Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179
door
Spoorzoeker58
Vandaag
om 21:03:32
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:53:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
Vandaag
om 20:45:16
C12c rijtuig
door
roco
Vandaag
om 20:44:56
Modelspoorbaan van Einte
door
Frank 123
Vandaag
om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling
door
Cegielski
Vandaag
om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan
door
Mark D.
Vandaag
om 20:02:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 19:49:06
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Camickaeze
Vandaag
om 19:44:40
Kato ETA 515
door
Casmir
Vandaag
om 19:42:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
vpeters1984
Vandaag
om 18:58:33
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:34:40
Tsjechische Sikken
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:30:24
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 18:29:25
Raadplaatje
door
mdjr78
Vandaag
om 18:05:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:50:31
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ben
Vandaag
om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ?
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:22:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 15:24:25
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0)
door
NS264
Vandaag
om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:57:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
VvMrZ - Vereniging van Modelbouwers regio Zwolle
|
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omlaag
Auteur
Topic: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) (gelezen 16927 keer)
Blausee-Mitholz
Offline
Berichten: 1280
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #60 Gepost op:
18 May 2025, 13:54:59 »
Op film lijkt het erger dan als je de treinen in het echt ziet rijden.
Ik had gisteren bij bezoek niet de indruk dat ze echte te hard reden.
Mvg Johan
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4618
Nederland 1949-1963 in h0
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #61 Gepost op:
18 May 2025, 16:04:30 »
Nou, als je bijvoorbeeld die losse diesellok door het station heen ziet razen.....
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
AlbertG
Offline
Berichten: 1037
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #62 Gepost op:
27 June 2025, 16:12:10 »
De Zwolsche baan in Rocrail
Inleiding
Tijdens de revisie van de Zwolsche baan heeft het team besloten over te stappen van Koploper naar Rocrail. Tijdens de open dag in mei 2024 hebben we laten zien dat we een klein deel van de baan vrij snel operationeel konden krijgen met Rocrail.
De foto’s en een video vind je hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111640.msg3222475890#msg3222475890
De hele baan is inmiddels ingevoerd en Rocrail is op een aantal onderdelen aangepast waardoor onder andere het testen van de rijwegen en het aansturen van de relais die de wisselstraten van rijstroom voorzien een stuk eenvoudiger is geworden.
In een aantal artikelen wordt hieronder de implementatie van de Zwolsche baan in Rocrail beschreven. Van de lezer wordt basiskennis verwacht van de werking van Rocrail, zoals het aanmaken van een nieuwe werkruimte en het invoeren van een baanplan.
Heb je deze kennis niet en wil je weten hoe dat werkt, bekijk dan deze video:
https://youtu.be/X_qW8xk9gO8?si=NGXsv9iSiHK23zg9
Rocrail eigenschappen
menu Bestand - Rocrail eigenschappen - tabblad Auto
Omdat de baan wordt aangestuurd met het Dinamo systeem moet in het menu Bestand - Rocrail eigenschappen – tabblad Algemeen onder Blok de optie ‘Link analoge blokken’ worden geactiveerd.
De centrale
menu Bestand - Rocrail eigenschappen - tabblad Centrale
De toe te voegen centrale heet ‘dinamo’ en deze naam is ook ingevoerd als ‘Interface ID’ (IID).
De baudrate staat vast op 19200. De centrale is via een USB kabel aangesloten op COM4.
(NB: Rico had dat al een keer uitgelegd dus ik heb de afbeelding hier niet herhaald, zie
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111640.msg3222507207#msg3222507207
)
Gelogd
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker
AlbertG
Offline
Berichten: 1037
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #63 Gepost op:
27 June 2025, 16:29:19 »
Het baanplan
Het baanplan is ingevoerd op basis van een bestaande tekening. Hieronder zie je een deel van deze tekening waarbij de bloknummers in de gele blokje staan.
Omdat we beschikken over 2 identieke monitoren is het baanplan in Rocrail verdeeld over een deel ‘Station-Zwolle-links’ en ‘Station-Zwolle-rechts’. Op deze manier is het baanplan goed zichtbaar op de monitor.
Deze indeling is mogelijk door bij het menu Bestand – Rocview eigenschappen – tabblad Algemeen onder Spoorplan weergave te kiezen voor ‘Multi venster overzicht (AUI)’ en Rocrail opnieuw op te starten.
Waar van toepassing is met het symbool voor de rijrichting aangegeven dat sporen in 1 richting bereden worden. Op die plaatsen genereert Rocrail ook maar in 1 richting een rijweg.
Een aantal wissels is in het baanplan voorzien van een achtergrondkleur, blauw, groen of grijs. Dit wordt uitgelegd bij het onderdeel ‘Wisselstraten van rijstroom voorzien met relais’.
Hieronder het baanplan in Rocrail, dat dus in werkelijkheid over 2 monitoren is verdeeld.
