Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door borotof
Vandaag om 16:08:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:58:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:55:31
Plux 22 connectoren door RICROO
Vandaag om 15:53:36
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:51:26
Warmkast voor de AnyCubic resin printer. door MOVisser
Vandaag om 15:39:47
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door Ronald Halma
Vandaag om 15:35:27
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door BR24
Vandaag om 15:23:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:16:34
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 15:03:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door becasse
Vandaag om 14:45:09
de drie hoefijzers connectie door odaoda
Vandaag om 14:42:57
Terug naar spoor Ho 1/87 Duits door MOVisser
Vandaag om 14:37:40
Snelheid regelen decoder 611573 door borotof
Vandaag om 14:36:47
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Frank Bunnik
Vandaag om 14:11:35
Win Digipet en LZV 200 centrale werkt ineens niet meer door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:56:10
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door Peter.v.L
Vandaag om 12:59:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:51:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:40:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:32:12
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 12:25:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 12:19:07
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door hervé
Vandaag om 11:49:41
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:41:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:35
openen Liliput(?) rijtuigen door Dick55
Vandaag om 11:32:05
Modules van Kees Gorter door Biessendorf
Vandaag om 11:30:39
46210 draai zwenk dak wagen door ES44C4
Vandaag om 10:35:01
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 10:31:51

Auteur Topic: niet zo vlakke baan  (gelezen 10243 keer)

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #75 Gepost op: 14 August 2024, 16:32:03 »
Dat is een vierde deel van een geheeltje :P

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 14 August 2024, 16:39:03 »
Ah Yves, ik had je een beetje gemist, dezelfde discussies over posts bij verschillende fora ( toen zeker 3 ) zie ik nu weer ???

Maar ik begreep toen al dat je dit jaar gaat bouwen, zie er naar uit ;D
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

steele

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 15 August 2024, 10:52:57 »
Ernstig versimpeld, minder wissels etc...
Stijglijn waar eerder 3de spoor was dus plank wordt kleiner (y).
Veel simpeler kan het niet worden of er rest niets meer...
Maar de essentie blijft.
Groene sporen zijn eveneens verminderd met een locloodsje, maar deze zone kan uiteraard om het even wat bevatten.
Ik kan die zone moeilijk geheel blanco laten.
Een deel van het ringspoortje komt onder een galerij maar in 3D komt een verborgen spoor automatisch onder een berg te liggen.
Jullie poneren dat ik moet bouwen en dit dan zichzelf wel zal uitwijzen doch ik heb geen heel arsenaal sporen ter beschikking waarmee ik kan goochelen dus de mogelijkheden zouden snel een einde nemen.

Cor--24

• Offline Offline
  • Vier het leven, het duurt maar even.
« Reactie #78 Gepost op: 15 August 2024, 11:26:48 »
Jullie poneren dat ik moet bouwen en dit dan zichzelf wel zal uitwijzen doch ik heb geen heel arsenaal sporen ter beschikking waarmee ik kan goochelen dus de mogelijkheden zouden snel een einde nemen.

Eh..hm...??? Als je weinig hebt aan spullen, waarom ontwerp je dan zo'n dure baan? Alleen de Engelse wissels kosten al ruim €80 per stuk en je hebt er vier. Dan nog een tiental andere wissel à €25.

Misschien, dat je nu wilt/kunt begrijpen waarom je zo vaak het advies krijgt om te gaan bouwen. Ik denk, dat meer dan 75% van de banen organisch ontstaan.  :angel:

En met deze reactie geef ik het op, tot je daadwerkelijk gaat bouwen.
Mvg.

Cor

steele

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 15 August 2024, 11:31:07 »
eens ernstig zoeken en geduld hebben op 2de handssites levert veelal zijn vruchten op, de rails die ik nu bezit zijn ook niet nieuw.
Dus gaan bouwen zonder een min of meer goedgekeurd plan zal ik niet doen, dit gaat de mist in.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #80 Gepost op: 15 August 2024, 11:47:24 »
Dit is mij even niet duidelijk. Het is jouw ontwerp, jouw geld waar het omgaat, jouw hobbytijd. Van wie heb je dan de goedkeuring nodig? Van mensen die je niet kent, maar wel hun zegje doen op een forum?

Groet,
michel

steele

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 15 August 2024, 11:54:04 »
het is beeldspraak natuurlijk ik wil van niets of niemand te horen krijgen wat het kost, wellke tijd het kost etc...
het gaat hier over het plan en het plan alleen, met de rest trek ik mijn "plan".
Koken kost geld.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2024, 11:56:15 door steele »

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #82 Gepost op: 15 August 2024, 12:00:11 »
Je zou ook de bouw wat meer organisch (dus in delen) kunnen doen. Ik zou dat zeker aanbevelen, omdat je op die manier sneller resultaat (is leuker en motiverender) ziet, maar ook de kosten kan spreiden.

Ik zou dan het volgende voorstellen:

1.Eerst het station met de gehele ringleiding leggen. Van het spoor naar boven alleen het afbuigende wissel, maar de rest omhoog allemaal niet. Ook zou ik de groene sporen nabij het station nog weglaten. En eerst een kijken of het leuk werkt en of je tevreden bent.
2. De binnen lus leggen met alle groene sporen.
3. Het hogere gedeelte bouwen en leggen.

En, je ik zou toch adviseren het rode spoor weg te laten (of het groene spoor daarbinnen). je hebt nu een heel smal dubbelsporing spoortje, wat niet echt nut heeft en veel wissels kost. Ik zou daar enkel spoor van maken. Dat is ook realistischer (je hebt dan een hoofdspoorlijn en een zijlijn die vanaf het station vertrekken).

