Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
  

Auteur Topic: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)  (gelezen 14939 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1252
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #60 Gepost op: 18 May 2025, 13:54:59 »
Op film lijkt het erger dan als je de treinen in het echt ziet rijden.
Ik had gisteren bij bezoek niet de indruk dat ze  echte te hard reden.

Mvg Johan

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4561
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #61 Gepost op: 18 May 2025, 16:04:30 »
Nou, als je bijvoorbeeld die losse diesellok door het station heen ziet razen.....

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1025
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #62 Gepost op: 27 June 2025, 16:12:10 »
De Zwolsche baan in Rocrail

Inleiding
Tijdens de revisie van de Zwolsche baan heeft het team besloten over te stappen van Koploper naar Rocrail. Tijdens de open dag in mei 2024 hebben we laten zien dat we een klein deel van de baan vrij snel operationeel konden krijgen met Rocrail.
De foto’s en een video vind je hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111640.msg3222475890#msg3222475890
De hele baan is inmiddels ingevoerd en Rocrail is op een aantal onderdelen aangepast waardoor onder andere het testen van de rijwegen en het aansturen van de relais die de wisselstraten van rijstroom voorzien een stuk eenvoudiger is geworden.
In een aantal artikelen wordt hieronder de implementatie van de Zwolsche baan in Rocrail beschreven. Van de lezer wordt basiskennis verwacht van de werking van Rocrail, zoals het aanmaken van een nieuwe werkruimte en het invoeren van een baanplan.
Heb je deze kennis niet en wil je weten hoe dat werkt, bekijk dan deze video: https://youtu.be/X_qW8xk9gO8?si=NGXsv9iSiHK23zg9

Rocrail eigenschappen  menu Bestand - Rocrail eigenschappen - tabblad Auto
Omdat de baan wordt aangestuurd met het Dinamo systeem moet in het menu Bestand - Rocrail eigenschappen – tabblad Algemeen onder Blok de optie ‘Link analoge blokken’ worden geactiveerd.


De centrale menu Bestand - Rocrail eigenschappen - tabblad Centrale
De toe te voegen centrale heet ‘dinamo’ en deze naam is ook ingevoerd als ‘Interface ID’ (IID).
De baudrate staat vast op 19200. De centrale is via een USB kabel aangesloten op COM4.
(NB: Rico had dat al een keer uitgelegd dus ik heb de afbeelding hier niet herhaald, zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111640.msg3222507207#msg3222507207)
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1025
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
« Reactie #63 Gepost op: 27 June 2025, 16:29:19 »
Het baanplan
Het baanplan is ingevoerd op basis van een bestaande tekening. Hieronder zie je een deel van deze tekening waarbij de bloknummers in de gele blokje staan.


Omdat we beschikken over 2 identieke monitoren is het baanplan in Rocrail verdeeld over een deel ‘Station-Zwolle-links’ en ‘Station-Zwolle-rechts’. Op deze manier is het baanplan goed zichtbaar op de monitor.
Deze indeling is mogelijk door bij het menu Bestand – Rocview eigenschappen – tabblad Algemeen onder Spoorplan weergave te kiezen voor ‘Multi venster overzicht (AUI)’ en Rocrail opnieuw op te starten.
Waar van toepassing is met het symbool voor de rijrichting aangegeven dat sporen in 1 richting bereden worden. Op die plaatsen genereert Rocrail ook maar in 1 richting een rijweg.
Een aantal wissels is in het baanplan voorzien van een achtergrondkleur, blauw, groen of grijs. Dit wordt uitgelegd bij het onderdeel ‘Wisselstraten van rijstroom voorzien met relais’.

Hieronder het baanplan in Rocrail, dat dus in werkelijkheid over 2 monitoren is verdeeld.


De blokken
De benaming van de blokken is overgenomen van bovengenoemde tekening. Dat geldt ook voor de aansluiting van de blokken op de TM-H / CD16. De Dinamo bloknumming begint bij 0 (nul) en dat is in Rocrail ook zo. Bij de nummering van de blokken zijn we begonnen bij bk01. In Rocrail is blok bk01 aangesloten op poort 0 van Dinamo.
Dit wordt ingegeven bij de blokeigenschappen, tabblad ‘Blokgestuurd’, in het veld ‘Poort’.

De nummering van de blokken en poorten is opeenvolgend. Per TM-H zijn er 8 poorten. De poorten worden in Dimamo per TM-H genummerd van 0 tot en met 7. Elke TM-H heeft een uniek adres.
Op het moment van schrijven zijn er 7 TM-H’s aangesloten, in totaal dus 56 poorten. Daarvan worden er 46 benut.
In Rocrail loopt de nummering gewoon door van 0 tot en met 55. Poort 0 op de tweede TM-H is dan poort 8 in Rocrail.

In onderstaande afbeelding zie je de blokeigenschappen, tabblad Blokgestuurd van blok bk09. De opties 'Vrij geven', en 'Gekoppelde blokken' moeten beide geactiveerd zijn bij het Dinamo systeem.
De optie 'Reset' is optioneel waarvan we in de praktijk nog moeten testen of, en waar deze optie geactiveerd moet worden.

Alleen het veld 'Poort' wordt gebruikt, waarbij blok BK09 aangesloten is op poort 8, dat is dus poort 0 op de tweede TM-H.
[/url]
« Laatst bewerkt op: 27 June 2025, 16:32:20 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker