Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:42:26
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 18:38:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 18:31:55
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:29:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:19:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:12:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:52:29
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 17:41:19
Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
  

Auteur Topic: Da's Daz 2  (gelezen 14603 keer)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8607
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #90 Gepost op: 19 August 2025, 11:03:40 »
Onder het mom van 'niet moeilijker doen dan nodig' de voorgevel uitgenomen.






« Laatst bewerkt op: 19 August 2025, 11:10:03 door Huup »

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8607
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #91 Gepost op: 20 August 2025, 10:33:52 »
De daken zijn weer redelijk op orde. En gewassen....
Het pannendak laat ik even voor wat het is.

De loodsdeuren wordt nog wel een werkje. De buisjes waarin de deuren zijn opgehangen, ontbreken deels. Die moeten opnieuw in de muren worden ingevoegd.
Verder brak door ouderdom het muurdeel tussen de beide toegangen af. Niet onoverkomelijk, maar ook niet tot mijn vreugde, zeg maar.





Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8607
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #92 Gepost op: 21 August 2025, 17:37:21 »
En ondertussen buig ik me nog maar eens over het sporenplan van, wat ik maar Duin zal noemen. De tevredenheid straalt er nog niet vanaf.
Inmiddels weer een idee verder.
Verkijk je niet op de strepen en lengtes ervan. Zeker boven wordt het zo smal als maar  handig is, en ook rechts wordt het smal. Wissels links, rechts, kruis is nog niet interessant. Dit is puur het speelidee.
Het duin overkapt de bovenste e-mat sporen niet, maar onttrekt ze alleen aan het zicht.
Het spul moet makkelijk bereikbaar blijven.
De tram lijkt wat tussengefrunnikt. En dat klopt.
Ik wil lievwr geen spoor/tramkruising, al is dat in het haventje mss een leuke optie.
Het ding rijdt van Das naar DaZ Bad ofzo.

Afijn. Laat maar weten of het een waardeloos of waardelijk idee is.





eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
Re: Da's Daz 2
« Reactie #93 Gepost op: 21 August 2025, 21:02:18 »
Vraagje: je rijdt ook met getrokken materieel en ik zie geen mogelijkheden tot omlopen bij  de eindstations - heb je dan extra loc's staan ?


Gr. Frank

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8607
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #94 Gepost op: 21 August 2025, 21:15:31 »
Ja. De loks hebben haken, ontkoppelen gebeurt met een tandartstandsteenkrabhaak. Beproefd!
Ook daarom wordt het duin niet over die sporen doorgetrokken.
De extra lok staat links op het korte spoor.

Het spoortje wat naar rechts doorloopt wordt enkel bereden door dieseltreinstellen. En dient als uithaalspoor voor hetgene wat van of naar opstel, cq haven gaat.
Dat gebeurt natuurlijk met lokomotieven. Er is een rangeerlok aanwezig. Dat is dus ook geen probleem.

Groet
Huibert

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8607
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #95 Gepost op: 22 August 2025, 21:05:29 »
EC toegevoegd aan het materieelbestand. 1200 Roco, resto Piko, dan Lima en 2 x Liliput.
En nee, de tijdperken stemmen niet overeen. De 11jes zijn nog ingepakt. Vandaar even zo.
De Liliputs zijn overigens zo oud, dat ze op de rocoline ratelen..... En geen kortkoppelingen. Wel 1:87. Antiek!





Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8607
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #96 Gepost op: 22 August 2025, 21:13:36 »
Wat de tekening betreft: deze indeling kan met gemak. Ik zie ook het nodige speelplezier. Ik ga er voorlopig mee verder. In dit deel worden de wissels wèl electrisch, net als bij Heen met schakelaars aan de bakrand ter hoogte van de wissels.
De stand van de schakelaar zal ook hier de wisselrichting bepalen. Naar beneden is naar de bedienende toe, naar boven van de bedienende af.
Er is ruimte genoeg voor de drie schaduwsporen en het doorgaande spoor.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Da's Daz 2
« Reactie #97 Gepost op: Vandaag om 07:34:00 »
Ik denk dat het in de basis een erg leuk plan is. Enige opmerking van mijn kant, als het kan zou ik in DAZ een omloopspoor toevoegen. Dan kan je namelijk makkelijker met je goederentrein van en naar de rangeersporen en zou je ook in DAZ met getrokken treinen kunnen rijden. Een kopspoor waar 1 of 2 locs kunnen staan is ook al een oplossing.

