Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: niet zo vlakke baan  (gelezen 13616 keer)

marco

• Offline Offline
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #105 Gepost op: 16 August 2024, 10:10:21 »
Misschien moet je de gedachte dat je vanaf al je stationssporen naar de keerlus kunt rijden en andersom loslaten Waarom zou je dat willen?
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

steele

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 16 August 2024, 10:11:57 »
;D ;D ;D Het is bijna niet meer te tellen maar t.o.v. het plan van gisteren zijn er 4 wissels bijgekomen ...  (y)

4 erbij? bovenaan 1 Engelse wissel vervangen door een meegebogen wissel, dus geen wissel extra daar.
in de keercirkel werd 1 gewone wissel een kruiswissel en op de groene lijn 1 gewone wissel vervangen door een 3 wegwissel
Dus op de keper beschouwd geen wissel extra.

steele

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 16 August 2024, 10:13:41 »
Misschien moet je de gedachte dat je vanaf al je stationssporen naar de keerlus kunt rijden en andersom loslaten Waarom zou je dat willen?
't is andersom, binnenste stationsspoor kon enkel van bovenaf bereikt worden en nu vanaf de 2 zijden

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #108 Gepost op: 16 August 2024, 10:30:07 »
maximaal 2 treinen zal wel lukken zeker, de andere worden uit de slaapstand gehaald wanneer nodig.
Vanwaar dat dit ingewikkelde sporenplan? Puur om te rijden en de mogelijkheden te hebben? Dat je gewoon het mooi vind om de treinen door allerlei wisselstraten te laten rijden?

Groet,
Michel

steele

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 16 August 2024, 10:42:13 »
Vanwaar dat dit ingewikkelde sporenplan? Puur om te rijden en de mogelijkheden te hebben? Dat je gewoon het mooi vind om de treinen door allerlei wisselstraten te laten rijden?

Groet,
Michel

Vinden jullie dit nu echt nog zo ingewikkeld, op plan mss maar in 3D valt dat nog mee vind ik en dit benaderd toch het beste van hoe het er in realiteit zal uitzien?

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #110 Gepost op: 16 August 2024, 10:52:49 »
Nee.
Een zichtbaar ovaal kom je in deze vorm niet tegen in het echt.
Vandaar mijn eerdere vraag over het onderliggende concept.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #111 Gepost op: 16 August 2024, 10:57:30 »
Benadering van de realiteit is zeker niet het geval. In het echt, ook in het buitenland, zie ik vooral veel rechte sporen. Zeker bij wisselstraten, al zijn er natuurlijk ook uitzonderingen te vinden. Daarnaast is in de realiteit ook niet elk spoor vanuit alle richtingen te benaderen. Ook in het echt kosten wissels geld en leggen ze dus voornamelijk die wissels neer die gunstig zijn voor de dienstregeling. Daarnaast zijn er natuurlijk ook wissels voor het bijsturen, mocht er een defect ergens zijn. Maar dan nog is dat beperkt. Zowel in Nederland als in het buitenland.

Als de realiteit je doelstelling is, zou ik voor dit oppervlak ongeveer drie kwart van je wissels van de tekening verwijderen. Dan heb je ruimte voor een klein station, waar het merendeel aan voorbij rijdt, waar slechts een stoptrein zo af en toe even stopt.

Groet,
michel

Hendrik Jan

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 16 August 2024, 11:02:58 »
Tevens win je dan ruimte voor een (zeer bescheiden) schaduwstation in de tunnel.

Groeten
Hendrik Jan
-Billy Connolly

steele

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 16 August 2024, 11:06:05 »
Tevens win je dan ruimte voor een (zeer bescheiden) schaduwstation in de tunnel.

Groeten
Hendrik Jan
Dus bye-bye keercirkel dan en enkel de "grote omloop" behouden?

steele

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 16 August 2024, 11:07:36 »
Benadering van de realiteit is zeker niet het geval. In het echt, ook in het buitenland, zie ik vooral veel rechte sporen. Zeker bij wisselstraten, al zijn er natuurlijk ook uitzonderingen te vinden. Daarnaast is in de realiteit ook niet elk spoor vanuit alle richtingen te benaderen. Ook in het echt kosten wissels geld en leggen ze dus voornamelijk die wissels neer die gunstig zijn voor de dienstregeling. Daarnaast zijn er natuurlijk ook wissels voor het bijsturen, mocht er een defect ergens zijn. Maar dan nog is dat beperkt. Zowel in Nederland als in het buitenland.

Als de realiteit je doelstelling is, zou ik voor dit oppervlak ongeveer drie kwart van je wissels van de tekening verwijderen. Dan heb je ruimte voor een klein station, waar het merendeel aan voorbij rijdt, waar slechts een stoptrein zo af en toe even stopt.

