Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:04:38
Projekt 083-338 door hervé
Vandaag om 08:59:18
Inbouwen Loksound 5 in ROCO 2200 door Pauldg
Vandaag om 08:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Blausee-Mitholz
Vandaag om 08:34:32
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
Vandaag om 08:34:10
XPS snijden met thermocut of alternatief door Dennis1984
Vandaag om 08:02:07
BR 80 stoomloc, Roco 04114 C door Deetrein
Vandaag om 02:03:23
Ronald bouwt opnieuw een US Micro Layout! door hervé
Vandaag om 00:02:12
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
28 April 2026, 23:28:40
Welke systemen voor een verse start? door reinderlf
28 April 2026, 23:25:11
Baanplan Fleischman H0 Profirails DB door HeVe01
28 April 2026, 22:57:41
Een baantje in de Limburgse heuvels door SuperSylvester
28 April 2026, 22:30:15
Fleischmann 4230 koppelingen/verlichting vraagje door henk
28 April 2026, 22:10:23
Baan in Los Angeles door AndrevdG
28 April 2026, 21:39:02
Smalspoor op eiland Rugen door Reeks77
28 April 2026, 21:29:33
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
28 April 2026, 21:25:19
DR4088LN hoe pius en min aansluiten door Klaas Zondervan
28 April 2026, 21:05:22
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Sven
28 April 2026, 20:52:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door AB 7216
28 April 2026, 20:51:44
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
28 April 2026, 20:50:06
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
28 April 2026, 20:34:57
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door 741230
28 April 2026, 20:26:40
Au bord de la Cèze door defender
28 April 2026, 20:19:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 April 2026, 19:59:26
Line-up foto's van modellen door defender
28 April 2026, 19:36:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
28 April 2026, 19:35:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Duikeend
28 April 2026, 18:54:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
28 April 2026, 18:22:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Daan Knoben
28 April 2026, 17:03:00

Auteur Topic: Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's  (gelezen 47227 keer)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #135 Gepost op: 11 February 2026, 19:04:17 »
Wow, gevalletje ‘retestrak (y) (y) (y)’. Mooi werk Mathyn!
Tbinnebarretije…

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #136 Gepost op: 11 February 2026, 19:10:57 »
Heel mooi gespoten Mathyn !!

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #137 Gepost op: 11 February 2026, 20:06:57 »
Rob, ik wil jouw verhaal niet kapen, maar met mijn ervaringen aanvullen. Hopelijk vind je het niet erg dat ik dat hier doe. Als je dat niet prettig vindt, dan open ik een eigen topic.

Mathyn, ik zie het niet als een gevalletje kapen maar eerder als een nuttige en fijne aanvulling  (y) Het draadje heet niet voor niets "Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's"
Ik zou het leuk vinden als meer mensen dit draadje gebruiken ter lering en de vermaak.
Het leidend voorwerp de mat' 36 is gewoon een mooi treinstel dat verdient nagebouwd te worden

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #138 Gepost op: 11 February 2026, 22:21:59 »
Erg mooi gedaan Mathyn. (y)

Ik zit klaar voor het vervolg. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Bouw Br 44 002
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112074.new#new

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #139 Gepost op: 06 March 2026, 17:34:11 »
Zoals beloofd zou ik nog wat schrijven over de connectoren.
De standaard stekkertjes die in de kit zitten zijn prima, maar ik was er persoonlijk niet helemaal tevreden over. Ik vond de draden erg stug en de stekkers gaan niet makkelijk uit elkaar. Om een driedelig treinstel in en uit elkaar te halen zocht ik naar iets simpelers. In de handleiding van Maykel wordt daar een tip voor gegeven: pogo-pin connectors. Ik heb lang zitten googlen om Aliexpress te ontwijken, maar ik moest ze uiteindelijk toch daar bestellen. Ze zijn vrij goedkoop en van prima kwaliteit. In de vouwbalg past met een minimale aanpassing een zesdelige connector zonder 'oortjes' om het vast te schroeven. Daarmee kan je alle noodzakelijke draden doorkoppelen tot in de andere kopbak en heb je maar één decoder nodig. Net zoals dat bedacht was met de originele stekkertjes.

Om de connector te monteren heb je aan één zijde een aanslag nodig. Mijn voorkeur ging uit van bedrading in het onderstel in plaats van in de kap en daardoor kon ik de connector niet op de vouwbalg monteren. Daarom heb ik een opstaand houdertje van wat restmateriaal gemaakt en dat op de bodemplaat gesoldeerd. Let wel op dat de pootjes van de houder buiten het profiel van de vouwbalg en messing tussenwand blijven, want anders kan de kap er niet goed op. De houder kwam op de bodemplaat waar ook de decoder komt en aan één zijde van de tussenbak. Telkens aan de zijde waar de vouwbalg wordt vastgelijmd.

