Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
Vandaag om 19:55:30
Roco 2025 door Ben
Vandaag om 19:52:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
Vandaag om 19:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:46:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Hendrik Jan
Vandaag om 18:27:48
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:10:24
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
ratelende 1300 van Electrotren door phdirk
Vandaag om 17:16:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
  

Auteur Topic: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?  (gelezen 16526 keer)

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Beste forumleden,

Vandaag op een beurs de  metalen schroefkoppeling van Rivarossi HC 8053 gezien.

Het zou geschikt zijn voor  de “ echtheid “  de looks zeg maar, maar niet om meerdere wagons  aan te koppelen.

In ieder geval tegenstrijdige informatie.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet Dr. Bob
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 00:34:35 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rivarossi
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2024, 19:31:35 »
Geen ervaring mee.

Maar in H0 met een schroefkoppeling daadwerkelijk gaan koppelen is vragen om problemen.
De "echtheid" die Rivarossi bedoeld is de uitstraling van de bufferbalken.
Door een metalen (sier)schroefkoppeling te gebruiken ziet de afwerking van de bufferbalk er veel realistischer uit.

Maar functioneel gebruiken om wagons of rijtuigen te koppelen in H0, dat raad ik echt af.

Dus nee, geen tegenstrijdige informatie.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Rivarossi
« Reactie #2 Gepost op: 13 April 2024, 19:42:40 »
Dank je Jos,

Ik zag op een modelbaan diverse stammetjes met deze schroefkoppeling.

Zag er fraai uit.

Maar je opmerkingen zijn nuttig en het overwegen waard

Bob

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22752
Re: Rivarossi
« Reactie #3 Gepost op: 13 April 2024, 19:43:00 »
Kan wel, maar alleen met flauwe bogen en verende buffers.
Maar ik zag in een ander draadje dat je vragen stelde over de rijeigenschappen van Lematec en andere messing modellen. Die zijn vaak toch al niet erg gesteld op de gebruikelijke standaardbogen en verende buffers zijn standaard. Schroefkoppelingen trouwens ook.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2024, 19:59:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Rivarossi
« Reactie #4 Gepost op: 13 April 2024, 20:08:26 »
Dank je Henk,

Ik heb een  baan  van 6,5 x 4 met minimum radius 70 cm

Bob

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
Re: Rivarossi
« Reactie #5 Gepost op: 13 April 2024, 20:31:13 »
Bob, net als bij je vorige topic zegt de topictitel helemaal niets over het topic zelf. Behalve dan dat het waarschijnlijk over Rivarossi gaat. Waarom verander je het niet in: ervaring modelschroevkoppelingen Rivarossi?  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2013
    • Mijn website
Re: Rivarossi
« Reactie #6 Gepost op: 13 April 2024, 22:12:46 »
Ik gebruik op deze RivaRossi loc ook schroefkoppelingen. Niks mis mee:

https://youtu.be/icITNrF9Dgs
<a href="https://www.youtube.com/v/icITNrF9Dgs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/icITNrF9Dgs</a>

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rivarossi
« Reactie #7 Gepost op: 13 April 2024, 22:52:48 »
Dat is dan wel spoor 0, en daar werkt het prima bij.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #8 Gepost op: 14 April 2024, 08:26:41 »
In spoor O werkt het inderdaad prima. Verende buffers en schroefkoppelingen zijn daar bijna standaard, maar de vraag ging over halfnul. Ik weet dat het in die schaal bestaat, maar ik heb er geen ervaring mee en het lijkt mij frustrerend gepriegel. Los van bedrijfszekerheid.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5182
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #9 Gepost op: 14 April 2024, 08:37:03 »
In 00 worden verende buffers ook gebruikt
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #10 Gepost op: 14 April 2024, 08:42:32 »
Verende buffers zijn er ook in H0. Maar de grootste uitdaging is de boogstraal. 70 cm lijkt voor modelspoorbegrippen tamelijk groot, maar omgerekend naar het grootbedrijf is het heel krap. Zelfs met verende buffers heb je niet genoeg veerruimte om buffer aan buffer te rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22752
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #11 Gepost op: 14 April 2024, 09:10:14 »
Fremo rijdt bij mijn weten met een soort werkende schroefkoppelingen.
Op tentoonstellingen heb ik verder wel vaker treinen gezien met werkende schroefkoppelingen. Het vergt wat van de bovenbouw. Proberen kan nooit kwaad lijkt me.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #12 Gepost op: 14 April 2024, 10:01:15 »
Als ik zo lees wat de TS eigenlijk wil: hoge kwaliteit, veel details, maar wel goede rijeigenschappen is een overstap naar schaal O misschien niet eens zo gek  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #13 Gepost op: 14 April 2024, 10:17:21 »
En in spoor 0 zit je dan ook al snel aan een radius van 250 cm. indien je met verende buffers buffer aan buffer wilt rijden met schroefkoppeling.
Er schijnt eens gezegd/geschreven te zijn dat de minimum radius 4x de lengte van je langste voertuig moet zijn, dus een rijtuig van 26400 mm. in werkelijkheid is in spoor 0 ca 600 mm. en dat is dan weer een radius van 2400 mm.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #14 Gepost op: 14 April 2024, 10:19:25 »
Met de Rivarossi schroefkoppelingen en verende buffers heb ik enige tijd geëxperimenteerd.

Mijn baan heeft ruime bogen met een straal van 1 meter, bijna al het materieel heeft wielstellen met RP25-profiel: de rails liggen daarom erg vloeiend.

Maar omdat ik met lange (lees zware) treinen rijdt, 'floepten' de schroefkoppelingen steeds uit de wagenbak.
Ook het kostenaspect speelde mee, per wagon twee schroefkoppelingen en vier verende buffers, zou een dure grap worden.

Daarom gebruik ik de Rivarossi schroefkoppelingen nu alleen maar aan de voorkant van locomotieven en op de laatste wagen van de trein. In combinatie met imitatie remslangen.
Ondanks dat ze te groot zijn (ik vermoed schaal OO), oogt het toch een stuk mooier dan een een lege bufferbalk.




Het oogt wel mooi, hier tussen twee wagens zonder verende buffers.

« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 10:50:53 door ES44C4 »