Groet,
michel

trek eens een kruis over de te elimineren wissels zodat er slechts 1/4 rest.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #115 Gepost op: 16 August 2024, 11:49:52 »
Kruizen zetten over wissels die overbodig zijn is teveel werk. Ik heb op basis wat je hebt even snel iets getekend en ook dit heeft zijn beperkingen:

Drie perronsporen, het middelste is voor de pendeltrein naar boven. De andere twee voor eventuele stoptreinen. Het is een dubbelsporig ovaal, het liefst zou ik de ovaal in een dubbelgeslagen 8 neerleggen, zodat je onder je station een schaduwstation kunt neerleggen (weliswaar ook krap).

Een klein goederenemplacement aan de zijkant. Dat van beide zijden bereikbaar is, via het middelste spoor. De trein kan dan naar het uithaalspoor (het onderste spoor) om dan naar de twee goederensporen te gaan.

Doorgaande sporen lopen wel over gebogen wissels, maar dat zijn de tegemoetkomingen. Daarnaast, dat zie je wel vaker in het buitenland. Ook daar zitten ze soms met ruimte beperkingen.

Gebruikte rails in dit voorbeeld: Märklin K, zowel wissels als flex rail. minder wissels, wel rijmogelijkheden, speelmogelijkheden en realistischer.
Mocht je je bedieningspaneel op de baan hebben, dan gaat dat ten koste van het rangeergebeuren. Persoonlijk zou ik dat niet doen, beter en lichter is een bedieningspaneel dat je kunt loskoppelen met een stekker. Je hebt veel polige stekkers, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Groet,
Michel

Edit: reken jezelf niet te snel te rijk met mijn ontwerp. Dit is een hele snelle schets in anyrail. voor een echt ontwerp moet er wat geschoven worden, qua boogstralen schat ik zo in.

« Laatst bewerkt op: 16 August 2024, 11:56:55 door tothebeach »

Hendrik Jan

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 16 August 2024, 12:28:26 »
Dus bye-bye keercirkel dan en enkel de "grote omloop" behouden?

Zo zou ik het doen.
Mogelijk 1 keerlus behouden.
Die is dan in slechts 1 richting te berijden.
Wil je de andere kant op, dan kun je op het station je lok loskoppelen, omrijden en weer aanhaken aan de andere kant. Zo ging dat in het echt ook.

En feitelijk nemen hiernee je spelmogelijkheden toe.
Minder is vaak meer ;)

Groeten
Hendrik Jan
-Billy Connolly

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 16 August 2024, 12:33:53 »
Vinden jullie dit nu echt nog zo ingewikkeld, op plan mss maar in 3D valt dat nog mee vind ik en dit benaderd toch het beste van hoe het er in realiteit zal uitzien?
Leuk zo'n 3D plaatje maar in de realiteit zal het tegenvallen.
Kijk maar naar artist impressions van makelaars, projectontwikkelaars, stedenbouwkundigen etc. Altijd hele mooie plaatjes en ziet er schitterend uit. Maar als er eenmaal gebouwd is valt het bijna altijd tegen. De ruime tuinen straten etc zijn kleiner dan verwacht.
En dat zal met dit baanplan ook zo zijn.

Michel heeft het al een keer aangegeven en ikzelf ook.
Print het baanplan eens uit op ware grote en kijk hoe het er dan uitziet. Plaats er dan ook nog wat treinen op en trek je conclusie. Ik ben bang dat het je mooier voorstelt dan het straks is.

maximaal 2 treinen zal wel lukken zeker, de andere worden uit de slaapstand gehaald wanneer nodig.
Waar wil je die andere treinen laten. Er zijn nagenoeg zijn sporen waar je fatsoenlijk een trein kunt opstellen zonder dat je de rest van de treinenloop blokkeert.

En een ander vraagje. Eerder gaf je aan dat je met de CS2 en een laptop wilt gaan werken.
Met welk programma wil je gaan werken.
En heb je al nagedacht over de wisseldecoders, eventuele seindecoders en de bezetmelders.
Gezien het aantal wat je hier voor nodig hebt ook wel een puntje van overweging voor het kostenplaatje. Dit samen met het grote aantal wissels wat je nodig gaat hebben.
Gr.
Eric

steele

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 16 August 2024, 12:39:28 »
Michel,
dat is eigenlijk een heen- en weerbaan of zie ik dat verkeerd, wat ziit er rechts van het "ei" waar , aansluiting met de keercirkel zoals nu neem ik aan? En het andere spoor?
Waarheen loopt het onderste spoor naar rechts, dit stopt daar toch niet?
Bovenste spoor naar niveau +1?
En geen rangeer- opstelmogelijkheden binnen het "ei"?
veel vragen.

steele

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 16 August 2024, 12:42:57 »
Michel, past dit alles dan nog op de plaat van 235 x 155, ik heb de indruk dat dit een heel stuk langer zal worden.