Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:33:24
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:31:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:30:24
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 13:44:44
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
AlbertG
Vandaag
om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:30:03
US diorama in H0
door
Bertje B
Vandaag
om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:17
Zolderbaan 2025
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:44:44
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:29:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
VvMrZ - Vereniging van Modelbouwers regio Zwolle
|
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omlaag
Auteur
Topic: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) (gelezen 15226 keer)
Blausee-Mitholz
Offline
Berichten: 1254
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #60 Gepost op:
18 May 2025, 13:54:59 »
Op film lijkt het erger dan als je de treinen in het echt ziet rijden.
Ik had gisteren bij bezoek niet de indruk dat ze echte te hard reden.
Mvg Johan
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4564
Nederland 1949-1963 in h0
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #61 Gepost op:
18 May 2025, 16:04:30 »
Nou, als je bijvoorbeeld die losse diesellok door het station heen ziet razen.....
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
AlbertG
Offline
Berichten: 1027
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #62 Gepost op:
27 June 2025, 16:12:10 »
De Zwolsche baan in Rocrail
Inleiding
Tijdens de revisie van de Zwolsche baan heeft het team besloten over te stappen van Koploper naar Rocrail. Tijdens de open dag in mei 2024 hebben we laten zien dat we een klein deel van de baan vrij snel operationeel konden krijgen met Rocrail.
De foto’s en een video vind je hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111640.msg3222475890#msg3222475890
De hele baan is inmiddels ingevoerd en Rocrail is op een aantal onderdelen aangepast waardoor onder andere het testen van de rijwegen en het aansturen van de relais die de wisselstraten van rijstroom voorzien een stuk eenvoudiger is geworden.
In een aantal artikelen wordt hieronder de implementatie van de Zwolsche baan in Rocrail beschreven. Van de lezer wordt basiskennis verwacht van de werking van Rocrail, zoals het aanmaken van een nieuwe werkruimte en het invoeren van een baanplan.
Heb je deze kennis niet en wil je weten hoe dat werkt, bekijk dan deze video:
https://youtu.be/X_qW8xk9gO8?si=NGXsv9iSiHK23zg9
Rocrail eigenschappen
menu Bestand - Rocrail eigenschappen - tabblad Auto
Omdat de baan wordt aangestuurd met het Dinamo systeem moet in het menu Bestand - Rocrail eigenschappen – tabblad Algemeen onder Blok de optie ‘Link analoge blokken’ worden geactiveerd.
De centrale
menu Bestand - Rocrail eigenschappen - tabblad Centrale
De toe te voegen centrale heet ‘dinamo’ en deze naam is ook ingevoerd als ‘Interface ID’ (IID).
De baudrate staat vast op 19200. De centrale is via een USB kabel aangesloten op COM4.
(NB: Rico had dat al een keer uitgelegd dus ik heb de afbeelding hier niet herhaald, zie
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111640.msg3222507207#msg3222507207
)
Gelogd
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker
AlbertG
Offline
Berichten: 1027
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #63 Gepost op:
27 June 2025, 16:29:19 »
Het baanplan
Het baanplan is ingevoerd op basis van een bestaande tekening. Hieronder zie je een deel van deze tekening waarbij de bloknummers in de gele blokje staan.
Omdat we beschikken over 2 identieke monitoren is het baanplan in Rocrail verdeeld over een deel ‘Station-Zwolle-links’ en ‘Station-Zwolle-rechts’. Op deze manier is het baanplan goed zichtbaar op de monitor.
Deze indeling is mogelijk door bij het menu Bestand – Rocview eigenschappen – tabblad Algemeen onder Spoorplan weergave te kiezen voor ‘Multi venster overzicht (AUI)’ en Rocrail opnieuw op te starten.
Waar van toepassing is met het symbool voor de rijrichting aangegeven dat sporen in 1 richting bereden worden. Op die plaatsen genereert Rocrail ook maar in 1 richting een rijweg.
Een aantal wissels is in het baanplan voorzien van een achtergrondkleur, blauw, groen of grijs. Dit wordt uitgelegd bij het onderdeel ‘Wisselstraten van rijstroom voorzien met relais’.
Hieronder het baanplan in Rocrail, dat dus in werkelijkheid over 2 monitoren is verdeeld.
De blokken
De benaming van de blokken is overgenomen van bovengenoemde tekening. Dat geldt ook voor de aansluiting van de blokken op de TM-H / CD16. De Dinamo bloknumming begint bij 0 (nul) en dat is in Rocrail ook zo. Bij de nummering van de blokken zijn we begonnen bij bk01. In Rocrail is blok bk01 aangesloten op poort 0 van Dinamo.
Dit wordt ingegeven bij de blokeigenschappen, tabblad ‘Blokgestuurd’, in het veld ‘Poort’.