Zoals je ziet is het geen belemmering voor de koppeling tussen de bakken. Het uitstekende deel heeft nog voldoende ruimte onder de houder om over het busje heen te vallen. Hier is dus niks aan veranderd. Het is wel opletten dat de pootjes van de houder geen belemmeringen vormen in bochten. Ik heb de benodigde vrije ruimte met maximale uitslag afgetekend en daarna de pootjes in vorm gebogen.
De andere connector klikt er met magneetjes tegenaan. Flexibele pinnetjes zorgen ervoor dat er contact gemaakt wordt. De 'male' heb ik los bedraad en wat extra draad meegegeven zodat je de treinstel bakken iets uit elkaar kunt trekken en de stekker dan kan loshalen. Aan de draden trekken is geen goed idee, maar er is net voldoende ruimte om met duim en wijsvinger de stekker los te trekken. De gekoppelde stekkers vallen volledig binnen het profiel van de vouwbalg. Daardoor weet je ook zeker dat er voldoende vrije ruimte blijft en de andere bak er niet tegenaan kan komen.

De draden lopen vanaf de stekker in een boogje omhoog en daarna met een lus weer richting de bodemplaat. Op die manier zit er voldoende flexibiliteit in en gaat de draad niet trekken of knikken achter de soldeerpunten. Zo probeer ik een potentieel risico op een draadbreuk zoveel mogelijk uit te sluiten. Ik heb de draden met een krimpkousje gebundeld.

Inmiddels heb ik al meerdere keren het treinstel op de rails gezet en de bakken gekoppeld. Ik moet zeggen dat het perfect werkt! Uitstekende tip in de handleiding en een heel mooi product.

Groet, Mathyn

Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Lambert

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 06 March 2026, 19:36:14 »
Dat ziet er erg netjes uit.

Dit brengt me op een idee. Misschien is zoiets ook toe te passen in mijn 10 delige Mehano Thalys.
Stekkertjes die klemmen bevallen me niet zo.
Vaak moet je teveel kracht zetten om de boel weer los te halen met mogelijke schade tot gevolg, maar die pogo pins voldoen prima denk ik.
Binnenkort eens een en ander uitvogelen.
Groetjes, Lambert

j.ossebaar

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 06 March 2026, 19:47:33 »
Beste Mathynk ,,
Als storingsmonteur materieel te Amsterdam CS , heb ik ook gewerkt met mat '40 ; 46, en de De stellen . Ik vind het fantastisch hoe jullie deze stellen nabouwen . Er is echter één ding wat mij opvalt , n.l. De overgang tussen de rijtuigen bestaat uit 2 afdichtingen . In de midden over de koppeling , een harmonica vouwbalg , met voeteplaten , zoals deze balgen door de HWP Haarlem gemaakt werden . De tweede bescherming was een gladde rubber hoes ,die aan de buitenrand van de rijtuigbakken gemonteerd waren , en genoeg ruimte/speling hadden om de bogen goed te kunnen doorlopen .
Deze bescherming had bij ons , als hersporingsploeg een slechte naam , in verband met het verwijderen bij een hersporing ., dit gelde ook voor de jacobsdraaistellen .
Verder sjapo voor de bouwers der stroomlijn stellen .

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #142 Gepost op: 06 March 2026, 22:00:39 »
Mathyn,

Het is een mooie oplossing die je hebt gemaakt. Ik had in de beschrijving van Maykel gelezen over deze oplossing maar geen verwijzing gevonden waar je ze kon bestellen. Maar jij hebt ze gevonden op Ali, heb je daar soms een url van de desbetreffende connectoren?

Dat van de stugheid van draden van de bijgeleverde connectoren klopt. Mijn ElD-4 liep daarmee niet lekker. Ik heb de bedrading vervangen door decoderdraad. maakt het in een keer soepel.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #143 Gepost op: 07 March 2026, 00:01:54 »
Ik zie ook wel mogelijkheden voor die pogo's
Koppeling tussen spoor 0 tender en loc.
Dus mss is een combi bestelling een idee?
Ik zou 6 setjes willen.
Gr Jan

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #144 Gepost op: 07 March 2026, 22:31:45 »
Ja het is mooi spul! Ik zal ze url wel even opzoeken. Kom ik op terug.
Je hebt ze ook met oogjes aan de zijkant om vast te schroeven. Dat geeft wat meer stevigheid. Je zou ze dan zelfs als koppeling kunnen gebruiken als je het aan een nem schacht of iets dergelijks koppelt. Helemaal ideaal koppelen!

@j.ossebaar: terechte opmerking. Het is in de kit een voiwbalg, maar volgens mij was het in het echt een vrij gladde doek?

