Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
  

Auteur Topic: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)  (gelezen 14937 keer)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #45 Gepost op: 18 November 2024, 16:40:46 »
Leuk Zwolse baan, vroeger jarenlang bijna ieder weekend daar op 't station rondgewandeld dus zeer herkenbaar! (y)

Benieuwd naar het vervolg.
Mvg Koen

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #46 Gepost op: 19 November 2024, 12:56:57 »
Hallo Koen,

Leuk dat je reageert en fijn dat je veel herkent!

We gaan rustig door met berichten samenstellen. Flink van de hak op de tak, want dat houdt het draadje aantrekkelijk voor velen.
We hebben nog genoeg te delen wat dat betreft.

Momenteel werk ik aan: voorbereiden van de TM-H firmware updates en wat we daarbij onderweg tegen zijn gekomen.

Verder zullen we de opbouw van Rocrail/Dinamo verder uit de doeken doen, waarschijnlijk in een aantal stappen. Gelukkig hebben we een specialist aan boord :-)
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #47 Gepost op: 21 November 2024, 16:26:42 »
Voor de Zwolsche Baan zijn de Track Masters (TM-H's) het hart van het Dinamosysteem. Deze printplaten –ookwel: blokkaarten-- zorgen ervoor dat de blokken hun rijspanning krijgen  en dat  terugmeldingen (detectie) via de RS485 bus worden doorgegeven. Omdat wij met stroomdetectie werken, is elke TM-H voorzien van een CD16 print, die de stroomdetectie mogelijk maakt en de doorgeeft aan de TM-H. Het kan ook met reed-contacten (zonder CD16).

We hebben veel energie gestoken in het weer gangbaar maken van de printplaten. Dan is het ook een goed idee om na te denken hoe we de onderhoudbaarheid van het systeem kunnen verbeteren.

We hebben daarvoor de volgende stappen doorlopen:
  • Controleren van de printplaatrevisie
  • Controleren of alle tm-h's dezelfde firmware hebben
  • Onderzoeken of, en welke winst er met nieuwe firmware te behalen valt
  • Als we gaan updaten, wat moet er dan gebeuren

1 Wat zijn de verschillende printplaatrevisie van de TM-H's?

We blijken 2 varianten van de TM-H's te hebben: Rev3 en Rev3a. Navraag bij Leon van Perlo levert het volgende antwoord op:

Citaat
Waarschijnlijk cosmetisch verschil of nieuwe productiefile. Zal niet relevant zijn.

Dat klinkt geruststellend en heeft dus geen verdere aandacht nodig.

2 Hebben alle TM-H’s dezelfde firmware?

We blijken 10 TM-H's te hebben met TM-H BL1.0 met de zogenaamde bootloader en 1 exemplaar met versie TM-H 5.0. De laatste is ongeschikt om zelf nieuwe firmware te flashen. Leon van Perlo geeft aan dat we deze tegen bijbetaling kunnen omruilen bij hem.

Dus halen we de processor uit het voetje, pakken deze zorgvuldig in (ESD!) en sturen het op naar VPEB. Een paar dagen later krijgen we netjes de omgeruilde versie in de bus. Top service!



De ontvangen processor weer in de de ic-voet gezet en met DinamoConfig bekijken we welke firmwareversie deze processor heeft. Dat blijkt (uiteraard) de allerlaatste versie te zijn: 5.21.
Om alle TM-H's gelijk te trekken, moeten we alle andere TM-H's dus gaan opwaarderen. Daarvoor moeten alle printplaten voorzien worden van een resetmogelijkheid, want die zitten er nog niet op! Dus eerst maar eens onderzoeken:

3 Is het de moeite waard om de TM-H firmware te updaten?

Voor de onderhoudbaarheid is het natuurlijk een pre als alle TM-h's compleet hetzelfde zijn, dat is volkomen duidelijk. Maar is het al het werk waard?

Daarvoor kunnen we de verschillende release notes op de dinamousers website raadplegen. Daarin staan de opmerkingen over welke veranderingen zijn doorgevoerd, of er nieuwe functionaliteit er is toegevoegd en eventueel welke bugs er zijn opgelost.

