Onderdelen (zonder verende buffers) van een werkende koppeling
...Er was ooit hier een bericht die een paar grootbedrijf wagens op een industrie spoortje liet zien met de buitenste buffers los van elkaar in een krappe boog. Ik kan deze alleen niet terug vinden. En bij goederenwagens in zware treinen worden de kettingen losjes bevestigd zodat de loc de eerste wagens van hun plek kan trekken en de andere wagens nog even stil staan. Dan hoeft de loc minder vermogen te gebruiken en is er minder kans op slip en zo dacht ik....
Bij Weinert. Zelfs in Spoor-Nhttps://weinert-modellbau.de/shop/weinert-modellbau-h0/bauteile-h0/originalkupplung-zum-direkten-kuppeln-von-kompletten-zuegen-detail
Misschien ben ik een beetje off topic maar nee, bij zware goederentreinen worden de koppelingen gewoon straks aangedraaid. Bij het vertrek worden de koppelingen sowieso iets uit elkaar getrokken, de koppeling c.q. het trekwerk zit namelijk verend in de bak bevestigd zodat er bij vertrek ruimte is om de krachten op te vangen. Langdraaien, het losjes laten hangen van de koppelingen, doet men bij krappe bogen tijdens het rangeren.
Dat er prima gereden kan worden moet originele koppelingen laat het volgende (inmiddels al wat gedateerde filmpje) goed zien: https://www.youtube.com/watch?v=BZa8_BP_mgU
Hoi,Er was ooit hier een bericht die een paar grootbedrijf wagens op een industrie spoortje liet zien met de buitenste buffers los van elkaar in een krappe boog. Ik kan deze alleen niet terug vinden. En bij goederenwagens in zware treinen worden de kettingen losjes bevestigd zodat de loc de eerste wagens van hun plek kan trekken en de andere wagens nog even stil staan. Dan hoeft de loc minder vermogen te gebruiken en is er minder kans op slip en zo dacht ik.Mvg,Robert