Groeten,
Rogier

steele

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 15 August 2024, 12:17:53 »
het spoor waarnaar je verwijst is naar ik denk het verborgen aansluitspoor op de verborgen keercirkel (onder het eerste groen spoor boven)?
dat laatste is te abstract in woorden, kan visualisatie alles simpeler is nu welkom ;)
« Laatst bewerkt op: 15 August 2024, 12:22:52 door steele »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 15 August 2024, 12:39:22 »
Citaat
Ik denk, dat meer dan 75% van de banen organisch ontstaan.
Ja dat zijn die banen die waarschijnlijk ook niet afkomen ja. Als je aan een half grote baan begint en je hebt het op voorhand niet goed doordacht, kan je problemen verwachten. Als je eerst gaat bouwen en achteraf denkt, nu wil ik automatiseren. Dan is het zuur als je je geïsoleerde stukjes nog niet op orde heb zitten en al je rails ligt al vast.

Of als je klaar bent, en je ontdekt zo'n kritische fout in je sporenplan, van die fouten die jij zelf n.b. ook herhaaldelijk er in probeerde te sneaken in je 'ik zit vast draadje'. Ik denk als jij was begonnen met zomaar spoor leggen waaronder met flex rails, dat je naar 5 jaar frustraties een andere hobby had genomen.

Citaat
Waarom een CS2? Waarom geen YaMoRC YD 7010?
Waarom appels eten als je peren kan eten?

Naast dat ik hier op het eerste oog al 3 minstens antwoorden op kan geven, heeft het niet echt relevantie met baanplannen toch? En je laat het nu overkomen dat de Yd7010 de enige centrale is die mensen moeten hebben ofzo? Zo'n schakeltableau en rijregelaars van die CS2 zijn best van toegevoegde waarde voor baantjes als deze. En je weet N.B. dat hij een 3-rail rijder is, en dan raad je een centrale aan die niet eens MM2 kan... Ja dan roep je ook maar wat

Evenals dit.
Citaat
waarom ontwerp je dan zo'n dure baan?
???

Back to baanplan.

Ik heb ook een plasje te doen.  :P
Ik vind het opzich wel redelijk voor een druk baantje. Ik heb er kritisch naar gekeken en die verborgen sporen in het midden. Ik zelf zou dat niet doen. Ik vind het wel leuk dat je daar treinen kan omkeren, maar er liggen daar wissels en je hebt weinig ruimte. Als daar iets ontspoort, dat is gewoon niet leuk. Ik had dat zelf vroeger ook. In mijn optiek is het het risico niet waard. Dat kan zoveel frustraties opleveren.

Ik zou daarom zelf wat hier rood is afgetekend, weglaten. Je kan nog steeds bij alle groene spoortjes komen verder. En je zal een keer moeten steken.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #85 Gepost op: 15 August 2024, 12:42:40 »
Ik bedoel het blauwe spoor in onderstaand plaatje, wat in de galerij zou komen te liggen. Of anders het spoor ernaast, wat ik geel heb gemaakt.

Dat scheelt je of 2 Engelse wissels (die je dan wel moet vervangen door 2 reguliere wissels) of 1 gewone en 1 meegeboven wissel.

Groeten,
Rogier

Edit: volgens mij bedoelen Bas en ik hetzelfde  ;D

Cor--24

• Offline Offline
  • Vier het leven, het duurt maar even.
« Reactie #86 Gepost op: 15 August 2024, 13:11:42 »
Off topic
...van die fouten die jij zelf n.b. ook herhaaldelijk er in probeerde te sneaken in je 'ik zit vast draadje'.
Ik ga niet ontkennen, dat ik in mijn baanplan ook de nodige fouten had/hebt, maar volgens mij was/ben ik wel bereid adviezen ter harte te nemen.

En je laat het nu overkomen dat de Yd7010 de enige centrale is die mensen moeten hebben ofzo? Ja dan roep je ook maar wat

Daar heb je een punt. Dat deze centrale niet geschikt is voor 3rail, is mij ontgaan en dank voor de correctie.
Daarnaast wil ik absoluut niet beweren, dat de YaMoRC YD 7010 de enige geschikte centrale is. Ik dacht meer aan de prijs. Nogmaals excuus voor de verwarring. De reactie is aangepast.

Maar goed, Bas, klaarblijkelijk heb ik jou iets misdaan. Mocht dit het geval zijn, dan daarvoor mijn excuus.
Einde off topic
Mvg.

Cor

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 15 August 2024, 13:17:40 »
het is beeldspraak natuurlijk ik wil van niets of niemand te horen krijgen wat het kost, wellke tijd het kost etc...
het gaat hier over het plan en het plan alleen, met de rest trek ik mijn "plan".
Wil je überhaupt wel van iemand iets horen?
Krijg zo langzamerhand sterk de indruk van niet.
Om op je laatste zin terug te komen, trek dan je eigen plan en ga niet eeuwig door met die aanpassingen en begin met de noodzakelijke rails te kopen en te bouwen.
Gr.
Eric

steele

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 15 August 2024, 13:30:15 »
het spoor dat jij geel maakt komt in de galerij, jouw blauw spoor maakt de aansluiting naar de keercirkel en deze laatste wil ik graag behouden. Keercirkel wordt wat verstopt door spoor op +1.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2024, 13:32:21 door steele »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 15 August 2024, 13:44:42 »
Citaat
Maar goed, Bas, klaarblijkelijk heb ik jou iets misdaan.
Oh nee hoor. Ik viel alleen je punten aan, niet de man  :P No hard feelings van mijn kant.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)