Als we uitgaan van de oudste TM-H met firmware versie 5.00 komen we tot het volgende lijstje met voor ons relevante veranderingen:
  • Extra instellingen voor de gevoeligheid van de blokdetektie: Slow, Mediate, Fast;
  • Extra PWM instellingen voor analoge baansturing: 2(160Hz), 4(320Hz)  8(640Hz), 16(1280Hz) en 32(2560Hz);
  • Ondersteuning van 126 speed DCC modus;
  • Ondersteuning van F13..F28 in DCC modus;
  • Ondersteuning van E-STOP* in DCC modus (soort noodstop);
  • Herkennen en uitlezen van de TM-H firmware versie;
  • Uitlezen van de instellingen van de TM-H;
  • De TM-H slaves kunnen de kwaliteit van de ontvangen clockbus rapporteren: Clock OK, No Clock, Bad Clock, Degraded Clock. Hiermee kunnen communicatieproblemen inzichtelijk worden en makkelijker worden opgespoord en verholpen.
* ESTOP is een speciaal DCC commando; ALLE DCC-locs op de baan stoppen onmiddellijk. De spanning en het DCC-signaal blijven wel op de baan staan.

Kortom, zeker de moeite waard! Maar om van dit alles te kunnen profiteren, moeten we ook de RM-U van de laatste firmware voorzien!

4 Wat moet er gebeuren voordat we kunnen updaten?

Alle TM-H's moeten worden voorzien van een resetmogelijkheid, zonder deze aanpassing kan een processor niet worden voorzien van nieuwe firmware. De DinamoUsers website heeft daarvoor een document waarin beschreven staat hoe dat moet. [Handleiding TM-H Boot 0_9.pdf]

In de basis komt het erop neer dat we een weerstand moeten plaatsen op de plek waar nu (althans bij de meeste TM-H's) een draadbrugje zit. Door de weerstand slim te plaatsen kunnen we deze gebruiken om de reset uit te voeren ipv met veel risico de juiste poot van de processor te gebruiken. Als de draadbrug niet zou worden vervangen en de resetprocedure wordt uitgevoerd, levert dat kortsluiting op met alle gevolgen van dien.

Uiteraard moeten we de benodigde software en firmware downloaden van de DinamoUsers website (account noodzakelijk):



Waar moeten we op letten op de TM-H printplaten:



  • A Firmware sticker: wel of geen BL1.0 versie
  • B Resetpunt: draadbrug vervangen door weerstand of ?? De rode printbaan gaat naar pen 9 (reset)
  • C JP1: Master = geen jumper, Slave = jumper volgens oranje of ??
  • D TM51 revisie beschrijving controleren: Rev03 of Rev03a of ??

Dan nu wat we in onze hardware aantroffen in beeld:


  • Oude Processor versie, draadbrug, RS485 Slave, printplaat Rev03



  • Nieuwe Processor versie, GEEN draadbrug, RS485 Slave, printplaat Rev03a. Zonder toegepaste weerstand
    of draadbrug kunnen er onverwachte problemen optreden.



  • Nieuwe  Processor versie, weerstand verkeerdom voor reset, TTL of RS232 setting, printplaat Rev03a

De weerstand heeft de staande blanke draad aan de verkeerde kant en geeft kortsluiting als dit zo gebruikt wordt als reset punt. Tot zover de niet aangepaste versies.

Hieronder is dan goed zichtbaar hoe de weerstand van 10k correct is geplaatst, zodat deze wél als contactpunt voor het resetten te gebruiken is. Op 1 TM-H na (de master) zien ze er nu allemaal zo uit:



Dat bord is een Rev03 bord met blauwe dipswitsches. Daar hebben we de processor opgezet die omgeruild is door VPEB met daarop de allernieuwste firmware. Deze TM-H is de Master geworden in ons systeem, waarmee we de testplank hebben uitgevoerd. Zo creëerden we de meest stabiele situatie voor het verdere testen en updaten!