De nummering van de blokken en poorten is opeenvolgend. Per TM-H zijn er 8 poorten. De poorten worden in Dimamo per TM-H genummerd van 0 tot en met 7. Elke TM-H heeft een uniek adres.
Op het moment van schrijven zijn er 7 TM-H’s aangesloten, in totaal dus 56 poorten. Daarvan worden er 46 benut.
In Rocrail loopt de nummering gewoon door van 0 tot en met 55. Poort 0 op de tweede TM-H is dan poort 8 in Rocrail.
In onderstaande afbeelding zie je de blokeigenschappen, tabblad Blokgestuurd van blok bk09. De opties 'Vrij geven', en 'Gekoppelde blokken' moeten beide geactiveerd zijn bij het Dinamo systeem.
De optie 'Reset' is optioneel waarvan we in de praktijk nog moeten testen of, en waar deze optie geactiveerd moet worden.
Alleen het veld 'Poort' wordt gebruikt, waarbij blok BK09 aangesloten is op poort 8, dat is dus poort 0 op de tweede TM-H.
[/url]
«
Laatst bewerkt op: 27 June 2025, 16:32:20 door AlbertG
»
Gelogd
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker
AlbertG
Offline
Berichten: 1027
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #64 Gepost op:
Vandaag
om 11:23:06 »
De wissels
De wissels worden aangestuurd met een PM32. In elke kast zit 1 PM32. Elke PM32 heeft (via dipswitches) een uniek adres, in dit geval van 0 (kast 1) tot en met 2 (kast 3). In Rocrail begint de nummering bij 1, dit zie je straks terug bij het adresseren van het wissel.
De wissels worden niet rechtstreeks aangestuurd door de PM32 maar via zogenaamde MDDEC's. Op elke MDDEC kun je 8 wisselspoelen aansluiten. In kast 1 (zie schema hieronder) zijn 6 MDDEC's aangesloten zodat we met 1 PM32 hier 48 wisselspoelen kunnen aansturen.
In de afbeelding zie je linksonder de 6 MDDEC's, ieder met een andere kleur, en hoe deze met elkaar zijn verbonden. Bij elke MDDEC zijn de adressen van de aangesloten wissels weergegeven. De rode adressen zijn nog beschikbaar voor toekomstige uitbreidingen.
In de onderste balk met de aanduiding PS0..7 en PD0..15 zie je hoe ze op de PM32 zijn aangesloten. Voor de details verwijs ik naar de Dinamo handleidingen van de MDDEC en de PM32.
De wissels die op de MDDEC zijn aangesloten hebben dezelfde kleur en worden aangeduid met de letter W en het adres van dat wissel op de MDDEC. Op deze manier is duidelijk welke wissel waar zit aangesloten en wat het adres van dit wissel moet zijn. Het oude (Koploper) adres staat telkens onderin het rechthoekje voor elk wissel. Bij het invoeren van het baanplan in Rocrail is voor de benaming dit Koploper adres aangehouden. De naam moet dus per wissel worden aangepast nu duidelijk is wat het nieuwe adres is.
Een Engels wissel heeft 2 adressen, 1 voor elke spoel. Bijvoorbeeld W13/14
Als voorbeeld neem ik het wissel met de naam W35, rechts van de blokken 4 en 5 (links op de tekening, net boven de MDDEC's). De naam van het wissel is overgenomen in Rocrail op het tabblad Algemeen.
Het wisseladres is ingevuld op het tabblad Interface.
In het veld 'Adres' komt het unieke adres van de PM32 te staan, in dit geval dus 1. In het veld 'Poort' komt dan het adres te staan zoals dat volgt uit de aansluiting op de MMDDEC's. Wissel W35 zit dus op de grijze MDDEC6, linksonder. De schakeltijd kan eventueel per wissel worden ingevuld, hier is dat 500ms en de optie 'Accessoires' blijft geactiveerd.
Bij een Engels wissel moeten op het tabblad Interface natuurlijk 2 adressen worden ingevoerd, zie als voorbeeld hieronder het (oranje gekleurde) wissel W13/14
Gelogd
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 1132
Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #65 Gepost op:
Vandaag
om 12:07:42 »
Indrukwekkend Albert,
Ik moet maar weer eens op een Open Dag komen kijken in Zwolle naar de vorderingen
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115689.new#new
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
AlbertG
Offline
Berichten: 1027
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #66 Gepost op:
Vandaag
om 12:58:22 »
Dank je Eric. Je bent van harte welkom.
Er zal in het najaar vast wel weer een open dag georganiseerd worden. Concrete plannen zijn er nog niet.
Gelogd
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
VvMrZ - Vereniging van Modelbouwers regio Zwolle
|
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)