Groet, Mathyn
Nu ook op instagram

Mispoes

• Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #145 Gepost op: 07 March 2026, 22:44:16 »
Volgens mij niet. Mat 36 en de oude DE3 hadden een buitenvouwbalg van stof (linnen/canvas/katoen?) in harmonicavorm. Kijk maar naar de 440/252 van de Stibans/NSM.
De treinstellen van de generatie  mat 40 hadden wel een gladde rubber manchet.

Het model klopt dus. (y)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #146 Gepost op: 12 March 2026, 15:14:35 »
Interessant. Ik ga eens even goed door de foto boeken snuffelen.

Hierbij de ali link: https://nl.aliexpress.com/item/1005005284441979.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.4.70011802DgHII8&gatewayAdapt=glo2nld
Ze zijn er met en zonder montage oogjes. Daarnaast een verschillend aantal polen en met en zonder bedrading. Het solderen is risicovol, te lang verhitten laat de behuizing smelten. Het is gelukkig goed gegaan. Ik wilde ze niet bedraad kopen omdat ik bang was op erg stugge en dikke bedrading. Net als die stekkers die in de kit zitten. Dat schiet niet op...
In de vouwbalg van de mat'36 zit een zespolige zonder de montage oogjes.

Mocht iemand stekkertjes vinden van een kleinere afmeting waarbij de polen iets dichter op elkaar staan dan hoor ik het graag. Ik zie dan mooie toepassingen in kappen, overgangen tussen locs en tenders, etc.

Let bij de montage gelijk op de polariteit van de stekkers. Ik heb ze bij beide bakovergangen op dezelfde manier gemonteerd. Daardoor zou ik in theorie het driewagenstel ook als tweedelige kunnen laten rijden.

Groet, Mathyn
Nu ook op instagram

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #147 Gepost op: 12 March 2026, 15:19:42 »
Je hebt ze op meer websites. Ik vind zojuist een ander type waarbij je behoorlijk wat pinnen op een klein oppervlakte hebt. Deze zijn compacter dan die van Ali:
https://www.amazon.com/Magnetic-Connector-Female-Charging-8Pin/dp/B0D1KPXFYR?th=1
Nu ook op instagram

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #148 Gepost op: 12 March 2026, 15:42:45 »
Nog een laatste aanvulling. En wel over de koppelingen.
In de kit zitten hele mooie geprinte koppelingen die je kan voorzien van een magneetje. Dit is echt top! Maar er is 1 nadeel; ze zijn vrij kort en speciaal op lengtemaat gemaakt voor de mat '36 neus. Voor een Artitec PEC zijn ze onbruikbaar. Ik hoop dat Maykel nog eens met langere varianten gaat komen, waardoor een PEC en andere stroomlijners ook van deze fraaie magnetische koppelingen voorzien kunnen worden. Dan is de zwarte functionele koppeling van Artitec 1 op 1 te vervangen. Ookal blijft dat óók een top ding. Hij is alleen wat kaal.

Om de 413 met een PEC te kunnen koppelen heb ik gekeken of ik een Artitec functionele koppeling (het setje voor de Piko HK) kon aanpassen. Ik ben geen voorstander van het inkorten en opnieuw verlijmen van dit soort harde kunststoffen. Voor mijn gevoel gaat dit vroeg of laat altijd breken. Daarom heb ik het gezocht in het aanpassen van de huidige vorm.

In feite heb ik weinig aangepast. Ik heb de opening waar de schroef doorheen gaat afgesneden. Aan de rand van de verdikking heb ik een nieuw schroefgat gemaakt waar de schroef vrij doorheen kan. Aan weerszijde van het schroefgat heb ik een oogje van 0,3mm messing draad gestoken. Aan de achterzijde is dit een oogje, aan de voorzijde heb ik de pootjes omgebogen zodat het niet makkelijk los kan schieten. Klein drupje lijm houdt het op zijn plek. In het midden zie je de aangepaste koppeling. Het veertje zit er al aan. Ook die is iets ingekort, want anders zat er te weinig spanning op.

Aan de hoogte hoefde ik uiteindelijk niks aan te passen. Dit zat gelijk goed. Het koppelt prima, maar het is niet de ideale oplossing. De functionele koppeling is eigenlijk iets te lang, waardoor het net niet lekker in verhouding staat tot de neus. Maar goed, eenmaal gekoppeld valt dit amper op. Maykel, als je mee leest; hopelijk ga je ook langere magnetische koppelingen printen. De lengte is natuurlijk gelijk aan die van de Artitec koppeling.

Groet, Mathyn
Nu ook op instagram

Marcel112

• Lid NLMV
  • Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 15 March 2026, 15:43:36 »
Mathyn,

heb je een voorbeeld van het verschil in maat van de Ali en Amazon versie?
Voor beide zie ik niet eenvoudig een exacte maat vermeld voor álle uitvoeringen.

Waardoor het lastiger kiezen is welke variant wel of niet zou passen in dit, of welk ander model dan ook.