Nadat we de TM-H’s allemaal hadden voorzien van de juiste jumper en de weerstand hebben we ze allemaal voorzien van de laatste TM-H firmwareversie (5.21), de adressen ingesteld  en met dinamoConfig de firmware uitgelezen en gecontroleerd of de adressen correct waren. De gegevens zijn opgeslagen in een spreadsheet voor de documentatie.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2024, 16:33:26 door momfer. Reden: kleine optische aanpassingen voor betere leesbaarheid »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1025
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #48 Gepost op: 21 November 2024, 18:40:09 »
Hoi Rico,
Dat is weer een mooi gedetailleerd verslag. Respect hoor voor wat je allemaal hebt weten te bereiken met deze hardware.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2024, 18:41:54 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #49 Gepost op: 21 November 2024, 19:21:31 »
Ik vind die frequenties voor PWM wat aan de hoge kant. Ik heb daar veel mee geëxperimenteerd en kwam tot de conclusie dat je of tussen de 20hz en 100Hz wilt blijven of boven de 20kHz wilt zitten, maar dan heb tegen emk terugkoppeling nodig voor een beetje knap rijgedrag.

Alles tussen 100Hz en 20kHz vond ik erg irritant rumoerig. Nu kan ik me indenken dat 160Hz nog wel te doen is, maar 2.5kHz?

Welke frequenties gebruiken jullie? En hoe ervaren jullie dat?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #50 Gepost op: 21 November 2024, 20:42:33 »
@Bask185

Die vraag kan ik nog niet beantwoorden, Bas. Met de mensen die er nu aan samenwerken hebben we nauwelijks gereden, allen getest of het rijden wil per blok, blokovergang en of de detectie werkt.

Vwb de frequentie: Leon meldde in release notes van versie 5.11:
Citaat
PWM Multiplier: Single and quad frequency opties zijn verwijderd, High Frequency optie (*32) is toegevoegd. Als je modules in single of quad frequency stonden vallen ze na de upgrade terug in standaard double frequency.

In de release notes van versie 5.21 meldt hij vervolgens:
Citaat
Quad is Back: Bij 5.11 was de 4xPWMM verwijderd om ruimte te maken voor de 'high-frequency' PWM optie, maar de indruk is toch dat velen de 4xPWMM wel gebruikten. Met wat extra aanpassingen blijkt het mogelijk beide te combineren. Sterker, in 5.20 heb je niet alleen 2x, 4x en 32x tot je beschikking, maar ook 8x en 16x. De enkelvoudige is definitief verwijderd.

Hoewel 2x (160Hz) dus de standaard is, lijkt erop dat de 4x (320Hz) frequent wordt gebruikt door Dinamogebruikers.

Voor het weer in de been trekken van de Zwolsche baan hebben dat soort instellingen nog even geen pioriteit!

@AlbertG@
Dankjewel, we gaan vrolijk door samen.

Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #51 Gepost op: 22 November 2024, 18:34:46 »
In deze bijdrage beschrijf ik de stappen en het onderzoek welke we hebben doorlopen m.b.t. de RM-U

De werking van de RM-U en de RS485 communicatie was in de oude situatie als volgt:

Zoekproces:
  • De RM-U zoekt bij het opstarten naar aangesloten modules (TM-H,PM32);
  • Per module wordt maximaal 4x achtereen een testbericht gestuurd;
  • TM-H modules worden in totaal 2x gescand;
  • PM32 modules 1x;
  • Een gevonden module wordt in de communicatiecyclus opgenomen.
Na het zoekproces:
  • Module niet gevonden >> uitval van de module.
  • Als een bericht wordt gestuurd naar een onbekende module en de module wordt gevonden, dan wordt de module opgenomen in de communicatiecyclus.
  • Indien geen enkele module meer gevonden wordt, start het zoekproces.
Dit geeft een vrij grote kans op uitval van modules met onverwachte gevolgen voor het treinenverloop.