Groeten,
Rogier

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8607
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #98 Gepost op: Vandaag om 10:38:28 »
Ha Rogier,
De goederentrein die in Daz binnenloopt heeft een wagen of twee, drie. Die worden opgehaald door een rangeerlokje en naar De Olifant getrokken, om vervolgens op het laad/losspoor te worden geduwd. Bij vertrek zet dat rangeerlokje de boel klaar langs het perron van Daz, waarna een lijndiesel ze weer ophaalt. Die kan zelfs ook al nwe wagens meenemen voor belading.
Voor de rijtuigtreinen geldt dat de locomotief die de rijtuigen weer wegvoert, klaarstaat op het rechter kopspoortje naast De Olifant. Daar passen twee lokomotieven.
Op de foto het tweede spoor van links.
Reden voor deze oplossing in plaats van omloopwissels is dat die wissels nogalwat ruimte innemen, die ik niet heb. Het samenkomen van de sporen + wissel + stukje spoor daarachter, vraagt toch al snel een extra meter, zo niet meer.
Omdat de treinplaat al tot het uiterste is doorgetrokken richting garagedeur, zou dat leiden tot:
Inkorten perron tot twee rijtuigen met behoud van De Olifant.
Opdoeken van De Olifant, waardoor het goederenvervoer naar 0 wordt gereduceerd.
Beide vind ik niet zoooo, eerlijk gezegd  ;D



Overigens deed me je opmerking ook even kritisch kijken naar de andere kant, de aansluiting bij de Haven, cq het opstelterrein.
Daar is het nu zo getekend dat er eerst doorgereden moet worden op de hoofdbaan, waarna vanaf de hoofdbaan het terrein wordt opgeduwd. Dat kan mooier: ik draai die wisselsaansluiting zo, dat je vanaf Daz komend het rechter spoor van de haven op rijdt.
Corrigerend klodderend wordt het dan zoals op de tekening hieronder. Mogelijk dat ik daar dan wel een extra spoor toevoeg voor een rangeerlokje.




spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Da's Daz 2
« Reactie #99 Gepost op: Vandaag om 11:31:34 »
Ik schreef DAZ, maar bedoelde de rechterkant inderdaad, dus DAS? Maar je lost het probleem op doordat je nu niet vanaf die kant meer naar het rangeerterrein op kan  (y) (y).

Groeten,
Rogier

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8607
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #100 Gepost op: Vandaag om 12:07:11 »
Daz, Das, ik weet t zelf niet meer......
Daz ligt links op de tekening. Duin zelf lag waar nu het rangeerterrein ligt en is dus weer verdwenen.
Rechts heeft nog geen naam. Zee na Duin?
Of wordt links Duin en rechts Duin aan Zee? We zien wel.

Grappig wel dat we dan via misverstanden hetzelfde opgelost krijgen....

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Da's Daz 2
« Reactie #101 Gepost op: Vandaag om 13:33:39 »
Ja, geinig. We begrijpen elkaar  ;D.

Misschien nog een opmerking, als het mag? Je tramspoor loopt nu langs de haven, dat voelt wat onnatuurlijk aangezien je daar normaal gesproken juist de rangeersporen zou verwachten. Zouden de tramsporen iets meer naar achter kunnen? Al kruis je maar 1 van de 2 sporen met de tram. Een kruising in de haven is misschien niet zo vreemd.

Groeten,
Rogier

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8607
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #102 Gepost op: Vandaag om 14:39:05 »
Hoe meer commentaar, hoe liever.

Dat tramspoor kan daar inderdaad  niet lopen. Veel te lastig met laden en lossen. Het komt dus rechts van die sporen en steekt het treinspoor over. Gelijkvloers. Dat wordt wel een dingetje voor mij. Zelf een kruis maken of 1tje kopen van Tillig?
Overigens heb ik nog niet zo'n idee waar de tramsporen precies gaan lopen. Alleen dat ze van rechts naar het strand lopen.
Zo speel ik ook met de gedachte om net als in IJmuiden de de havensporen 'verdiept' te leggen door een 'Julianakade' verhoogd boven het hoofdspoor te leggen. Ook daar kan  dan een tramspoor gelegd worden. Dat spoor kan dan door de duinen naar het strand.... en weer aansluiten op de havenlijn.....
Ik moet eens kijken hoe steil die trams nog kunnen rijden.

Allemaal ideëen.....

Zie net dat Tillig geen geschikte (min of meer haakse) kruisingen verkoopt voor h0/h0m
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:47:43 door Huup »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Da's Daz 2
« Reactie #103 Gepost op: Vandaag om 14:52:53 »
Je zou de tram ook achterlangs op een verhoging kunnen laten lopen? En dan boven bv het schaduwstation (waar je het Eletrisch materieel opstelt oid) kunnen laten eindigen? Als achtergrond een mooi rijtje huizen waar de tram langs rijdt? Het is maar een idee.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8607
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #104 Gepost op: Vandaag om 15:04:01 »
Vandaar die Julianakade. In IJmuiden is dat een verhoogde straat tov het IJmuidense emplacement. Die wordt dan rechts tegen de muur geplakt. De tram rijdt dan over de Julianakade richting het duin en kan in het duin weer naar beneden naar het strand. Als dan de haventramlijn ook naar het strand doorrijdt, heb ik gelijk twee lijnen.....

Julianakade moet zijn Wilhelminakade.