:33:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
29 maart 2020, 23:31:07
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Eric B
29 maart 2020, 22:46:56
Flacatlan in N door St00mboy
29 maart 2020, 22:43:16
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door MOVisser
29 maart 2020, 22:40:36
Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk. door VictorPM
29 maart 2020, 22:40:33
Baanbouw Bosje77 door bosje77
29 maart 2020, 22:32:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door T.Spat
29 maart 2020, 22:22:51
NS 6100 van GM&S door Weerd
29 maart 2020, 22:22:30
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
29 maart 2020, 22:11:30
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
29 maart 2020, 22:09:08
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door roadster36
29 maart 2020, 22:02:29
Z21 en de Uhlenbrock 63410 door H. de Kaste
29 maart 2020, 21:57:31
V42-04 verbouwing naar NS fantasie diesellokje door Carl
29 maart 2020, 21:46:41
Fleischmann 1306 probeersels door Duikeend
29 maart 2020, 21:46:17
AVT SRV wagen door Marcel112
29 maart 2020, 21:21:04
Cubana door St00mboy
29 maart 2020, 21:09:53
  

Auteur Topic: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais  (gelezen 9724 keer)

Aspelix

  • Gast
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #60 Gepost op: 22 juni 2008, 02:42:41 »
Ik heb deze (geheugen)draad met veel interesse gelezen. Een aantal geboden oplossingen zijn voor mij zeer logisch.

Ik wil toch iegts toevoegen: Heeft nog nooit iemand gedacht aan het toepassen van een oude computervoeding? ATX-voedingen hebben uitgangen van 3,3 V, 5 V, 12 V, -5V en -12V. Alleen op de nog oudere AT-voeding ontbreekt de 3,3V.
Hier is ontzettend veel mee te doen......, ze kosten letterlijk niets en kunnen grote vermogens leveren. 5V/20 Ampere is heel normaal.

Bij de weg: Wie heeft er ervaring met de Conrad-wisselstellers?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3460
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #61 Gepost op: 22 juni 2008, 09:23:09 »
Ik ken "iemand" die dit soort voedingen gebruikt heeft. Met de nadruk op "heeft". Na een kortsluiting zijn diverse kabelbundels weggefikt agv hoge stroomsterktes en warmteontwikkeling. Advies is niet toepassen tenzij je weet waar je mee bezig bent en ook je maatregelen neemt.

Mvrgr.,Ben.

Aspelix

  • Gast
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #62 Gepost op: 31 juli 2008, 23:27:39 »
Ok, bedankt, Ben.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2727
    • Mijn van-alles website
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #63 Gepost op: 01 augustus 2008, 00:07:32 »
Computervoedingen zou ik ook liever niet gebruiken, al was het alleen maar vanwege de hoogfrequente rotzooi die de meeste voedingen op de voedingslijnen dumpen, ik weet niet hoezeer andere eelctronica onder de baan daar gevoelig voor is, maar je weet maar nooit: vergeet niet dat de stroomsterktes op sommige lijnen gigantisch zijn: een simpele kortsluiting kan dan voortduren, simpelweg omdat de stroom door eventuele overgangsweerstanden net niet groot genoeg wordt, tot de boel gewoon uitfikt.

Mijn ervaring is overigens dat oudere computervoedingen beter kortsluitbeveiligd zijn dan nieuwe.

Aspelix

  • Gast
Re: Geheugendraad wisselaandrijving: gebruik van relais
« Reactie #64 Gepost op: 05 augustus 2008, 21:01:01 »
Ok, bedankt. dat is een nieuw inzicht.

bgroet, Ruurd