Onze RM-U zag er voor de update zo uit:


Na de update van de RM-U firmware naar een recentere versie (≥ 1.10) wordt de werking als volgt:

Zoekproces:
  • De RM-U zoekt bij het opstarten naar aangesloten modules (TM-H, PM32);
  • Per module wordt slechts 1x een testbericht gestuurd;
  • Een gevonden module wordt in de communicatiecyclus opgenomen;
  • Per module wordt de software versie geregistreerd (als TM-H/PM32 firmware dit ondersteund);
  • De gehele cyclus wordt 8 keer doorlopen.
Na het zoekproces:
  • Module niet gevonden >> module op "idle" gezet;
  • De RM-U blijft proberen de module te bereiken met een lagere frequentie;
  • Zodra de module weer wordt gevonden, gaat de module weer mee in de cyclus;
  • Als een bericht wordt gestuurd naar een onbekende module en de module wordt gevonden, dan wordt deze NIET opgenomen in de communicatiecyclus;
  • Indien geen enkele module meer gevonden wordt, start het zoekproces.

firmware update 1.11 is een bugfix, versie 1.21 brengt voor DCC 126 stappen en ondersteuning voor F13..28, versie 1.30 maakt versiedetectie voor de PM32's mogelijk. Versie 1.40D maakt het uitlezen Vn de RM-U instellingen mogelijk en biedt ondersteuning voor Dual Channel. Daarvoor schijnt een aanpassing aan de hardware nodig te zijn.

Al met al een flinke uitbreiding aan functionaliteit en een robuster systeem als we de firmware van de RM-U opwaarderen naar 1.40D. Er is ook nog een versie 1.41, maar die staat te boek als experimenteel, dus die laten we maar even voor wat het is.

Voorwaarden voor het updaten van de RM-U Firmware = versie 1.10
  • Processor op de RM-U = BL 1.0;
  • Resetmogelijkheid op de RM-U, wat op onze RM-U nog niet het geval is;
  • Aangesloten TM-H modules moeten minimaal firmware-release 5.00 hebben;
  • Aangesloten PM32 modules moeten minimaal firmware-release 1.00 hebben.

Op de DinamoUsers website vinden we het bestand RM-U Bootloader.pdf met daarin de beschrijving hoe de procedure moet worden uitgevoerd. Aan het einde van het document treffen we ook de beschrijving aan hoe we de resetvoorziening moet uitvoeren:
 
Na de aanpassing heeft de RM-U er een stekkerverbinding bij en ziet het er ongeveer zo uit:
  • RM-U met resetpinnen (bron: VPEB)


Het updaten staat duidelijk beschreven in de hierboven genoemde PDF bestand, dus dat laat ik hier achterwege.

Wordt vervolgd
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #52 Gepost op: 23 November 2024, 14:19:05 »
Ik meen me te herinneren dat er ooit in Railhobby iets gestaan heeft over deze modelbaan...

Eerder ook al aangegeven, maar de Zwolsche baan is dus beschreven in de Rail Hobby Depot Special in 1998, welke helaas niet meer verkrijgbaar is.

De auteur van het artikel was Peter van der Meer, die ook de foto's van het grootbedrijf heeft gemaakt. De foto's van de baan zijn gemaakt door (geciteerde) Rob Ellerman en de tekeningen van de hand van Peter van der Welle.

 

 

De bovenstaande afbeeldingen geven een goede indruk van het artikel.

In verband met copyrights heb ik de afbeeldingen verkleind en is er na verkleining nog een lichte blur overheen gegaan.
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #53 Gepost op: 24 November 2024, 20:08:32 »
Ook op de Zwolsch Baan is de Sint weer aangekomen met zijn helpers  ;D



(foto uit 2015 van onze Facebookpagina)
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #54 Gepost op: 26 November 2024, 14:23:09 »
Verder met de werkzaamheden

Qua gelijktrekken van de Dinamo hardware en de daarop aanwezige firmware rest ons alleen nog de PM32 printen. Deze modules sturen de magneetartikelen aan.