De blokken
De benaming van de blokken is overgenomen van bovengenoemde tekening. Dat geldt ook voor de aansluiting van de blokken op de TM-H / CD16. De Dinamo bloknumming begint bij 0 (nul) en dat is in Rocrail ook zo. Bij de nummering van de blokken zijn we begonnen bij bk01. In Rocrail is blok bk01 aangesloten op poort 0 van Dinamo.
Dit wordt ingegeven bij de blokeigenschappen, tabblad ‘Blokgestuurd’, in het veld ‘Poort’.
De nummering van de blokken en poorten is opeenvolgend. Per TM-H zijn er 8 poorten. De poorten worden in Dimamo per TM-H genummerd van 0 tot en met 7. Elke TM-H heeft een uniek adres.
Op het moment van schrijven zijn er 7 TM-H’s aangesloten, in totaal dus 56 poorten. Daarvan worden er 46 benut.
In Rocrail loopt de nummering gewoon door van 0 tot en met 55. Poort 0 op de tweede TM-H is dan poort 8 in Rocrail.
In onderstaande afbeelding zie je de blokeigenschappen, tabblad Blokgestuurd van blok bk09. De opties 'Vrij geven', en 'Gekoppelde blokken' moeten beide geactiveerd zijn bij het Dinamo systeem.
De optie 'Reset' is optioneel waarvan we in de praktijk nog moeten testen of, en waar deze optie geactiveerd moet worden.
Alleen het veld 'Poort' wordt gebruikt, waarbij blok BK09 aangesloten is op poort 8, dat is dus poort 0 op de tweede TM-H.
[/url]
«
Laatst bewerkt op: 27 June 2025, 16:32:20 door AlbertG
»
Gelogd
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker
AlbertG
Offline
Berichten: 1037
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #64 Gepost op:
13 August 2025, 11:23:06 »
De wissels
De wissels worden aangestuurd met een PM32. In elke kast zit 1 PM32. Elke PM32 heeft (via dipswitches) een uniek adres, in dit geval van 0 (kast 1) tot en met 2 (kast 3). In Rocrail begint de nummering bij 1, dit zie je straks terug bij het adresseren van het wissel.
De wissels worden niet rechtstreeks aangestuurd door de PM32 maar via zogenaamde MDDEC's. Op elke MDDEC kun je 8 wisselspoelen aansluiten. In kast 1 (zie schema hieronder) zijn 6 MDDEC's aangesloten zodat we met 1 PM32 hier 48 wisselspoelen kunnen aansturen.
In de afbeelding zie je linksonder de 6 MDDEC's, ieder met een andere kleur, en hoe deze met elkaar zijn verbonden. Bij elke MDDEC zijn de adressen van de aangesloten wissels weergegeven. De rode adressen zijn nog beschikbaar voor toekomstige uitbreidingen.
In de onderste balk met de aanduiding PS0..7 en PD0..15 zie je hoe ze op de PM32 zijn aangesloten. Voor de details verwijs ik naar de Dinamo handleidingen van de MDDEC en de PM32.
De wissels die op de MDDEC zijn aangesloten hebben dezelfde kleur en worden aangeduid met de letter W en het adres van dat wissel op de MDDEC. Op deze manier is duidelijk welke wissel waar zit aangesloten en wat het adres van dit wissel moet zijn. Het oude (Koploper) adres staat telkens onderin het rechthoekje voor elk wissel. Bij het invoeren van het baanplan in Rocrail is voor de benaming dit Koploper adres aangehouden. De naam moet dus per wissel worden aangepast nu duidelijk is wat het nieuwe adres is.
Een Engels wissel heeft 2 adressen, 1 voor elke spoel. Bijvoorbeeld W13/14
Als voorbeeld neem ik het wissel met de naam W35, rechts van de blokken 4 en 5 (links op de tekening, net boven de MDDEC's). De naam van het wissel is overgenomen in Rocrail op het tabblad Algemeen.
Het wisseladres is ingevuld op het tabblad Interface.
In het veld 'Adres' komt het unieke adres van de PM32 te staan, in dit geval dus 1. In het veld 'Poort' komt dan het adres te staan zoals dat volgt uit de aansluiting op de MMDDEC's. Wissel W35 zit dus op de grijze MDDEC6, linksonder. De schakeltijd kan eventueel per wissel worden ingevuld, hier is dat 500ms en de optie 'Accessoires' blijft geactiveerd.
Bij een Engels wissel moeten op het tabblad Interface natuurlijk 2 adressen worden ingevoerd, zie als voorbeeld hieronder het (oranje gekleurde) wissel W13/14
Gelogd
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 1177
Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #65 Gepost op:
13 August 2025, 12:07:42 »
Indrukwekkend Albert,
Ik moet maar weer eens op een Open Dag komen kijken in Zwolle naar de vorderingen
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115689.new#new
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
AlbertG
Offline
Berichten: 1037
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
«
Reactie #66 Gepost op:
13 August 2025, 12:58:22 »
Dank je Eric. Je bent van harte welkom.
Er zal in het najaar vast wel weer een open dag georganiseerd worden. Concrete plannen zijn er nog niet.
Gelogd
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
VvMrZ - Vereniging van Modelbouwers regio Zwolle
|
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)