Het opwaarderen van de PM32 firmware naar de laatste versie (≥ 1.10) levert de onderstaande extra mogelijkheden op:
  • De PM32 registreert zich met versienummer bij de RM-U;
  • De instellingen in de PM32 kunnen nu ook worden teruggelezen voor verificatie.
    Het betreft:
    • Default Timing (Actueel en Permanent);
    • Timing per Device (Actueel en Permanent);
    • Power settings per Device (Actueel en Permanent).
Bron: PM32 Release Notes Versie 1.10

In (een recente versie van) het Dinamo(New)Config programma is dan makkelijk vast te stellen welke hardware (met welke firmware versie) is aangesloten en kunnen de instellingen worden uitgelezen.

Voorwaarden voor het updaten van de PM32:
  • Processor op de PM32 = BL 1.0, nog niet bij al onze PM32's het geval;
  • Resetmogelijkheid op de PM32, nog niet aanwezig;
  • RM-U moet een recente firmware hebben, om de nieuwe functionaliteit te benutten.

Firmware

Een PM32 processor is normaal gesproken voorzien van een versie sticker. Een processor met een sticker zoals hieronder is weergegeven, is geschikt om zelf nieuwe firmware op te zetten.



Een oude processor kan via VPEB of een Dinamodealer tegen vergoeding worden omgeruild voor een nieuwe. Wij hebben nog 1 exemplaar met een oude processor, die we dus nog moeten gaan omruilen.

Resetmogelijkheid (bootloader startvoorziening)

De aanpassingen die hiervoor nodig zijn, worden beschreven in de Handleiding PM32 Boot.

In de onderstaande afbeeldingen zie op welke plek je veilig de voorziening kunt aanbrengen en hoe wij dat hebben uitgevoerd:
 


En de de soldeerzijde:



Het updateproces zelf is goed beschreven in de documentatie van Dinamo. Mochten daar vragen over zijn, stel ze gerust.

Informatiebronnen:
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1025
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #55 Gepost op: 18 May 2025, 11:17:46 »
De open dag op 17 mei 2025 was een groot succes. We hebben ongeveer 150 bezoekers gehad op onze zolder. Een ongekend groot aantal. En een aantal bezoekers heeft zich aangemeld als nieuw lid en daar zijn we helemaal blij mee natuurlijk.

In onderstaande video een korte inpressie van rijdende treinen op de Zwolsche Baan. Tijdens de open dag konden er 2 treinen weer helemaal rond rijden. 1 Linksom en 1 rechtsom. De overige treinen reden als pendeltrein heen en weer over de baan.
Alle wissels liggen vast in 1 stand omdat de aandrijving nog niet aangesloten is. Dat is het doel van de volgende fase.

De wisselstraten worden van rijstroom voorzien met behulp van relais.
De baan wordt bestuurd met Rocrail.

Er is ongeveer 1,5 jaar hard gewerkt om de treinen weer te laten rijden. Alle bedrading onder de baan is losgemaakt, weer aangesloten en gedocumenteerd.
Alle elektronica (VPEB Dinamo TM-H, CD16, OM32 en PM32) is gerefurbished en getest.  De details staan hierboven beschreven.

https://youtu.be/ndBLkBueeI4
« Laatst bewerkt op: 18 May 2025, 13:43:32 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #56 Gepost op: 18 May 2025, 11:26:31 »
Ik heb  in het Provincie huis  in Zwolle misschien ook cdzd baan  gezien.
In ieder geval zag ik Zwolle rangeer en het station . Er reden treinen met   problemen door slecht rijden ,ik denk door de vuile messing rails die men nog veel gebruikte (Ik ook) ,Het zal wel jaren 80 kunnen zijn geweest. ???
Er zal nu  vast wel ni .zilver rails liggen.!
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #57 Gepost op: 18 May 2025, 11:30:26 »
Mooie vorderingen  (y)
Het was gezellig druk toen ik er was.

Groeten,
Jos

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1402
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #58 Gepost op: 18 May 2025, 11:35:17 »
Ik ben helaas niet geweest maar het is wel indrukwekkend. Mooi! Wel vind ik dat de treinen nogal haast hebben.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1025
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #59 Gepost op: 18 May 2025, 13:38:48 »
Wel vind ik dat de treinen nogal haast hebben.
Dat ben ik met je eens. De nadruk lag op het weer kunnen rijden. De snelheid en andere zaken waren wat ondergeschikt.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker